כבוד לראש העין: אנדרטת השואה והגבורה שנחנכה לפני כחודש בשכונת נופרים עוררה עניין גם בארץ המגף וזכתה לסיקור בכלי תקשורת מקומי. במקביל, הפארק בו הוקמה האנדרטה צפוי להיקרא בקרוב על שם העיירה נוננטלה השוכנת במחוז מודנה שבאיטליה, שחלק מאנשיו הצילו יהודים בזמן השואה.
3 צפייה בגלריה
האנדרטה לזכר השואה בראש העין
האנדרטה לזכר השואה בראש העין
האנדרטה לזכר השואה בראש העין
(צילום: עיריית ראש העין)
בכתבה שפורסמה בימים האחרונים בעיתון היומי GAZZETTA DI MODENA, המופץ למיליוני תושבים, דיווחה העיתונאית המקומית על הקמת האנדרטה ועל ההכנות לחנוכת הפארק על שם העיירה נוננטלה.
הקשר בין ראש העין לעיירה מאיטליה החל בקונצרט שערכה נציגות של תזמורת כלי הפריטה הישראלית ראש העין בעיר פורדנונה שבאיטליה לפני כשנה וחצי.
בסיום ההופעה פנתה אישה קשישה בת למעלה משמונים למנהל התזמורת צוריאל סדומי, ושאלה אותו האם הנגנים הם יהודים מישראל. סדומי ענה בחיוב ומיד פרצה האישה בבכי, וסיפרה כי היא מעיירה קטנה ששמה נוננטולה שבאיטליה וכי בתקופת מלחמת העולם השנייה, הצילו אנשי העיירה למעלה ממאה ילדים יהודים יתומים שנמלטו מציפורני הנאצים.
3 צפייה בגלריה
הסיקור האיטלקי של האנדרטה בראש העין
הסיקור האיטלקי של האנדרטה בראש העין
הסיקור האיטלקי של האנדרטה בראש העין
(צילום: צוריאל סדומי)
רופא העיירה ד"ר ג'וזפה מורלי וכומר הכפר דון אריגו באקרי, זכו לאות חסידי אומות העולם מ"יד ושם", וחלקם של אנשי העיירה במעשה הגבורה נשכח מהלב.
מיד עם חזרתה של התזמורת לראש העין, הועלתה הצעה להקים פארק על שם העיירה שבאיטליה ולמהלך ניתן אור ירוק, מה שהוליד גם את הקמת האנדרטה על ידי האמן רפאל חתוכה. בהמשך אף הוזמן צוריאל סדומי לפגישה רשמית עם ראשת העיירה נוננטולה, ד"ר פדריקה נאננטי, ועם חברת מועצת העיר שטענה כי נשואה לישראלי תושב נוננטולה. בפגישה הביעו השתיים את הערכתם הרבה לתושבי ראש העין ולראש העיר, על מעשה נדיב זה, אשר יחבר בעתיד בין שתי הערים בקשרי תרבות וזיכרון.
3 צפייה בגלריה
צוריאל סדומי עם ראשת העיירה נוננטולה וחברת המועצה
צוריאל סדומי עם ראשת העיירה נוננטולה וחברת המועצה
צוריאל סדומי עם ראשת העיירה נוננטולה וחברת המועצה
(צילום: באדיבות צוריאל סדומי)
"זה מרגש אותי באופן מיוחד", אומר רפאל חתוכה שחבר גם באיגוד האמנים הישראלי. "יצירה שלי מגיעה למדינה כמו איטליה שהיא ארץ העיצוב והאמנות, שבה צמחו גדולי האמנים בעולם, זה מחמם את הלב שהם מעריכים ומוקירים את זה. לפני כחודש קיבלתי גם טלפון מעורך דין בלונדון שראה את הפרסומים על האנדרטה והוא אמר שהוא מחכה ליום שיפתחו הטיסות מלונדון לישראל כדי לבוא ולחבק את העמודים של האנדרטה ולהצטלם שם. זה ריגש אותי מאוד. זה אומר מה האנדרטה עושה לאנשים".
"אני מאמין שקיבלתי השראה גם ממקום אחר ולא רק השכל שלי היה שם. קיבלתי את הכיוון מלמעלה. הגיעו אליי מאות אם לא אלפי תגובות של אנשים שאמרו שחיכו ליום בו יסתיים הסגר כדי לבוא לראות את המקום. עשינו מעשה ואני רוצה לתת את הקרדיט לראש העירייה שנתן לנו את האפשרות לבצע את הצעד הזה וגם להודות לכל השותפים להקמת האנדרטה".
פורסם לראשונה: 07:36, 28.05.20