מרץ 2020: העירייה מודיעה חגיגית על זכייתה של חברת "שירן נסיעות" במכרז להפעלת קווי מוניות שירות בעיר. בסיכום שהושג בין החברה, העירייה ומשרד התחבורה דובר על הפעלת שמונה קווים באשכול פתח־תקוה - קו פנימי בעיר, שלושה קווים לתל אביב, כשלפחות אחד מהם אמור לפעול בשבת, ועוד ארבעה קווים בראש העין וכפר קאסם.
1 צפייה בגלריה
"שירן נסיעות". ביטלה את קוויה בעיר
"שירן נסיעות". ביטלה את קוויה בעיר
"שירן נסיעות". ביטלה את קוויה בעיר
( באדיבות "שירן נסיעות")
לאחר הסיכום אמר ראש העירייה, רמי גרינברג, כי "המכרז בו זכתה חברת שירן היא חלק מהמהפכה הציבורית שמתרחשת בעיר שמטרתה בסופו של דבר להקל על הנוסעים ולצמצם את השימוש ברכבים פרטיים".
אלא שלמעלה משנה חלפה מאז ומהשטח עולה תמונה עגומה במיוחד, בוודאי לא כזו של חלק ממהפכה ציבורית. מתוך שמונת הקווים המדוברים פעלו שניים בלבד: 72 ששימש כקו פנימי בפתח־תקוה ו־66 שהגיע לתל אביב ולחופי הים ופעל גם בשבתות.
קראו עוד>>>
אלא שלפני מספר שבועות חדלה חברת שירן נסיעות מלהפעיל את שני הקווים הללו, שפעלו כל אותה עת במתכונת מצומצמת. על פי גורמים שונים, הסיבה לאי העמידה בסיכום היא מחלוקת בין החברה למשרד התחבורה.
כעת, בזמן שבערים השכנות קרית אונו, רמת השרון, גבעתיים, תל אביב ושוהם, חזרו התושבים ליהנות ממערך ההיסעים "נעים בסופ"ש" שהושבת בשל הקורונה, בפתח־תקוה עדיין תקועים. הדרך היחידה עבורם לצאת מהעיר בשבתות היא באמצעות בקו 51 של מוניות השירות, שאותו מפעילה חברה אחרת, המגיע רק לתחנה המרכזית בתל אביב.

"בבית בלית ברירה"

"במשך שנים רבות פתח־תקוה הייתה עיר שהיה אפשר לצאת ממנה ישר לים בשבת ופתאום אין קו כזה", אומרת בכעס תושבת העיר.
כמה היית משתמשת בקו?
"כל זמן שרצינו להגיע לים עם הילדים השתמשנו בקו 66, שזה כמעט בכל שבוע בחודשי הקיץ. זה היה נוח מאוד כי אין לנו רכב. אפשר היה לנסוע איתו לא רק לים, אלא גם למקומות בילוי אחרים בתל אביב ואפשר היה לעלות עליו גם בשעות הלילה כשאין תחבורה ציבורית אחרת".
עד כמה המצב הנוכחי פוגע בכם?
"מאוד. אין בפתח־תקוה תחבורה ציבורית ראויה בסופי שבוע, שום דבר לא עובד בשבת, וכרגע אנחנו יכולים לצאת מהעיר רק במוניות ספיישל. אז נכון, פתחו מספר פאבים ומקומות בילוי באזור רמת סיב, אבל גם לשם צריך להגיע איכשהו ממרכז העיר.
"אנחנו כביכול במרכז, אבל מנותקים ממנו בסופי שבוע. גבעתיים, רמת גן וכל הערים מסביב מפעילות קווים בשבת, אבל פה לא מתייחסים לציבור החילוני בכלל. למה לא לחשוב על אנשים ללא רכב? אני לא יכולה לצאת לשום מקום בשבת עם הילדים, פשוט תקועים בבית".
את יכולה להבין את התושבים הדתיים ושומרי המסורת שאומרים שהנסיעות בשבת פוגעות ברגשות שלהם?
"אין לי דבר נגד הציבור הדתי, אבל אני לא רואה למה זה צריך לפגוע בהם. הם בכלל לא גרים באזור שבו המונית נסעה. הקו עובר דרך השוק וציר ז'בוטינסקי, מי מהציבור הדתי גר שם? בכל מקרה זה לא צריך לפגוע בהם. אנחנו לא מפריעים לחיים שלהם, אז למה שיפריעו לחיים שלנו?
"אנחנו משלמים ארנונה כמוהם וגם אנחנו רוצים לקבל שירותים שאנחנו צריכים. אם ראש העירייה היה מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת, הוא היה גורם לכך לקרות כי ברגע שהוא מעוניין במשהו אז הוא עושה אותו, כמו שידע להשקיע משאבים בתחומים אחרים".
איך את ממלאת את החסר בסופי השבוע?
"יושבת בבית בלית ברירה. הילדים ממש רוצים לנסוע אבל אני נאלצת לצערי להושיב אותם מול המסכים. זה עצוב".
תושבת אחרת מוסיפה: "אני בת 60 ללא רכב. יש לי חברה ברמת גן שאני רוצה להיפגש איתה, אבל בגלל שגם היא ללא רכב אנחנו פשוט לא יכולות. אני רוצה להיפגש עם חברים, לנסוע לים, לטייל מחוץ לעיר ופשוט לא יכולה.
"כמוני יש המון אנשים, גם מבוגרים שהיו נוסעים עם הנכדים שלהם ועכשיו אין להם אפשרות. העיר פשוט סגורה בסופי שבוע ואין אפילו בית קפה אחד במרכז העיר שפעיל בשבת".
מה את חושבת שצריך לעשות?
"אני חושבת שהעירייה צריכה לטפל בסיטואציה שנוצרה כי כרגע היא לא עושה 100 אחוז. לפי דעתי, צריכים להכניס את מיזם נעים בסופ"ש גם אצלנו. אני לא מתנגדת שהדתיים הולכים לבית הכנסת, אז למה מפריע שאסע לים פעם בשבוע? אני לא מפריעה להם, למה הם מפריעים לי?".

