שבועות אחדים לאחר החלטת הממשלה בנושא ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות, שמשמעותה בין היתר ביטול תחנת הכוח בצומת קסם, ישנם קולות שטוענים כי היא לא בוטלה סופית ועדיין נמצאת בשלבי תכנון.
1 צפייה בגלריה
אוהל המאבק בצומת קסם
אוהל המאבק בצומת קסם
אוהל המאבק בצומת קסם
(צילום: קובי מיארה)
בין הקולות האלה נמצא רז שגיא, שכתב כי "תחנת 'השלום' (ליד כפר סבא) בוטלה וביטולה בא ככל הנראה על חשבון קידום תחנת 'קסם'".
שלום בן משה מתחייב, מנגד, כי "תחנת הכוח 'קסם' לא תוקם".
ב-25 באוקטובר החליטה הממשלה כי עד שנת 2030 יעמוד ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות (על ידי שמש ורוח) מסך כל צריכת החשמל בשיעור של 30 אחוזים, כשיעד הביניים לחודש דצמבר 2025 עומד על 20 אחוזים.
במכתב ששיגר שר האנרגיה יובל שטייניץ לעיריית ראש העין כתב כי פירוש ההחלטה "שבמקום הקמה של 7-8 תחנות כוח חדשות בשנים הקרובות, מדינת ישראל תצטרך רק אחת או שתיים והן תוקמנה ככל האפשר בצמוד או בסמוך לתחנות קיימות".
דבריו של השר הביאו את בכירי העירייה, ביניהם ראש העירייה שלום בן משה, להכריז על גניזתה באופן סופי של תחנת הכוח לאחר מאבק ממושך בשיתוף עם עיריית כפר קאסם.
הקמת "תחנה או שתיים", כפי שציין השר שטייניץ, נובעת לאור ההחלטה כי "עד ליום 31.7.2023 נדרשת תוספת הספק ייצור חשמל בגז טבעי ובגיבוי סולר של 4,000 מגה ואט בתכניות מאושרות כמענה לצורכי משק החשמל עד לשנת 2030 ". בהחלטת הממשלה נכתב כי הדבר ייעשה באמצעות תוספת של יחידות ייצור בתחנות שכבר קיימות או כאלו שאושרו כשתחנת קסם לא נמנית עליהן. אך כמו כן צוין כי במידה ולא יאושרו תכניות בהתאם להספק הנדרש "תתאפשר הסמכה ליזמים המעוניינים לקדם תכניות לתחנות כוח לייצור חשמל בגז טבעי גם באתרים חדשים שייעודם אינו מתקן הנדסי לתחנות כוח".
המשפט האחרון עורר ככל הנראה את חששם של תושבים בראש העין ושל חברי מועצה שכן בדיון שנערך השבוע בות"ל, ובו הובאה סקירה של כלל התחנות שתוכננו לקום, תחנת הכח 'קסם' אמנם לא אושרה וגם לא נמצאת בהליך הפקדה אך כן הופיעה בתהליכי תכנון.
"המאבק בעיצומו ומצבנו הורע", כתב יו"ר האופוזיציה בעיר, רז שגיא. "תחנת הכוח המזהמת במחלף קסם נמצאת בתהליך סופי לקראת הפקדה וכולנו נאלץ להכפיל את המאמצים כדי לבטלה".
בהמשך תקף שגיא את בן משה וכתב: "אדוני ראש העיר מר שלום בן משה, כשלת בניהול המאבק בתחנת הכוח... תחנת 'השלום' (תחנה שתוכננה לקום ליד כפר סבא) ב-ו-ט-ל-ה וביטולה באה ככל הנראה, על חשבון קידום תחנת 'קסם'! לא פעם אחת, פעמיים בחרת להאמין להבטחות סרק של שר האנרגיה, ואז קפצת והכרזת "ניצחנו", תוך הטעיית הציבור ופגיעה במאבק".
ראש עיריית ראש העין, שלום בן משה הגיב לדברים ואמר ל'מיינט ראש העין': "אני לא עוסק בפוסטים כאלו ואחרים. מנכל משרד האנרגיה אמר יותר מפעם אחת במהלך הדיון השבוע שלא נצטרך יותר מ 1450-1600 מגה ואט, מתוך ה-4000 שהוזכרו, כשהשאר צפויים להיות בתכנון כגיבוי. לא היה שום דיון על שום תחנה ספציפית לא לאישור ולא להפקדה, אלא סקרו איזה תחנה נמצאת באיזה שלב, כאשר גם לא ציינו מה בוטל ומה לא. אבל תחנת קסם לא תקום. גם אם בעתיד ירצו להקים תחנה כזו, לא תקום ולא תהיה".
אבל כן ישנה אפשרות כלשהי שתוקם תחנה חדשה מעבר לאלו הקיימות.
"עד 2023 בהחלטה של הועדה, במידה ויהיה צורך בהגדלת ההספק לא תקום שום תחנה חדשה אלא ישדרגו קיימות. אם יבוא משרד האנרגיה ויגיד שדרגנו, ולא הגענו ל 1450-1600 מגה ואט כנדרש,מה שלא סביר שיקרה, יצטרכו לבטל את החלטת הממשלה כדי שתתאפשר הקמת כח חדשה. הם ידונו בה, אבל זו לא תהיה תחנת קסם, אלא תינתן עדיפות לאלו שאושרו או שנמצאות כבר בהפקדה".
מקסם אנרגיה נמסר: "אנחנו כפופים לכללים שנקבעו על ידי המדינה".
הועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בחרה שלא להגיב לדברים.
ממשרד האנרגיה נמסר: "ההצעה של משרד האנרגיה להגדלת היעד לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד לשנת 2030 ל-30%, אושרה לאחרונה בממשלה. החלטה זו מצמצמת משמעותית את היקף תחנות הכוח בגז טבעי שיש להקים ואין בה התייחסות לאף תוכנית ספציפית. מדובר במהלך שימצב את ישראל כאחת המדינות המובילות במערב בייצור מאנרגיה סולארית".