1 צפייה בגלריה
תאגיד המים "עין אפק" בראש העין. צילום: עמית לרנר
תאגיד המים "עין אפק" בראש העין. צילום: עמית לרנר
תאגיד המים "עין אפק" בראש העין. צילום: עמית לרנר
האם תאגיד המים של ראש העין "עין אפק" ייסגר? מועצת רשות המים אישרה בסוף השבוע את המבנה החדש של תאגידי המים בישראל, לפיו יוקמו 28 תאגידים אזוריים במקום 56 תאגידים עירוניים שקיימים כיום. הרשות הזמינה את הציבור לשימוע, והמועד האחרון להעברת עמדות בעניין הוא 14 באפריל.
אחד מהתאגידים המקומיים שצפוי להיסגר הוא "עין אפק", תאגיד המים של ראש העין. על פי התכנית, התאגיד המקומי צפוי להתמזג עם תאגיד המים "מיתב" של פתח תקוה, שיהפוך לתאגיד האזורי.
בעיריית ראש העין הודיעו בעקבות ההחלטה, כי הם מתנגדים להיכלל בתאגיד המים האזורי מיתב. בהודעה שהוציאה העירייה נכתב: "עיריית ראש העין מתנגדת להיכלל בתאגיד המים של פתח תקוה ולא נאפשר זאת. העיר מצויה בעיצומו של הסכם הגג ונכון שתאגיד המים יישאר כתאגיד עירוני. אנו מעריכים כי גם משרד הבינוי והשיכון יתנגד למהלך".
"ההתנגדות של העירייה נובעת מכך שבראש העין יש הסכם גג במסגרתו ייקלטו לעיר עוד עשרות אלפי תושבים", אומר גורם עירוני. "העיר צפויה להכפיל את עצמה מבחינת האוכלוסייה ולכן האיחוד עם התאגיד הפתח תקוואי לא יהיה אפקטיבי".
כפי שדווח השבוע ב"כלכליסט", הקמת התאגידים האזוריים נולדה בעקבות חוק שקידם ח"כ דוד ביטן (ליכוד) ואושר ערב פיזור הכנסת לפיו לא יהיו יותר מ-30 תאגידי מים. המהלך לצמצום תאגידי המים נועד לחסוך מיליוני שקלים על ידי התייעלות. שאיפת רשות המים היא כי בתאגידים האזוריים יהיה שיתוף פעולה בין רשויות חזקות, שבהן תאגידי המים מתפקדים היטב, לבין רשויות חלשות סמוכות.
ההחלטה אילו רשויות יהיו שותפות בתאגידי המים התקבלה על פי מגוון שיקולים ובהם קירבה גיאוגרפית, קיומן של תשתיות משותפות אחרות, איזון בין מספר התושבים שבתחום התאגיד האזורי, ושמירה על החוסן הכלכלי של התאגידים על ידי שילוב רשויות איתנות מבחינה פיננסית עם רשויות שמצבן הפיננסי פחות טוב.
עתה נותר לראות האם ההתנגדויות של עיריית ראש העין ורשויות מקומיות נוספות, שיובאו לידי ביטוי בשימוע הקרוב, יסייעו לעיכוב המהלך עד לאחר הבחירות לכנסת או שהמהלך יקרום עור וגידים כבר בקרוב.