35 שנים אחרי שהושבעה לראשונה למועצת העיר אשדוד חוזרת סופה לנדבר לפוליטיקה המקומית כמספר 2 ברשימה של הלן גלבר. ביום שלישי השבוע עמדה שרת הקליטה לשעבר על הבמה במשכן לאומנויות ונשבעה לשרת את הציבור בחמש השנים הבאות.
3 צפייה בגלריה
גלבר ולנדבר בישיבת הבכורה
גלבר ולנדבר בישיבת הבכורה
גלבר ולנדבר בישיבת הבכורה
(צילום: אלי לוי)

"אני מרגישה צעירה ורעננה כדי להמשיך לעבוד ולתרום", אומרת לנדבר בת ה-74. "למרות הגיל שלי אני נראית ומרגישה מצוין ועל פי כמות הנשיקות שקיבלתי אחרי הבחירות הרגשתי ממש כמו בהתחלה".
בבחירות 1989 כשאריה אזולאי התמודד לקדנציה שנייה בראשות העירייה הוא חיפש מועמדת שתייצג את קולם של העולם מברית המועצות לשעבר. לנדבר, שעלתה מלניגרד עשר שנים קודם לכן, הצטרפה לרשימה ונכנסה למועצה. אזולאי הפסיד אמנם לצבי צילקר שעשה קאמבק אך עבור לנדבר היתה זו התחלה של קריירה פוליטית מרשימה. אחרי שבע שנים במועצת אשדוד נבחרה לנדבר כחברת כנסת מטעם מפלגת "ישראל ביתנו" ושימשה בין היתר כשרת הקליטה, סגנית שר התחבורה וסגנית יו"ר הכנסת.
היא המשיכה לפעול למען קידומה של אשדוד מהמשכן בכנסת ויזמה את חוק בית החולים שאושר בשנת 2002 ואיפשר את פתיחתו של אסותא 15 שנים לאחר מכן. בשבוע שעבר החלו העבודות להרחבת בית החולים, ולנדבר נזכרה במאבק שניהלה: "העניין היה תקוע הרבה מאוד שנים וזה עצבן אותי מאוד. אני רוצה להאמין שהפרויקט הבא יהיה בניית אוניברסיטה בעיר".

3 צפייה בגלריה
הלן גלבר עם סופה לנדבר
הלן גלבר עם סופה לנדבר
הלן גלבר עם סופה לנדבר
(צילום: יח"צ)

כשהחל המירוץ לראשות העירייה לפני מספר חודשים, העניקה לנדבר את תמיכתה למועמד אלי נכט. היא אמרה בזמנו כי הוא האלטרנטיבה הטובה ביותר ליחיאל לסרי וראתה בנכט כמנהיג הצעיר של דור ההמשך של יוצאי חבר העמים. השניים ניהלו משא ומתן לגבי הצטרפותה לרשימה אך השיחות כשלו ולנדבר מצאה בית חדש אצל גלבר. עכשיו היא תשב באופוזיציה בעוד נכט, שהכניס ארבעה מנדטים, קיבל תפקיד של סגן ראש העירייה ותיקים רבים.
את מצטערת שלא נשארת עם נכט?
"ממש לא, אני מאוכזבת ממנו כי הוא סילף את האמת. הוא טען שהציע לי את המקום השני ברשימה שלו וזה לא נכון. בשנה האחרונה היתה לי מחלה קשה וחשבתי שאני הולכת לעזור לבן אדם אבל התברר שהוא לא דובר אמת. אני גם מצטערת שהלן גלבר חתמה איתו על הסכם עודפים שבזכותו הוא קיבל את המנדט הרביעי".
לא יהיה לך קשה לשבת באופוזיציה אחרי העשייה המרובה שלך בכנסת ובממשלה?
"אני אענה לך בשאלה - האם זה כבוד בשבילי להיות חברת מועצה אחרי שהייתי שרה בכירה בממשלה? התשובה היא כן. עבורי זה כבוד לשרת את הציבור בכל תפקיד. אי אפשר לקבל הכל על מגש של כסף, ככה התחלתי את דרכי, שום דבר לא בוער לי. חוץ מזה שלאופוזיציה יש תפקיד חשוב להעלות נושאים לסדר היום ולהשגיח על ההתנהלות של הנהלת העיר".
לא בא לך לפרוש ולנוח?
"אני מרגישה שיש לי עוד מה לתרום ויש לי עודף מרץ. אני מגיעה עכשיו כבעלת ניסיון ברמה הארצית ואוכל להשפיע על ההתפתחות של אשדוד. לאף אחד במועצה אין את הניסיון שלי".

קראו גם:

לנדבר חושפת כי קיבלה הצעה להצטרף לקואליציה של לסרי אך שמרה אמונים לגלבר. "אני הולכת אחרי הלן באש ובמים בכל מה שתחליט", היא אומרת בנחרצות. "לדעתי ראש העירייה היה צריך להתקשר להלן ולהציע גם לה תפקיד. בזה שהוא לא מכליל אותה הוא יוצר פילוג ומחזק את הרשימות החרדיות. צריך אנשים שיעבדו בשביל הציבור והלן היא כזאת".

3 צפייה בגלריה
יחיאל לסרי
יחיאל לסרי
יהיה לו קשה לקדם. יחיאל לסרי
(צילום: צפריר אביוב)

השליטה הגדולה של החרדים במועצה מטרידה אותה: "עבדתי לצד נבחרי ציבור חרדים ואני מעריכה אותם אבל הם דואגים יפה לבוחרים שלהם. יהיה ללסרי קשה לקדם את העיר מבחינה תיירותית ותעסוקתית כשיש לו 11 חברי מועצה שדוגלים בסגירת העיר בשבת, מסרבים ללימודי ליבה ומתנגדים לגיוס".
איזה תחומים תרצי לשפר או לשנות?
"למנוע את ההתחרדות של אשדוד למשל. זה לא בריא לעיר וזה יגרום ליחיאל לסרי להיות סחיט בפני החרדים. אני גם מודאגת מכך שהעיר נהיית מבוגרת יותר ושההגירה השלילית לא נעצרת. הצעירים עוזבים ואפשר להבין למה, העיר בערב נראית רדומה".