בשנתיים האחרונות התרחשו בגני ילדים מקרי התעללות מהקשים שידעה המדינה. בגלל אחד מהם נפטרה יסמין וינטה ז"ל מפתח־תקוה, ובמקרה אחר הוגש נגד כרמל מעודה מראש העין כתב אישום ובו 18 סעיפים שונים על שימוש בכוח ואלימות כלפי ילדי הגן שהפעילה.
המקרים הללו גרמו להורים ברחבי הארץ להיות ערניים מבעבר, ומכורח הנסיבות גם חשדניים יותר. רשת וורלדשופ שמתמחה במצלמות נסתרות, במכשירי מעקב, בריגול ובהאזנות נעשתה מבוקשת מאוד.
"אני חושב שמאז המקרה של כרמל מעודה הביקוש לאותם מוצרים עלה ביותר מ־100 אחוזים", אומר מנכ"ל ומייסד הרשת גולן וישניה (34) מפתח־תקוה, אב לפעוט בעצמו. "תמיד הייתה התעללות בילדים, גם בשנות ה־70 וה־80, אבל אז לא הייתה מודעות לאמצעים הטכנולוגיים כמו מצלמות נסתרות, והיום יש. רואים זאת בהזמנות יום־יומיות, אפילו של אנשים שאומרים שהם לא חושדים בגננת אבל חייבים להיות רגועים בשביל השקט הנפשי".

"כל הציוד חוקי"

וישניה אומר כי בכל יום הוא מקבל עשרות פניות "רק לגבי מקליטי קול בגני ילדים". למען הסר ספק, הוא מבהיר, לא מדובר בעבירה על החוק. לדבריו, "על פי חוק האזנות סתר אסור לבצע הקלטה כשאתה לא צד לשיחה, אבל עם זאת ההורים הם האפוטרופוסים של הילדים ונכנסים במקומם. הרי ילד לא יכול להקליט בעצמו, ולכן ההורה מקליט בשמו.
2 צפייה בגלריה
גולן וישניה
גולן וישניה
גולן וישניה
(צילום: ריאן)
"דבר נוסף, הרבה אנשים אומרים, 'גם אם זה לא אפוטרופוס בהגדרה המשפטית ואני מבצע עבירה, בכל זאת אני מוכן להסתכן ואולי אחסוך לילד נזק גדול מעבירה על חוק האזנות סתר'. כלומר, הרבה פעמים האמצעים מקדשים את המטרה. אני חושב שאין הורה שרואה את הסימנים אצל הילד שלו ואומר לעצמו, 'זאת האזנת סתר, לא אעשה את זה'. גם לא שמעתי על שום הורה שנעצר בגלל האזנת סתר".
השהייה בכל אחד מסניפי הרשת הפעילים – בפתח־תקוה, בתל אביב ובחיפה – עשויה להטעות. מצד אחד ציוד טכנולוגי לכל דבר כגון מכשירי צילום, האזנות, מעקב וריגול למיניהם, ומצד אחר מדפים שמונחים עליהם משקפיים, צעצועים, תיקי ילדים, ספרי קודש, נעליים, עניבות ושעונים כאילו היה המקום חנות כלבו. כל אחד מהפריטים האלה משמש מצלמה נסתרת, כאילו נלקח מאחד מסרטי ג'יימס בונד.
אנחנו מסבירים לכל הלקוחות שהרבה פעמים הם רואים דברים בסרטי ג'יימס בונד ובסדרות טלוויזיה, אבל אין מכשיר האזנה בגודל סיכה, זה לא קיים, זה רק בסרטים
למרות הפניות הרבות בנושא גני הילדים, לא ההורים הם רוב הלקוחות המגיעים לחנויות. "50 אחוזים מהפניות אלינו הן בנושא בגידות או לפני הליך גירושים, במהלכו ואפילו בשלב החשדות", אומר וישניה. "חשוב לציין שכל הציוד חוקי. לא צריך להיות בעל מקצוע אלא כל אחד יכול לבוא ולקנות ולחסוך את העלויות שבשכירת חוקר פרטי.
