אם לא די בנגיף הקורונה שמכה בגל שני ומחייב את הרשויות המקומיות להיערכות מיוחדת, מתמודדים בראש העין עם מכה נוספת - מעצרו של סגן ראש העירייה, מיכאל מלמד.
מלמד, נציגה היחיד של סיעת יהדות התורה במועצת העיר, נעצר ביום שלישי שעבר בחשד לקבלת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע ומרמה והפרת אמונים בפרשה הקשורה לטענות להטיית מכרזים בעיר. הוא שוחרר ביום רביעי השבוע למעצר בית לשבעה ימים.
מלמד הובא למשרדו בעירייה, שם אספו השוטרים ראיות ומסמכים נוספים. לאחר מכן הובילו אותו לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון שם הוארך מעצרו עד ליום ראשון השבוע ובהמשך עד יום רביעי (לאחר סגירת הגיליון). בנוסף, נלקח ממנו מכשיר הסלולרי שברשותו השייך לעירייה למשך 180 יום לצורך המשך החקירה.
2 צפייה בגלריה
מלמד. פרשה שמטלטלת את העיר |
מלמד. פרשה שמטלטלת את העיר |
מלמד. פרשה שמטלטלת את העיר |
(צילום: אילן חתוכה)
בנוסף למלמד, נעצר באותה פרשה גם אופיר כהן, עוזרו של ראש העירייה, שלום בן משה, בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים, וכן בדבר סיוע לקבלת דבר במרמה בטענה כי סייע לאדם אחר לקבל פרויקט עירוני ללא קיום הליך שוויוני כמקובל בחוק. הוא שוחרר למעצר בית שהסתיים באמצע השבוע. עם זאת, הוא הורחק מהעירייה ומכל עיסוק הקשור אליה למשך 30 יום, וכן נאסר עליו ליצור קשר עם המעורבים בתיק למשך אותה תקופה.
רבים מנבחרי הציבור בעיר העדיפו השבוע למלא פיהם מים וסירבו להתייחס לפרשה.

"החשדות הצטברו"

בדיון הראשון להארכת מעצרו של מלמד טענו נציגי יחידת להב 433 כי "מדובר בפרשייה מורכבת העוסקת בשחיתות ציבורית ומתנהלת מסוף שנת 2019, שממנה עולה החשד כי מלמד סייע לחשודים אחרים לקידום וזכייה במכרזים ופרויקטים הדורשים קיומו של מכרז, ללא ניהול מכרז תקין, כל זאת בתמורה לקבלת שוחד וטובות הנאה". עוד נטען על ידי המשטרה כי "החשדות נגד סגן ראש העירייה הצטברו ממספר אירועים במהלך השנתיים האחרונות". על פי לוח הזמנים שהוצג, ייתכן אף שמהקדנציה הקודמת.
זו איננה הפעם הראשונה ששמו של מלמד עולה לכותרות. לפני קרוב לשנה נערך לראשונה אירוע גאווה בראש העין. חברי המועצה מטעם סיעת מרצ, עומר שכטר ומיכל סופרין, הזמינו את התושבים להגיע לאירוע ובתגובה פרסם מלמד פוסט ברשת החברתית בו קרא לציבור "שמרו על ילדכם, זהו אירוע של קהילת הלהט"ב", התבטאות שהסעירה את הרשת ואת העיר כולה.
תושב העיר: "אני מקווה שהוא ייצא מזה. אם יש ממש בחשדות, לא רק הוא ייענש, אלא כל העיר. הגיע הזמן שיעשו סדר בעירייה כי יש הרבה דברים שעולים מהם סימני שאלה"
מלמד, בנו של ראש המועצה לשעבר, יוסף מלמד, נחשב לוותיק בפוליטיקה המקומית. כבר בשנת 2003, עם בחירתו של משה סיני לראשות העירייה, הוא הפך לחבר מועצה מן המניין. לאחר שתי קדנציות הוחלף סיני בשלום בן משה וזה מינה את מלמד לסגנו בשכר, תפקיד אותו הוא ממלא עד היום. בנוסף, מלמד משמש גם יו"ר אגף תכנון והנדסה, יו"ר ועדת מכרזים ויו"ר מחלקת תרבות תורנית.
רבים מהאנשים איתם שוחחנו השבוע במערכת העירונית טוענים כי לא הופתעו ממעצרו של בעל תפקיד בכיר בעירייה. "העירייה לא מתפקדת", אומר גורם בעירייה. "במשך שנה וחצי לא מורגשת עשייה בעיר. יש תושבים שממש מתלוננים על כך, ולאחרונה עלו גם תהיות לגבי התפקוד בוועדות השונות. היה לי ברור שבשלב כלשהו תגיע המשטרה".
2 צפייה בגלריה
עיריית ראש העין
עיריית ראש העין
עיריית ראש העין. בניין העירייה. "זאת הפתעה מטורפת"
(צילום: שירות מיינט)
מה אתה חושב על הפרשה?
"שכל בן אדם שנעצר ונחקר זה לא נעים. העיר כולה מבולבלת כרגע ולא יודעת איך לאכול את זה".

