"ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה", כתב יהושע סובול בשירו המפורסם. הדבר הכה טבעי שנראה שגרתי למדי עבור מרבית הזוגות, הוא כרגע בגדר חלום מבחינת גל והדס תמרי מראש העין, חלום שהבטיחו לעצמם להגשים בכל מחיר.
3 צפייה בגלריה
גל והדס תמרי
גל והדס תמרי
גל והדס תמרי
(צילום: ריאן)
קראו גם:
אלא שהדרך לשם רצופה מהמורות ומכשולים, והיא כוללת הפריות שכשלו, אבחנה רפואית שוברת לב, ניסיון מר עם פונדקאית, הפלה טבעית והוצאות כספיות של מאות אלפי שקלים. במהלך התהליך שהם עברו ועדיין עוברים התברר לגל כי כל נושא ההפריות והפונדקאות הוא מעין טאבו, שבמסגרתו אנשים נמנעים מלשתף את קורותיהם ורגשותיהם.
אז הוא החליט להיחשף ולשתף בספר חדש שייצא בקרוב במאבק שאותו הוא מנהל עם זוגתו כדי להיות הורים. הדסטארט רשתי שפתח ועדיין קיים למימון הפרויקט הניב 40 אלף שקל תוך ארבעה ימים. "אל תוותרו, אל תחששו ואל תפחדו", הוא המסר שגל מעוניין להעביר לאנשים במצבם.

"ייאוש מסביבנו"

גל (32), יזם ובעל עסק למסחר באינטרנט, והדס (מבוגרת ממנו בחודשיים), עובדת בעיריית ראש העין, הכירו בתקופת התיכון והחלו לצאת לפני 14 שנים. לפני כשש שנים הם החליטו להתחתן ונישאו כחודש וחצי אחרי ההצעה. "בגלל שהתחתנו מיד אחרי שהצעתי אנשים חשבו שהדס בהריון", מספר גל. "האמת היא שרצינו להקים מיד משפחה, אבל לא הצלחנו. אחרי שנה פנינו לרפואה הציבורית, עשינו את הבדיקות הרגילות והכל נראה תקין".
מה קרה בהמשך?
"הרופאים לא איתרו בעיה כלשהי והוחלט לעשות להדס הפריה חוץ גופית של שאיבת ביציות. כלומר, יוצרים עובר בתנאי מעבדה ומכניסים אותו לרחם. ניסינו ארבע פעמים אבל לא הצלחנו. אני עדיין זוכר את התשובות השליליות שוברות הלב כאילו זה קרה אתמול. התחושה שלנו הייתה אז שלא נקבל מענה מהרפואה הציבורית. לא אשכח איך כשהמתנו במרפאה לתורנו ראינו את הייאוש על בחורות רבות מסביב שהיו במצבנו".
3 צפייה בגלריה
גל והדס תמרי
גל והדס תמרי
גל והדס תמרי
(צילום: ריאן)
אחרי שנואשו מהרפואה הציבורית, פנו גל והדס לרפואה הפרטית. "נפגשנו עם ארבעה פרופסורים מהבכירים בארץ ששלחו אותנו לעשרות בדיקות. הדס אפילו עברה ניתוחון קטן. אחרי תקופה של שמונה חודשים ובגמר הבדיקות נאמר לנו כך: 'ישבנו ארבעתנו והחלטנו שאם היית הבת שלנו, לא היינו מאפשרים לך להיכנס להריון בעצמך'. היינו בשוק חיינו ולא האמנו למה ששמענו".
מה היה ההסבר שלהם?
"שזה יכול לסכן את החיים שלה ושל העובר. הדס נולדה עם כליה אחת וחיה עם זה בסדר גמור, אבל במקרה של הריון הכליה יכולה להתרחב וחייה עלולים להיות בסכנה. בעיה נוספת היא שיש לה רחם קטן. המשמעות היא שהתינוק יכול להיוולד מוקדם מדי. התגובה הראשונה של הדס הייתה שהיא רוצה להמשיך, אבל הם המשיכו להזהיר ואמרו שזה על אחריותנו. אחרי שעיכלנו את המצב העדפנו שלא לסכן את חייה והחלטנו לנסות הליך של פונדקאות".