"50 האחוזים הנותרים פונים בנוגע לגני ילדים, להתעללות בקשישים, ובהם גם המקרה המדובר בבית אבות בצפון שנחשף בעזרת ציוד שלנו, עסקים, בעיקר כל מה שקשור בין עובד למעביד, חברות מתחרות ופניות של אנשים שחושדים במנהלי החשבונות שלהם. בין הפונים אלינו יש גם פוליטיקאים ומפורסמים מכל התחומים. גם גופי הביטחון הגדולים במדינה עובדים איתנו".
מלבד בבית האבות בצפון באילו עוד מקרים ידועים הייתם מעורבים?
"לא אוכל לפרט יתר על המידה בגלל החיסיון שאנחנו מבטיחים ללקוחות, אבל היו לא מעט מקרים, ממקרי התעללות בילדים וקשישים שנחשפו ועד מקרים של מפורסמים שגרמו למעצרים, מקרים של מועמדים לבחירות שונות שבהם הודלפו חומרים שקשורים אליהם וכן אירועים שקשורים לגורמי פשיעה מוכרים. אפילו עזרנו למשטרה בפענוח מקרי רצח מסוימים. דווקא מקרה שלא יצא לתקשורת ומתווסף לעוד מקרים בעולם הדת הוא של רב מוכר מאוד. בעלה גילב זאת בעצמו אחרי שרכש מאיתנו ציוד, התקין מצלמות וראה גבר זר נכנס לביתו. אלה אנשים דתיים־חרדים, ובמגזר הזה לא נהוג לחשוד ולעשות דברים כאלה. הם עשו הכול כדי שהסיפור לא יצא החוצה, והוא אכן נסגר בתוך המשפחה".
2 צפייה בגלריה
ציוד ריגול מכל הסוגים
ציוד ריגול מכל הסוגים
ציוד ריגול מכל הסוגים
(צילום: ריאן)
אתה לא מרגיש שלא בנוח לפעמים כי אנשים עלולים להשתמש בטכנולוגיה שלכם למטרות פסולות?
"יש לנו, העובדים, כלל והוא לא להיכנס לבעיות של אנשים אחרים. זה לא שאנחנו מעלימים עין בסתר, אבל לא רוצים לחטט אצל אנשים שקונים ציוד. למעשה, אנחנו פסיכולוגים של הלקוח – הוא נותן לנו בעיה, ואנחנו צריכים לתת לו פתרון. הציוד חוקי. אם אדם בא ולוקח מוצר שהוא מצלמה נסתרת או מקליט קול ומשתמש בו בניגוד לחוק, אני כבעל חנות לא יכול לדעת את זה. אני יכול לתת לך דוגמה הכי פשוטה מהיום־יום – אדם קונה סכינים בסופר. העובד בסופר לא יודע אם הוא מתכוון להשתמש בהם כדי לחתוך בשר או כדי לבצע פיגוע דקירה חלילה. אותו הדבר אצלנו. בא אדם ואומר לי שהוא צריך מקליט קול, אבל הוא לא אומר אם הוא מתכוון להצמיד אותו לחבר כנסת שהוא רוצה להפיל או שהוא הולך עם זה לפגישה שבה הוא יהיה נוכח כדי לתעד אותה".

אשת העכביש

וישניה, נשוי פלוס אחד ועורך דין במקצועו, הקים את החברה בשנת 2013. "שירתתי במשטרה לאורך תקופה מסוימת שהחלה בשירות הצבאי", הוא אומר. "לעולם הטכנולוגי נמשכתי כל חיי, אז כאן אני מוצא את השילוב בין השניים".
כפי שאתם מבינים לא מדובר באיש תמים. "פעמים רבות לקוח ישקר", הוא מודה. "אם הוא יעבור עבירה, הוא יעלים את המידע. אין לנו דרך למנוע מקרים כאלה. למשל, אם יבוא אדם ויגיד שהוא הולך לשים תוכנת ריגול לאשתו, אומר לו שלא אוכל להתקין לו את התוכנה. זה מסוג המקרים שאני יכול לעצור בהתחלה".
