נלחמים על עתידם: מלווי הסעות החינוך המיוחד בראש העין הכריזו על סכסוך עבודה בשבוע שעבר מול העירייה בעקבות אי הסכמה על תנאי שכרם. באם לא יחול שינוי, ב-23 לחודש ישבתו כ-65 מלווי הסעות.
1 צפייה בגלריה
(הסעה לבית ספר. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום ארכיון להמחשה בלבד: עדי ארצי)
מלווי הסעות החינוך המיוחד בראש העין החליטו לשבור שתיקה וטוענים לתנאי עבודה ירודים תחת העמותה העירונית לפיתוח שירותים חברתיים. "מדובר בכשל בנהלים ובעיקר בתנאי השכר", מציין גורם בוועד הפעולה של מלווי ההסעות.
מה עיקר הטענות שלכם בעצם?
"אנחנו מאוד קשורים לילדים ומהווים למעשה את החיץ בין ההוסטלים והבתים שלהם ועד למסגרות. הם פותחים את הבוקר שלהם איתנו וחשוב מאוד לשמור איתם על שגרה ולתת להם את הכי הרבה ביטחון שניתן. זוהי עבודה שדורשת תפקוד גבוה ואינטליגנציה רגשית מצד המלווים אך עם רמת השכר הנוכחית זה לא מסתדר.
"המלווים מקבלים כרגע שכר שעתי מינימאלי אבל מעבר לכך, ברשויות אחרות על קו דומה נותנים שכר על מספר שעות עבודה גדול יותר, כך שזו הרעה כפולה. כמו כן, בעבודות מהסוג הזה יש תוספות שונות כמו פיצול ואשל שלא ניתנים כאן. וכאשר מחפשים אנשים שיעבדו בתנאי שכר גרועים, לאחר זמן, ההון האנושי שנשאר הוא בהתאם".
קראו גם:
אותו גורם מוסיף כי :"הקפדה על נהלים שונים, שברשויות אחרות הן הבסיס של נהלי עבודה למען הילדים, כאן זה בגדר חלום. מדובר למשל על הכשרות עזרה ראשונה והכשרות הקשורות בעבודה צמודה עם ילדי חינוך מיוחד. גם הצגת תעודת יושר, בדיקת עבר פלילי או פדופילי לא נאכפת".
מה אומרים בעירייה?
"מאז שהכרזנו על סכסוך עבודה לא אומרים כלום. שלחו איזשהו מייל היום אבל בלי תשובות קונקרטיות".
כיצד אתם מתכננים לפעול?
"אנחנו לא רוצים להבעיר את השטח ולהגיע למצב של שביתה כי מדובר פה בילדים. אנחנו כן רוצים אבל לעבוד בכבוד מינימלי וכמו שצריך".
תגובת עיריית ראש העין: עובדי העמותה המשמשים כמלווים בהסעות הם עובדים קבועים ולא מזדמנים. כל עובד מציג אישור היעדר הרשעה בעבירות מין.
מלווי ההסעות בחינוך המיוחד הינם עובדי תאגיד עירוני של עיריית ראש העין המעסיק כ-30 עובדים נוספים בתחומים שונים לרבות עובדים סוציאליים.
בימים אלה, אנו נמצאים במשא ומתן עם ההסתדרות לצורך חתימה על הסכם קיבוצי עם המלווים שיסדיר את כל תנאי ההעסקה של המלווים.
תהליך זה דורש הסכם אישור משרד הפנים והאוצר.
ההסתדרות אמנם הכריזה על סכסוך עבודה, אולם סוכם עם ההסתדרות כי כל החלטה על השבתה תובא לידיעת הרשות המקומית לפחות 3 ימי עבודה מראש על מנת שהעירייה תוכל לנקוט בכל הליך חוקי למניעת השביתה.
תנאי ההעסקה של המלווים הוגנים והעמותה אף משלמת למלווים רכיבי שכר נוספים מעבר למחוייב כגון: קרן השתלמות.
בנוסף, בחודש האחרון שולם למלווים שכר בגין ימי הלחימה אף שלא עבדו, דבר שאינו קיים בכל הרשויות.