"'ברחה' מהחוזה"

השניים מצאו את הסוכנות המתאימה שמתעסקת בפונדקאות. "מבדיקה שביצעתי אין הרבה סוכנויות כאלה", מסביר גל. "הדבר הראשון שנדרשנו לעשות הוא להעביר כ־250 אלף שקל, סכום מלא ללא תשלומים".
על מה הולך הכסף?
"165 אלף שקל הולך לפונדקאית, 40 אלף שקל זה להוצאות שיהיו לה כמו פסיכולוג, בגדי הריון, הפסד ימי עבודה, בדיקה פולשנית כלשהי ועוד 50 אלף שקל הם דמי תיווך לסוכנות".
והיה לכם את הסכום?
"לצערנו המדינה לא עוזרת וממש גירדנו שקל אחרי שקל. נתנו את החסכונות שהיו לנו לבית שרצינו לקנות במחיר למשתכן וההורים עזרו. מבחינתנו להביא לעולם ילד הוא הדבר הכי חשוב בעולם. בית משלנו ללא ילדים לא שווה מבחינתנו. אני יודע שיש המון זוגות במצבנו שאין להם את הסכום הזה, וזה מאוד מצער. אחרי שגייסנו את כל האמצעים, התחלנו את השלב הבא שכולל מבחנים פסיכולוגיים וועדה של משרד הבריאות".
אחרי שצלחו את השלב הזה המתינו גל והדס עוד כחודשיים, שאחריהם נפגשו עם הפונדקאית ובעלה. "הם התגלו כאנשים מאוד חביבים", מספר גל. "האישה סיפרה כי היא מאוד מעוניינת לעזור לאנשים שאין להם ילדים ומבחינתה זה סוג של שליחות. הייתה כימיה טובה בין כולם והחלטנו שהיא מתאימה לנו. אחרי כמה נושאים ביורוקרטיים הדס התחילה שוב עם שאיבת הביציות, עשינו 'הפקדה' אצל הפונדקאית וההריון נקלט. היינו מאושרים וליווינו אותה לבדיקות שלה".
3 צפייה בגלריה
גל והדס תמרי
גל והדס תמרי
גל והדס תמרי
(צילום: ריאן)
אלא שהאושר והתקווה התחלפו אחרי שבעה שבועות בשברון לב נוסף. "הפונדקאית לא חשה בטוב והפילה", מספר גל. "זה היה משבר קשה מאוד לכולם ולקח זמן להתאושש מזה. ניסינו איתה עוד כמה פעמים, אבל לא הצלחנו. על פי ההסכם, יש שישה נסיונות או שזה תחום בזמן של שנה וחצי. נשאר לנו איתה עוד שבעה חודשים, אבל אז העניינים אצלה בבית התחילו להסתבך והיא 'ברחה' מהחוזה על הקטע הנפשי. הבנו שזה נגמר איתה. מעבר לכאב וההבנה שבשלב הזה לא נהיה הורים, כל הסיפור עלה לנו 80 אלף שקל. חשבתי אפילו לתבוע אותה, אבל הסבירו לי שזה חסר סיכוי".

"ערך עליון"

