1 צפייה בגלריה
תושבים שסבורים כי הסרטן פגע במשפחתם. צילום: טל שחר
תושבים שסבורים כי הסרטן פגע במשפחתם. צילום: טל שחר
תושבים שסבורים כי הסרטן פגע במשפחתם. צילום: טל שחר
התושבים חוששים: סערה בראש העין בעקבות חשיפת "ידיעות אחרונות" הבוקר (שלישי) בנוגע למגפת הסרטן בשכונת הרקפות בראש העין.
מהתחקיר של הכתבת קורין אלבז-אלוש עולה כי ברדיוס של כ-500 מטרים מסביב לבניין העירייה ישנו ריכוז חריג וכמעט חסר תקדים של תחלואה בסרטן. כמעט בכל בית אפשר למצוא בן משפחה שסבל מגידול סרטני, בבתים מסויימים מדובר ביותר מאחד. כ-40 חולים כבר נפטרו ואחרים עדיין מתמודדים עם המחלה.
מדובר על האזור שמקיף את רחובות רש"י, סנהדרין, רמת הגולן, עלי הכהן.
לאור פניות התושבים בנושא, פרסמה העירייה הודעה: "האנטנות מעל גג בניין העירייה הוצבו לפני למעלה מ-30 שנה. בעקבות פניית התושבים לפני כארבע שנים, הורה ראש העירייה לא להאריך את החוזים מול החברות הסלולריות. כשהחוזה מול החברות הסתיים, דרשה העירייה מהחברות להסיר את האנטנות מעל הגג. לצערנו, חברות הסלולר סירבו להסיר את האנטנות מעל המבנה ולכן העירייה הגישה תביעת פינוי לפני כשנה וחצי לבית המשפט שיורה לחברות הסלולר להסיר את האנטנות לאלתר.
"הדיון בנושא בבית המשפט תוכנן להתקיים לפני מספר חודשים. מועד הדיון נדחה לבקשת החברות הסלולריות ולמרות התנגדות העירייה והדיון מתוכנן להתקיים בחודש הבא. ראש העירייה נפגש עם התושבים מספר פעמים ועדכן אותם בכל התהליך. במקביל, העירייה שכרה בודק קרינה מוסמך ע"י המשרד להגנת הסביבה בהסכמת התושבים שביצע באוגוסט 2017 מדידות קרינה בבתי התושבים המתגוררים בסמוך לבניין העירייה. בבדיקה נמצא כי רמת הקרינה שנמדדה בכל הבתים נמוכה ואינה עוברת את ערך הסף הבריאותי המחמיר ביותר שהוגדר ע"י הועדה הבינלאומית לקרינה בלתי מייננת".
"אנשים מתים פה אחד אחרי השני"
"כשהראשונים נפטרו חשבנו שזה צירוף מקרים", סיפרה לידיעות אחרונות לאה עורקבי, שבעלה חיים ז"ל נפטר מסרטן לפני שלוש שנים. "לאט־לאט שמנו לב שזה לא פוסח על אף בית פה. כל מי שפותח את החלון ורואה את האנטנה נפגע. היו לבעלי חברים בשכונה, הם נהגו להיפגש מדי יום ואף אחד מהם לא נשאר. כשבעלי התלונן לפני הרבה שנים, נאמר לו שהוא עובד עירייה וכדאי לו לשתוק. השתיקה שלו עלתה לו בחייו".
שלום כפרי מתגורר במרחק שני בתים מלאה עורקבי. בימים אלה הוא מתמודד עם סרטן. "המחשבה שכל האזור פה מסרטן אמורה להדיר שינה מעיני הרשויות", הוא אומר, "אנשים מתים פה אחד אחרי השני. מי שגר פה נמצא רוב היום בבית כך שהחשיפה היא ללא הפסקה. כל כך הרבה מהשכנים שלי נפטרו, אנשים שגדלנו איתם, שהיו כמו משפחה. אף אחד לא יגיד לי שזה גורל".
בבתים הסמוכים מתגוררות דינה דב ובתיה סיאון־סודמי. דינה התאלמנה מבעלה לפני חמש שנים, בתיה איבדה את אביה לפני שנתיים. שתיהן בגלל הסרטן. "שנים שאנחנו זועקים ואיש לא מקשיב", אומרת בתיה. "קל לזנוח את התושבים פה, ובינתיים אנחנו מאבדים עוד ועוד נפשות. בשכונות החדשות נלחמים על איכות חיים, אנחנו נלחמים על החיים".
יוסי סודמי, שרואה מחצר ביתו את האנטנה האימתנית, החלים לאחרונה מסרטן הערמונית. "הייתי בכמה לוויות של חברים ושכנים, והפחד שזה יגיע אליך מהדהד כל הזמן. בהלוויה האחרונה פגשתי את ראש העירייה שלום בן־משה. אמרתי לו 'בכוחך להמית או להחיות'. לשמחתי הוא חלק בלתי נפרד מהמאבק שלנו. ההשלכות של התופעה מורגשות אצל דור העתיד. הילדים שבגרו עזבו את השכונה בזה אחר זה".
שרון נתן, שאביו נפטר מהמחלה, מספר: "יש לי פה שטח ענק, רק לבנות ולהיכנס, אבל אשתי הטילה וטו. פחדה על הילדים ועלינו. עזבתי לשכונה חדשה ואמא שלי נשארה פה לבד. נאלצנו לעזוב את המקום שגדלנו בו מחשש לחיינו".
תהילה צבי טוענת לאטימות מצד הגורמים שהתושבים פנו אליהם. "אנחנו נתקלים בתגובות לא נורמליות שעוסקות בזה שאם יורידו לנו את האנטנות לא תהיה לנו קליטה. כאילו זה מה שחשוב. אינטרנט מהיר? שיחות בלי תקלות? אנשים מתים פה!".
העובדה שברחוב משעול עלי הסמוך נמצא אשכול גנים, שאליו מגיעים מדי יום 180 ילדים בגילאי שלוש עד שש, מוסיפה לדאגת התושבים. לדאגה הזאת יש בהחלט על מה להתבסס. גננת ושלוש סייעות נפטרו מסרטן, שתיים מהן רק לאחרונה.
"אני לא הולכת לישון רגועה"
לימור והב, שבתה לומדת באחד מהגנים, אמרה בכאב: "אני לא הולכת לישון רגועה שהבת שלי חשופה לקרינה. כואב הלב שאנחנו והילדים שלנו שקופים. הצעד הבא זה שביתות והפגנות, כי אין דרך אחרת". מעיריית ראש־העין נמסר: "האנטנות הוצבו לפני למעלה מ־30 שנה. בעקבות פניית התושבים לפני כארבע שנים הורה ראש העירייה לא להאריך את החוזים מול החברות הסלולריות. כשהחוזים הסתיימו דרשה העירייה מהחברות להסיר את האנטנות. חברות הסלולר סירבו, והעירייה הגישה תביעה לבית המשפט שיורה להן להסיר את האנטנות לאלתר. הדיון בנושא נדחה לבקשת החברות הסלולריות והוא מתוכנן להתקיים בחודש הבא".
מפורום החברות הסלולריות נמסר: "האנטנות בראש־העין הוקמו במטרה לספק קליטה לתושבים באזור. לאנטנות יש את כל האישורים הנדרשים על פי חוק, לרבות היתרי בטיחות מהמשרד להגנת הסביבה".
כאמור, בעירייה טוענים כי דרשו כבר בעבר להסיר את האנטנות והנושא נמצא כעת בדיונים בבית המשפט.