מאז תחילת המלחמה קבע רוב המומחים שישראל מפסידה בקרב על דעת הקהל העולמי בעיקר בשל אי יכולת להסביר את העובדות האמיתיות מול השקרים שמפיצים הפלסטינים ותומכיהם. בקרב הזה מדינת ישראל כמעט נאלמת, אך שורה של אנשי תוכן ומשפעינים מצליחים להחזיר מלחמה בקרב על התודעה. אחת מהם היא יוצרת התוכן ובעלת עסק לסיוע לעסקים בתחום הדיגיטל מישל פרוז'נסקי מקרית ביאליק.
2 צפייה בגלריה
מישל פרוז׳נסקי
מישל פרוז׳נסקי
מישל פרוז׳נסקי
(צילום: פרטי)
פרוז'נסקי העלתה לאינסטגרם סרטון פארודי שמלגלג על בורותם של חלק מהתוקפים את ישראל, ששבר את הרשת וזכה למיליוני צפיות ועשרות ומאות אלפי לייקים הסרטון המדובר קודם באתרי חדשות בכל העולם, בטוויטר וגם באתר חדשות ימני באירופה, שם הוא זכה ללא פחות מ-1.8 מיליוני צפיות.
פרוז'נסקי (23), שבעבר גם שיחקה במספר סרטים: "כמו כולם, חשתי פחד לאחר אותה שבת, פחד הישרדותי, פגיעה קשה בביטחון האישי ותחושות מאוד קשות. ארבעה חברי הטובים נרצחו בדם קר בדרום ובן זוגי גויס לגבול לבנון.

2 צפייה בגלריה
מישל פרוז׳נסקי
מישל פרוז׳נסקי
"יש לי קהל ויש לי פלטפורמה". מישל פרוז׳נסקי
(צילום: מתוך האינסטגרם)

"בימים כאלו אתה רוצה לדבר עם אנשים, לשתף וזה בהחלט בא ממקום אישי. בתקופה הראשונה, כשהתחלתי להעלות סרטונים, לא ידעתי איפה חלק מהחברים שלי נמצאים. חלק מהם נתנו אות חיים אחרי עשרה ימים. התחלתי ליצור תוכן כי זה מה שאני יודעת לעשות והעשייה הייתה גם סוג של תרפיה. ראיתי מה רץ ברשת והתחושות היו עוד יותר קשות. הרגשתי חסרת אונים מול השקרים ואמרתי שאני אעשה מה שאני יכולה, יש לי קהל ויש לי פלטפורמה".
למישל יש 28 אלף עוקבים באינסטגרם ועוד 90 אלף בטיק טוק. את ההשראה לסרטון ששבר את הרשת היא קיבלה מטרנד שרץ חזק לאחרונה בטיק טוק, NPC- Non-player character. במשחקי תפקידים ובמשחקי וידאו, דמות שאינה שחקן או דמות בלי שחקן (דב"ש) (באנגלית: Non-player character, ראשי תיבות: NPC) היא כל דמות הקיימת במשחק, שאינה נשלטת על ידי שחקן אנושי. במשחקי וידאו, לרוב ל-NPC יש בינה מלאכותית.
מישל: "ישבתי בלילה וכתבתי תסריט על פי הרעיון שצעירים רבים באירופה ובעולם מדקלמים טקסטים בלי להבין מה הם אומרים או מה המשמעות. הם חוזרים על משפטים שכאילו הוכתבו להם, זורקים סיסמאות באוויר בלי כל הבנה מינימאלית של המצב. ישראל הורגת ילדים, ישראל מבצעת רצח עם, ישראל ככה וישראל ככה.
"אתה עונה לעניין, אז אומרים זו פרופגנדה ישראלית. המדהים שחלק מהחושבים כך משתייכים לקבוצות מוחלשות, כמו להט"בים. בעיניהם הפלסטינים הם החלשים ולא יעזור כלום. הם תומכים בצד שהם חושבים שהוא הצודק בלי לחשוב לרגע שאותו צד למעשה רוצה במותו. אני מרגישה שהם מדברים כמו בוטים, דמויות מחשב שאין להם אופי ואישיות ומגיבות בלי לדעת עובדות ועל זה התייחסתי בסרטון".
מישל צילמה וערכה את הסרטון ומיד הוא הפך לוויראלי עם מיליוני צפיות. הוא תפס חזק במיוחד באתרים עם מיליוני עוקבים שהעלו את הסרטון. גם הממשלה העלתה את הסרטון בכמה פלטפורמות ובסך הכל הסרטון זכה לחשיפה מטורפת. גם בדפים שלה עצמה זכה הסרטון ל-180 אלף צפיות ול-35 אלף לייקים.


אילו תגובות קיבלת?
"התגובות היו מדהימות. כל סרטון שאני מעלה יש את הצד השני, שהוא הרוב והוא שולט ברשת, מגיב ומנסה להתווכח. פה אפילו לא ניסו להתווכח כי לא היו להם עובדות לכך. אז העלו לי דגל פלסטין בתגובה.
"הסרטון גם פארודי וגם מאמת אותם עם עובדות, ועם עדות ממקור ראשון. מה יעשו? אין להם דעה, לא מבינים את הסיטואציה, מגיבים כמו טרולים.

קראו עוד:

"בסרטון יש מישהי שנראית כמותם ומראה להם עובדות, לא תעמולה. שני לוק שברשת יש תמונות שלה ערומה ואנשים יורקים על הגופה שלה לאחר שהפשיטו אותה. הם יכולים להתעלם? מאיתנו תמיד מבקשים הוכחות לטענות, מהצד השני לא מבקשים כלום. פתטי".
ישראל עושה מספיק בתחום ההסברתי?
"לא, אני חושבת שהמצב ממש לא טוב. יש פה המון אנשים שעושים עבודה בהתנדבות, אבל מה הממשלה עושה עם המשאבים שלה? מפרסמת סרטון שלי, תחילה אפילו בלי קרדיט? אני לא עושה את זה בשביל פרסום, אני עושה את זה כי אף אחד אחר לא עושה את זה.
"אין לממשלה קשר עם אף אחד שעושה עבודה ברשת, ואני בין המסבירות המובילות שכל הזמן מעלה תוכן. ממש לא פשוט. כמה זמן אפשר להתנדב? עם כל הרצון טוב, חייבים רוח גבית.
"תראה את העבודה של יוסף חדאד, מישהו עוזר לו? אני לא מדברת על כסף, אני מדברת על סיוע בהפקה, בעריכה. אנחנו לא מדינה עולם שלישי, זו מדינה עם משאבים, למה הם משמשים בשעה זו? אני אחת מכמה מאוד שמנהלים את המלחמה הזו, בלי כל סיוע ומרגישה סוג של הפקרות כללית. אני ממש מאוכזבת מהסיטואציה הזו".