גל והדס החלו שוב בגיוס כספים, ובשלב הזה הקורונה נכנסה לחיינו. "באותה תקופה אי־אפשר היה להיפגש עם פונדקאית פוטנציאלית", מסביר גל. "באחד הבקרים אשתי העירה אותי ואמרה לי שהיא חושבת שהיא בהריון. בדיקת דם שעשתה אישרה את התחושה. רצנו לרופא ולא ידענו אם לצחוק או לבכות. בדיקת האולטרסאונד הראתה שהיא בשבוע השביעי. חיפשנו כל שביב של תקווה שאולי אפשר להמשיך את זה, אבל צוות המומחים המליץ חד־משמעית להפיל. זמן קצר אחרי זה קרה באופן טבעי".
מה היו התחושות באותם ימים?
"זו הייתה התקופה הקשה בחיינו, ייאוש מוחלט. בגלל משבר הקורונה שפקד את המדינה העסק שלי נסגר וישבתי הרבה בבית".
גל החל לארגן את מחשבותיו והחוויות שעבר עם הדס והעלה אותן על הכתב. "ממש כתבתי פרק אחרי פרק בסדר כרונולוגי", הוא נזכר. "פתאום הבנתי שעליתי על משהו ושלחתי את החומרים לכמה הוצאות לאור, שהביעו התלהבות ורצון לפרסם. ניגשתי להדסטארט וגייסתי בימים בודדים עשרות אלפי שקלים שהולכים לתהליך ההפקה".
אתה חושב שיהיה לזה ביקוש?
"לפני שכתבתי את הספר פירסמתי פוסטים על הנושא בקבוצות ברשת כמו 'אבא פגום' וקיבלתי מאות פניות וחיזוקים מאנשים שסיפרו לי על החוויות שלהם מטיפולי הפוריות או תהליך הפונדקאות. עכשיו אני רוצה להיות קול של אותם הורים פוטנציאלים ולעזור להם לצאת ממעגל הבושה הזה. הרי הקמת משפחה מבחינתי זה ערך עליון, גאווה ולא בושה".
אתה חושב שהספר יכול לעזור?
"אני משוכנע שכן. כשחיפשתי ספר על פונדקאות או אפילו מאמרים ברשת על חוויות של אנשים ועל התהליך שהם עברו, לא מצאתי כלום. התברר לי שהנושא הזה מאוד מביך אנשים, כאילו העובדה שהם לא מצליחים להביא ילדים לעולם היא כישלון אישי שלהם. יכול להיות שאם הייתי נחשף לספר כמו שכתבתי, הייתי יכול לחסוך לעצמי כסף, להכיר עוד רופאים ולהבין טוב יותר לקראת מה אני הולך".
הדס ואתה נתקלים במקרים או בשאלות מביכות?
"אני זוכר שהלכנו לאיזה אירוע משפחתי כשהיינו בתוך התהליך. אחד האורחים ניגש לאשתי ואמר לה בחוסר טקט: 'מה איתך, את לא רוצה ילדים?'. הסתכלתי עליה וראיתי את הצער והכאב בעיניים. הוא כמובן לא ידע מה אנחנו עוברים, אבל אם הנושא הזה היה יותר קונצנזוס אולי אנשים היו נמנעים משאלות מביכות ואנחנו היינו יודעים לא להתרגש מזה".
מה עשתה התקופה הזאת לזוגיות שלכם?
"כל משבר שעברנו חיזק אותנו. אנחנו מכירים המון שנים והתפתחנו ביחד. למדנו איך לצלוח משברים ושאנחנו חזקים והכי מחויבים האחד לשני. ברמה האישית אני יכול לומר שכאדם מסורתי עברתי תהליך עם עצמי. היה לי סוג של משבר אמונה עם שאלות בסגנון מה אשתי ואני עשינו שכל זה מגיע לנו. כנראה שאלוהים מעביר אותנו שיעור בסבלנות".
לסיום, מה מצבכם כיום מבחינת הורות?
"התחלנו תהליך עם הפונדקאית השניה. הבטחתי לאשתי שהיא תהיה האמא של הילדים שלי ואקיים את ההבטחה הזאת. החלום שלנו הוא שיהיו לנו שלושה או ארבעה ילדים".

הטיפים של גל

  • תתייעצו עם אנשים שעברו תהליכי הפריה או פונדקאות.
  • אם נכשלתם באחד הניסיונות, אל "תתאבלו" מעבר ליום יומיים.
  • דברו על הכל עם בת/בן הזוג ואל תשמרו בבטן.
  • אל תתחשבנו על כסף, המטרה מקדשת את האמצעים.
  • ודאו שהפונדקאית ובן זוגה מחוייבים לתהליך בדיוק כמוכם.