מכרז תקוע

הצורך בתחבורה ציבורית בסופי השבוע עולה בקרב תושבים חדשות לבקרים, אבל בעירייה מעוניינים לשמור על הסטטוס־קוו שקיים במשך שנים רבות. ההחלטה שלא להצטרף למיזם נעים בסופ"ש הוסברה בעבר על ידי העירייה כי היא "לוקחת במכלול השיקולים גם את תועלת המיזם והצורך המקומי אל מול העלות הנדרשת". האלטרנטיבה שהוזכרה בזמנו הייתה אותו מערך מוניות שירות שהיה אמור לפעול, אבל קרס בשבועות האחרונים.
"אחד הדברים הראשונים שהעלנו בפני ראש העירייה, רמי גרינברג, לפני הבחירות היה נושא התחבורה הציבורית בשבת", אומרת פעילה חברתית ממרכז העיר. "נאמר לנו שיש קווים שמופעלים על ידי חברת מוניות ואף אחד לא יפגע בהם, אז עכשיו שהקו לא קיים זה גרם למהומה ותושבים רבים פנו לראש העירייה בפורומים השונים.
"אנחנו אוהבים את ראש העירייה שעושה המון לכלל האוכלוסיות בעיר, ועובדה שלא נכנע ללחצים לסגור את סניף 'קשת טעמים' שנפתח בסגולה, אבל זה יהיה מבורך אם יקומו עוד פרויקטים של תחבורה ציבורית בשבת.
"אי־אפשר להתעלם מהציבור החילוני שהוא הרוב בעיר, במיוחד אם רוצים לצמצם את השימוש במכוניות פרטיות ולהגביר את השימוש בתחבורה ציבורית. חייבים לעשות צעד כלשהו".
תושבת: "אני בת 60 ללא רכב. יש לי חברה ברמת גן שאני רוצה להיפגש איתה, אבל בגלל שגם היא ללא רכב אנחנו פשוט לא יכולות. אני רוצה להיפגש עם חברים, לנסוע לים, לטייל מחוץ לעיר ופשוט לא יכולה"
עד שיורחב מערך התחבורה הציבורית בפתח־תקוה בשבתות, אם בכלל, פנה ראש העירייה למשרד התחבורה כדי לנסות ולהחזיר על כנו לפחות את מערך המוניות של חברת שירן נסיעות.
"החברה אינה מפעילה את הקווים בהתאם למכרז שהוציא משרד התחבורה", כתב גרינברג. "מפניות אחרונות שקיבלנו עולה כי אין כרגע שירות מפתח־תקוה לתל אביב לחוף הים, וקו 66 הידוע כעתיר נוסעים נותר ללא מענה בימים א'-ו' ותוך פגיעה גם בסטטוס־קוו בימי שבת. נשאר רק קו 51 שפועל על ידי הזכיין הישן".
בעירייה הוסיפו כי "מדובר במכרז של משרד התחבורה אשר בו זכתה חברת שירן נסיעות להפעיל את הקווים לאורך כל ימות השבוע. בשל אילוצים שנבעו בעקבות הקורונה, החברה דיללה את פעילות הקווים בתקופת הסגרים עד שהפסיקה את פעילותם לאחרונה. יודגש כי בימות החול קיים מענה תחבורתי מקיף המאפשר הגעה גם לים.
"יחד עם זאת, בעקבות הפסקת הפעילות של חברת שירן, ראש העירייה ביקש ממשרד התחבורה למצוא פתרון בנושא בהקדם. בתוך כך המשרד פועל להשבת הקווים ומקיים דיונים בנושא אל מול החברה שזכתה".
ב"שירן נסיעות" סרבו להתייחס לדברים.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.
לעדכונים: חדשות פתח תקוה