"עצב גדול"

גורם עירוני נוסף אומר: "אני לא ממעריציו הגדולים של מלמד. הוא מקבל שכר מלא, בנו לו לשכה מפוארת, יש לו מזכירה, עוזר אישי, רכב של העירייה, אבל הוא לא נמצא שם הרבה. הוא גם נעדר מהרבה ישיבות מועצה, ומאלו שהוא כן מגיע אליהן הוא יוצא מוקדם או מגיע באיחור".
"על זה אמנם לא מעמידים למשפט, אבל ככה הוא התנהג גם בקדנציה הקודמת. למרות הביקורת הרחבה שנמתחה עליו, הוא נבחר שוב בקדנציה הזו להיות סגן ראש עירייה בשכר".
איך זה מרגיש להיות חלק מעירייה שהסגן של העומד בראשה חשוד בעבירות כאלו?
"לא נעים בכלל. מצד שני אני גאה במשטרה שעובדת. עצם העובדה שזה בעירייה שאני חלק ממנה לא רלוונטית. עדיף שיחקרו מאשר שיטייחו".
גורם עירוני אחר מעיד כי "מדובר באדם שקט. אני מקווה שהכל יתגלה כטעות וכמובן שחזקת החפות עומדת לו, אבל אם יוכח שיש אמת בטענות אז טוב שזה התפוצץ. שחיתות היא רעה חולה ויש להילחם בה בכל דרך".
מה התחושות שלך כרגע סביב כל הפרשה?
"עצב גדול. יש לנו מספיק צרות בראש העין ולא חשבתי שנצטרך להתמודד כאן גם עם חשדות לשחיתות".
אחד מתושבי העיר, שמכיר את מלמד היטב: "אני מקווה שהוא ייצא מזה. אם יש ממש בחשדות, לא רק הוא ייענש, אלא כל העיר. הגיע הזמן שיעשו סדר בעירייה כי יש הרבה דברים שעולים מהם סימני שאלה ומרגישים את זה".
גורם עירוני: "מדובר באדם שקט. אני מקווה שהכל יתגלה כטעות וכמובן שחזקת החפות עומדת לו, אבל אם יוכח שיש אמת בטענות אז טוב שזה התפוצץ. שחיתות היא רעה חולה"
יש גם גורמים עירוניים שהתקשו לקבל את דבר מעצרו של מלמד. "זאת הפתעה מטורפת", אמר אחד מהם. "אתה מתמקד בעשייה ופתאום מקבל זבנג כזה. זה לא פשוט וחבל עליו. אני מקווה שהוא ייצא מזה נקי לגמרי וללא רבב. מדובר באדם שעושה את עבודתו בצורה טובה. זה עצוב, מצער ונקווה לטוב, גם כדי שהשם הטוב של העירייה יישמר".
אתה חושב שיש שם טוב לעירייה כרגע?
"אני חושב שהעובדים בעירייה עושים את מלאכתם על הצד הטוב ביותר. אנחנו מנסים לתת את השירות הכי טוב שאנחנו יכולים עבור התושבים. יש ראש עירייה שמתווה מדיניות מסוימת ואנחנו הולכים איתו ומנסים שיהיה טוב לכלל העיר".
עו"ד אבי חימי, פרקליטו של מלמד, מסר בתגובה: "מיכאל מלמד משמש כסגן ראש עירייה מזה קדנציה שנייה. מדובר באיש ציבור ערכי ואיכותי. אנחנו סומכים על משטרת ישראל שתגיע לחקר האמת".
עו"ד עופר אלמוג, פרקליטו של אופיר כהן, מסר בתגובה: "מרשי מכחיש את החשדות שיוחסו לו ונותן אמון מלא בעבודת המשטרה. הוא סמוך ובטוח שבסופו של יום לכשתסתיים החקירה, הוא ינוקה מכל חשד".
מהעירייה נמסר בתגובה: "לא ידועים לנו פרטי האירוע. ככל שעיריית ראש העין תידרש היא תפעל בתיאום מלא עם גורמי אכיפת החוק".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "במסגרת מאבק המשטרה בעבירות הנוגעות לטוהר המידות ושחיתות ציבורית פתחה היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 בחקירה גלויה. על פי החשד, החשודים, כל אחד על פי חלקו ותפקידו, פעלו לכאורה על מנת לקדם הצעות במכרזים בתמורה ללקיחת טובות הנאה שוות כסף וזאת לכאורה בניגוד לחוק ותוך פגיעה באינטרס הציבורי. המשטרה תמשיך לחשוף ולחקור עבירות מתחום טוהר המידות בכל מקום בו יש חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי השלטון ובמנהל התקין".