"אנו חשים מאוכזבים ומנוצלים". כך כתבו השבוע מלווי הסעות תלמידי החינוך המיוחד במכתב חריף שנשלח לראש עיריית ראש העין, שלום בן משה. המלווים מוחים נגד מה שהם מגדירים כהחלטה חד צדדית של העירייה ושל העמותה לפיתוח שירותים חברתיים העירונית להפחית במשכורתם, במיוחד בעיצומו של משבר כלכלי חריף.
2 צפייה בגלריה
(הסעת תלמידים. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
הורי הילדים בחינוך המיוחד מכירים היטב את תפקידו המשמעותי של המלווה בהסעות. מדובר באנשים שמלווים את הילדים בבוקר ובצהריים אל המסגרות ובחזרה לבתיהם, ובלעדיהם לא ניתן להפעיל את מערך ההסעות.
בימים האחרונים הגיע מכתב למלווים ובו מוסבר להם שהוחלט על מתווה שכר חדש. לדברי המלווים, המתווה החדש שהוצע להם כולל חישוב שכר לפי מספר שעות נמוך מבעבר. למרות שהיקף העבודה צפוי להישאר זהה.
כך למשל, מסבירים המלווים, אם עובד קיבל עד כה משכורת לפי חמש שעות עבודה ביום, על פי המתווה שהוצע, מספר השעות ירד ל 3-4. על פי הערכותיהם מדובר על הפחתה של מאות שקלים עבור כל מלווה, כשבראש העין מועסקים כ-100 מלווים.
במכתב שנשלח למלווים ומסביר את המתווה החדש נכתב כי, "בשנת הלימודים הבאה (תשפ"א)העמותה לפיתוח שירותים חברתיים תעסיק את המלווים בשכר שונה משנת הלימודים הקודמת". למרות הקיצוץ הצפוי במשכורתם, צוין כי, "אנו מעוניינים כי תמשיך לבצע את תפקידך בשנת הלימודים הבאה על פי המתווה החדש... במידה ולא נקבל תשובה חיובית אנו מסיקים כי אינך מעוניין בתפקיד".
2 צפייה בגלריה
(ראש העיר, שלום בן משה. צילום: גיל לרנר)
המלווים ההמומים פנו במכתב תגובה חריף לראש העירייה ובו דרשו לשנות את רוע הגזירה: "אנו חשים מאוכזבים ומנוצלים שכן החלטתם לפגוע 'בקבוצה חלשה' של עובדים ובכך לצמצם את תקציב ההוצאות שלכם על חשבוננו! קיבלנו את ההודעה כהחלטה מוגמרת ללא מכתב או אופציה לחפש מקור הכנסה אחר".
עוד הוסיפו העובדים וכתבו: "איך אתה נותן יד להחלטה מקוממת שכזו? איפה החשיבה על העובד ומשפחתו במיוחד בתקופה קשה זו? השכר שלנו ממילא נמוך מאוד משמעותית מכלל המשק אז דווקא בנו אתם רוצים לפגוע? ראשי ערים אחרות עוזרים לעובדים שלהם ולא מזיקים להם. אתם עושים בדיוק ההיפך!".
עד כמה חמור עבורכם המתווה החדש?
"משום מה החליטו בעמותה ובעירייה שאולי אנחנו מעלים ומורידים את הילדים מההסעה כלאחר יד כך שיורידו לנו במשכורת, אבל זה לא עובד כך", מסביר אחד המלווים ומוסיף: "אנחנו אוספים את הילדים, כשלכל אחד יש 6-7 ילדים שעליהם הוא אחראי בהסעה ומוריד אותם לא רק בראש העין אלא גם ברחבי האזור. מדובר בילדים שצריך לנהוג אתם ברוך וברוגע ובאהבה גדולה ואז המלווים נדרשים גם לחזור עצמאית לבתיהם כשכעבור זמן קצר הם שוב יוצאים לאיסוף ממוסדות החינוך.
"הם חושבים שהשעה הזו תציל את המערכת, אבל זה ממש לא נכון. לא ביקשנו להוסיף, אבל אל תגרעו. מדובר לרוב באנשים קשי יום שזו עיקר הפרנסה שלהם. אם אתה מוריד למישהו שעה ביום זו פגיעה של מאות שקלים בחודש. למה להרע? תשאירו את המצב הקיים".
כיצד בכוונתכם לפעול?
"פנינו לעורכת דין מטעם ההסתדרות שתטפל בזה. בעוד קצת יותר משלושה שבועות צפויה להיפתח שנת הלימודים הבאה ובמידה ולא נגע להסדר צפויה בעיה קשה".
"זה הזוי בעיני שכך מתנהלת העירייה", מספר מלווה נוסף ואומר בכעס: "זו דוגמה רעה של עירייה שדווקא בימים קשים כאלו במשבר הקורונה, במקום לכבד אותנו, הופכת אותנו למסכנים".
תגובת עיריית ראש העין תתפרסם כשתתקבל.