באילו מקרים מוזרים נתקלתם?
"נתקלנו בהרבה (הוא צוחק). היה לנו מקרה של בחורה שגרה במושב סמוך לפתח־תקוה. היא חשבה שפורצים לבית שלה כי בכל זאת מדובר באזור מועד לפורענות, אבל לא היו סימני פריצה. הצבנו מצלמות נסתרות לכיוון מצלמות האבטחה גם בפנים וגם בחוץ. יום אחד היא טלפנה אלינו וסיפרה שהיא רואה שחור על המסך, כאילו מישהו חוסם את העדשה, אבל אין סימנים בבית. נסענו לשם במיוחד לבקשתה כדי לבדוק את פשר העניין. אחרי שבדקנו הבנו שהיו לה קורי עכביש, והעכביש עבר על העדשה כמה פעמים בשבוע וגרם להצללה שחורה. הפורץ בעצם היה עכביש.
מקרה שלא יצא לתקשורת ומתווסף לעוד מקרים בעולם הדת הוא של רב מוכר מאוד. גילינו שבתו בגדה בבעלה. בעלה הוא שקנה ציוד וגילה את זה
"במקרה אחר בחורה טענה ששמו לה מכשיר האזנה בבית, מוסתר בתוך קופסה שנמצאת אצלה כשנה. היא החליטה שהיא רוצה להוציא דוח שיהיה בו פירוט ההקלטות. היא פנתה אלינו כדי שנעזור לה, וביקשנו שתגיע אלינו ותביא את הקופסה. באנו להוציא את 'מכשיר ההאזנה' והתברר שכל הזמן הזה היה מדובר בגוש אבק.
"אנחנו מסבירים לכל הלקוחות שהרבה פעמים הם רואים דברים בסרטי ג'יימס בונד ובסדרות טלוויזיה, אבל אין מכשיר האזנה בגודל סיכה, זה לא קיים, זה רק בסרטים. יש מכשיר הקלטה בגודל של יותר ממטבע, אבל הוא לא ייראה כמו סיכה או גוש אבק כי חייב להיות לו מנגנון סוללה או חיבור לחשמל, חייב להיות גם מיקרופון".
על מה אתם עובדים עכשיו?
"הטכנולוגיה העתידית תהפוך את המוצרים ליותר קטנים ויותר פשוטים לתפעול, למרות שכבר היום הם נוחים. המטרה להפוך אותם משימוש באמצעות WiFi לשימוש באמצעות sim ישירות, כמו כל מצלמה של מכשיר סלולרי. אני חושב שהסוללות יחזיקו יותר זמן עבודה. הטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן, כמו בעולם הסלולר.
"עם התפרצות הקורונה עכשיו אנחנו, כמו עסקים רבים, נתקלים בבעיה של ייצור וייבוא מוצרים שרובם מסין, לא מעטים אפילו מוואהן עצמה ששם התפרצה המחלה, אבל אני חושב שזה יחלוף. כרגע אנחנו מחפשים פתרונות אחרים".
אם אבוא אליך הביתה אני צריך לחשוש? זה כמו בית האח הגדול?
"אני עושה הפרדה מלאה בין חיי האישיים ובין העבודה. בחיי האישיים אני יודע לזהות מתי צריך ומתי לא, ובכל זאת יש לי מצלמה לרכב ולבית, הדברים הרגילים. למזלי הרב, לא נתקלתי במקרים של התעללות שגרמו לי להשתמש בציוד הזה. מובן שלא אהסס להשתמש בו במידת הצורך. יש אנשים שחוששים ורואים בזה בושה, אבל אין סיבה להתבייש. אנחנו מדברים על החיים של הילדים שלנו והמשפחה שלנו. זה ציוד חוקי, ואם לא מתקינים אותו במקרים מסוימים, עלולים להצטער אחר כך ואין דרך חזרה".