מזעזע: חניכי תנועת הנוער "עזרא" בסניף אלעד חיכו בקוצר רוח כדי לדעת אם ייכנסו להדרכה במקום הבוגרים היוצאים.
1 צפייה בגלריה
(ילדים הולכים מכות. צילום: shutterstock)
הם לא תיארו לעצמם שחלק מ"מבחן" הקבלה שלהם יכלול זחילה ביער אלעד, צעקות ובעיקר אלימות מצד הבוגרים בתוך רכב אליו הוכנסו החניכים בזה אחר זה.
את מסכת ההשפלות עבר גם תושב האזור, בן 16 בלבד, שעבר דירה לא מכבר עם משפחתו ולמרות שמתגורר במרחק גדול יותר מהסניף המשיך להגיע אליו כשהנחיות משרד הבריאות אפשרו זאת.
אלא שלא ליחס כזה ייחל מאלו שהיו דמויות לחיקוי עבורו ועבור חבריו, בערב בו קיווה לקבל בשורה שיתמנה בהמשך למדריך בסניף.
"הוא רצה להשתייך לסניף למרות שעברנו דירה", מספרת אחותו הגדולה. "הוא מחובר אליו מאוד ויש לו שם חברים טובים. אחרי שהייתה הפסקה ארוכה בגלל הקורונה הוא רצה לחזור לפעילות מסוימת ועשה השתדלות להגיע ביום שלישי שעבר לבקשת המדריכים והבוגרים".
"בערב אחותי הצעירה יותר התקשרה אליי בסערת רגשות ואמרה שהוא יצר איתה קשר כשהוא בוכה. היא אמרה לי 'את חייבת להתקשר לקומונרית. מרביצים שם לילדים, נעלו להם את קבוצת הווצאפ ולא מסכימים להם לספר להורים. הם מכניסים אחד אחד לרכב, מכים אותם ומטיחים את ראשיהם בשמשה".
קראו גם:
מה עובר לך בראש באותו רגע?
"אני ממש רעדתי. חשבתי שקרה הגרוע מכל. כאחותו הגדולה, מייד נכנסתי ללחץ. הוא נער שלא בוכה ועומד על שלו. הוא גם מאוד מכיל, מחפש את הטוב באנשים והחזיק מאוד מאותם בוגרים אז אם הוא הגיע למצב של בכי הם פגעו בו נפשית ברמה הכי גבוהה שיש וזה הרבה יותר ממספר חבלות שאיתן הוא יצא מהאירוע".
כיצד פעלת?
"התקשרתי מיד לקומונרית שלא ענתה. שלחתי לה הודעה שתחזור אליי בדחיפות ואחרי מספר דקות היא אכן חזרה. היא לא ידעה על מה אני מדברת ודרשתי שתגיע מיד לסניף כי מרביצים שם לילדים לפני שאומרים להם אם הם מתקבלים להדרכה או לא. היא חזרה אליי ואמרה שהמעשה הופסק וכל ההנהלה מעורבת. אמרתי לה שאני לא אתן לאחי לדרוך בסניף יותר והיא ענתה שזו מסורת בסניף. אני בעצמי בוגרת שלו והייתי מדריכה שם מספר שנים אבל בחיים לא היה דבר כזה. אמרתי לה 'אם זה הפנים של הסניף, אוי ואבוי לנו'. זה קרה ממש מתחת לאף שלה, היא לא ידעה מזה".
מה שלום אחיך כרגע?
"הוא יחסית בסדר, אבל אמר שלא יילך יותר לסניף. אחד מהחבר'ה שהכו אותו התקשר להתנצל למחרת והוא קיבל את ההתנצלות אבל גם אם הוא סלח אני לא מקבלת את זה. זה לא 'סבבה, היה ונגמר'. אחי וחבריו הם בסך הכל ילדים שמחפשים את עצמם עדיין, לא חיילים בקרבי. אין בזה שום הצדקה. לקחתי את זה מאוד קשה וזה צריך להיות מטופל ברמה הכי רצינית שיש כדי שמקרים כאלו לא יחזרו".
"איך זה עובד? איפה עובר הגבול? מה עובר על ילד שמתעללים בו גם בבית חלילה וככה נוהגים בו גם בתנועת נוער? מה קורה לילד שפחות חזק נפשית מאחי? אלו השלכות נפשיות יהיו לו? היו יכולים באותה מידה גם להוריד לו את המכנסיים. אי הידיעה של כל המערכת שכביכול מושתתת על ערכים מכעיסה מאוד. שאתה שולח ילד למוסד דתי יש ציפייה לערכים מסוימים, אז אתה רוצה לומר לי שכשמכניסים אותם להדרכה הערכים מסתיימים? איפה האיסור של 'לא תכה רעך'? איך ילדים שנמצאים במקומות נחשבים בציבור הדתי לאומי מגיעים למצב הזה? לפני רגע הם בעצמם היו בני 16. איך הם מרימים יד בקלות כזו? אם זה היה אח של אחד מהם?".
"אני יודעת שאחד מאלו שהכו את אחי הוא בנו של אדם חשוב מאוד בקהילה הדתית לאומית באלעד. אם הבסיס של הבן אדם מרשה לו לעשות דברים כאלו במסגרות שצועקות 'אנחנו אידיאליסטים' אז מה יקרה אם סתם מישהו יעצבן אותו באמצע הרחוב? אחי העדיף לא לעשות מזה עניין אבל הסברתי לו שזה לא יגמר רק בו ואם זה משהו שהפך למסורת אז יהיו נערים נוספים שיסבלו".
מתנועת עזרא נמסר בתגובה: "נושא זה נמצא בטיפול משותף של התנועה ושל העירייה. מדובר בהשבעה לגרעין, ולא להדרכה שנודעה לרכזת האזור בדיעבד. מייד עם התקבל הידיעה החל הטיפול יחד עם העירייה.
"הנוגעים בדבר סיימו את תפקידם בסניף ולכן יכולת הטיפול מוגבלת, אנו מפעילים את הכלים שכן עומדים לרשותנו בכל הכוח. אנו עובדים יחד עם החניכים בסניף ומטפלים בעניין באופן חינוכי. לטווח הארוך אנו כמובן לוקחים את הטיפול בנושא הזה בעדיפות עליונה".
תגובת עיריית אלעד: "אכן היה אירוע חמור גם מבחינתנו, וכל הנוגעים בדבר הוזמנו לשיחה קשה בנושא. במסגרת הפגישה נעשה חידוד וריענון של כל הנהלים".