מרבית הישראלים, אשר אינם משתתפים קבועים בהפגנות, צופים מדי שבוע בחדשות ורואים כיצד עשרות מפגינים בעד או נגד המחאה החברתית, לשחרור החטופים, גיוס חרדים לצבא או כל נושא פוליטי אחר, זוכים למעצרים בחסות המשטרה. ברוב המקרים אלו אנשים "נורמטיביים" אשר מקבלים טרמפ לבית המעצר, אולם לאחר שעות בודדות משתחררים ואף לא נפתח תיק נגדם.
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הרפורמה
הפגנה נגד הרפורמה
הפגנה נגד הרפורמה
(צילום: אלי לוי)

מדוע המשטרה טורחת לעצור את המפגינים בכל שבוע מחדש, ואז משחררת אותם שוב? מה האינטרס מאחורי הנוהל הזה, ומה לעשות במקרה שנעצרתם בהפגנה?

"עוצרים ומשחררים"


משה רדמן-אבוטבול (בן 39) הוא אחד ממובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית. במקביל, הוא גם יזם ומשקיע היי-טק, מרצה בחוג לניהול של המכללה למינהל, נשוי ואב לשלושה. מאז תחילת המחאה החברתית נעצר רדמן 15(!) פעמים על ידי המשטרה במהלך הפגנות.

5 צפייה בגלריה
משה רדמן
משה רדמן
משה רדמן
(צילום: פרטי)

לטענתו, לא אחת ולא פעמיים בעת המעצר, הוא הוכה על ידי שוטרים ופעמיים אף פונה מזירת המעצר על ידי אמבולנס. מאוחר יותר הוא אובחן כסובל מזעזוע מוח ואושפז בטיפול נמרץ בבית החולים איכילוב. בחלק מן הפעמים שהפגין אף נעצרו מספר מובילים נוספים במחאה החברתית, ביניהם שקמה ברסלר - מובילת מחאת הדגלים השחורים.
בראיון ל'מיינט' רדמן מספר: "כל הזמן עוצרים אותי ומשחררים אותי. המחאה שלנו חרתה על דגלה שהיא לא אלימה, וכך אנו נוהגים מהיום הראשון. מעולם לא הרמנו יד על אף שוטר או כל נציג שירות הביטחון. זו זכותנו למחות, אבל המשטרה ממשיכה להתנגח בנו בלי אזהרה או סיבה נראית לעין".
אתם מנחים משתתפים במחאות מה לעשות אם המשטרה עוצרת אותם?
"אנו מוציאים הודעות ומיילים באופן מסודר לכל המשתתפים הקבועים, ואומרים להם: 'גם אם נעצרתם, זה ייעלם בדיוק במהירות שעצרו אותכם'. במקביל, אנו מוציאים מדריכים שנכתבו על ידי עורכי דין: איך לדבר עם שוטר, לא להיבהל, שזו זכותם למחות. הרבה מאוד מפגינים כבר נעצרו, ואלו שכבר שהו כמה שעות במעצר מבינים שזה תהליך קצר, אבל זה גם סוג של תרבות התנהגותית שצריך ללמוד – גם מול המשטרה".
רדמן לא מתבייש לספר על המעצרים שלו, ומשתף לא אחת את התקשורת מהרגע שהוא נעצר ועד שהוא משתחרר. מי שמסייעת לו לא אחת ברגע שהוא "מעוכב" על ידי משטרת ישראל, היא ח"כ לשעבר עו"ד גבי לסקי, מ"מערך הסיוע לעצורי המחאות".

5 צפייה בגלריה
עו"ד גבי לסקי במחאה
עו"ד גבי לסקי במחאה
עו"ד גבי לסקי במחאה
(צילום: ארז חרודי)

עו"ד לסקי מספרת: "אנחנו פועלים מאז תחילת ההפגנות בבלפור, והמפגינים מכירים את מערך הסיוע שלנו. הם יודעים ליצור איתנו קשר ברגע שהם מגיעים לתחנות המשטרה. אנחנו לא נותנים ייעוץ מקצועי מראש, או באופן קבוצתי, אבל אנחנו כן צריכים לשמוע את החשדות ולדבר עם כל עציר, כך שנותנים ייעוץ לכל אחד בנפרד".

"לדרוש עורך דין"


תא"ל במיל' אמיר השכל, מהבולטים במחאה החברתית, אך גם מהראשונים לבקש מראש הממשלה לעשות הכל כדי להחזיר את החטופים מעזה, מספר: "עד היום נעצרתי 8 פעמים. אבל אחרי פעם ראשונה מבינים את הכל. כמובן, יש הבדל בין ששמים אותך בתחנה מעצר ומשחררים אותך לאחר כמה שעות, ובין מעצר של לילה או סופשבוע – שכך ביליתי כבר פעמיים מתוך השמונה.

5 צפייה בגלריה
אמיר השכל
אמיר השכל
אמיר השכל
(צילום: אבי רוקח)

"למעשה, אף אחד לא יודע איך להתכונן לזה, עד לאחר שאתה נעצר בפעם הראשונה הלכה למעשה. הטיפ הראשון והכי חשוב שאני יכול לתת לכל מפגין: באופן עקרוני כשהמשטרה עוצרת אותך, היא חייבת לשאול אותך עם אתה מעוניין בעורך דין. גם אם היא לא שואלת, זו זכותך המלאה לדרוש את זה. ברגע שתבקש, יגיעו עורכי הדין שמסייעים לעצורי המחאה, הם יודעים בדיוק מה הם עושים, והם תמיד עושים עבודה נפלאה".
ח"כ לשעבר, עו"ד גבי לסקי, מוסיפה: "עד כה היו במחאה יותר מ-1,100 אנשים שונים שנעצרו, כיוון שהפגינו נגד ההפיכה המשטרית. בסופו של דבר זה קומץ מועט של אנשים ביחס לכמות המפגינים, אולם מעט עצורים אלו הם האנשים הכי נורמטיביים שמצאו את עצמם מאחורי סורג ובריח, ובהם רופאים, טייסים, קצינים בכירים, מרצים באוניברסיטאות ועוד.
"במערך הסיוע אנו נותנים ייעוץ מדויק ואישי, מאחר שכולנו סנגורים פליליים עם עשרות שנות ניסיון בנושא. ההתמחות שלנו היא חופש הביטוי, ואנו עושים הכל בהתנדבות. כמעט כל העצורים משתחררים אחרי חקירה, כיוון שעל המשטרה להוכיח ראיות שיש עילה להארכת מעצר".

קראו גם:

לסקי טוענת: "בכל הקשור למחאה נגד הממשלה, ידה של המשטרה מאוד קלה על ההדק, ואנחנו רואים אלימות משטרתית מופרזת ובלתי מוצדקת. המשטרה פועלת גם בניגוד לדין, אבל ברוח המפקד ששולח אותם. עצוב לראות את זה, כי תפקידה הוא בכלל להגן על המוחים ועל האפשרות שלהם לממש את הזכויות שלהם".

5 צפייה בגלריה
מתוך אתר דוקורייטס
מתוך אתר דוקורייטס
מתוך אתר דוקורייטס
(צילום: מתוך האתר)

בנוסף לכל זאת, אינספור אתרי אינטרנט בישראל מלווים את המחאות החברתיות השונות בארץ ומעניקים עצות, ליווי ותמיכה למפגינות ולמפגינים, וניתן למצוא מידע רב על נושא זה ב-"האגודה לזכויות האזרח בישראל", "דוקורייטס", "המכון הישראלי לדמוקרטיה", "כל זכות" ועוד.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק. יחד עם זאת, המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".