העשור החולף הוכיח סופית שעיצוב הפנים הוא מהנדבכים החשובים והמרכזיים בחיינו הישראלים: בעיר או בכפר, במרכז או בפריפריה, עם תקציב מוגבל או אינסופי, אנו מבינים ומוקירים מאי פעם את כוחו של מרחב מגורים נעים, מכבד ומכיל להשפיע על אורחות חיינו, מצב הרוח והאינטראקציה המשפחתית. לכבוד יום האישה הבינלאומי פגשנו כמה מהנשים מעוררות השראה שיוצרות עיצוב ישראלי.

שרית גולדשטיין - מנהלת השיווק של גולדשטיין גלרי טפט

החל מהפריחה הגדולה בשנות ה-60, דרך ההאטה בשנות ה-80 ועד לרנסנס בשני העשורים האחרונים, החנות המיתולוגית 'גולדשטיין גלרי טפט' בתל אביב תמיד היתה שם. ב-70 השנה האחרונות היא משמשת כציר דינמי אותו פוקדים אדריכלים, מעצבים, בונים ומשפצים. בעוד שהעיצובים והמגמות השולטות בעולם מתעדכנים נדמה שהחנות עצמה עצרה מלכת וזהו קיסמה. את האימפריה מנהלות ביד רמה עליה גולדשטיין, שאביה הוא שייסד את העסק וחוגגת השנה 65 שנות עשייה, ושתי בנותיה, יונית ושרית, שמנהלת כבר למעלה מ-30 שנה את תחום הייבוא ובמידה רבה היא שקובעת את אילו מהמגמות והטרנדים בתחום יעשו עליה.
13 צפייה בגלריה
מימין: יונית, עליה ושרית גולדשטיין
מימין: יונית, עליה ושרית גולדשטיין
מימין: יונית, עליה ושרית גולדשטיין
(צילום: ענת הרמן)
שרית אמונה על איתור מגמות בינלאומיות, זיהוי צרכי הקהל המקצועי והפרטי ובניית שת"פים עם בתי עיצוב בינלאומיים מובילים: "אני בעסק מאז שאני זוכרת את עצמי", היא משחזרת בחיוך. "אבי זכרונו לברכה, היה אחד מעמודי התווך של העסק, חלם שאעסוק באדריכלות וזהו תחום שקסם לי כבר מגיל צעיר. למדתי אדריכלות במסגרת הטכניקום ומיד אחרי הצבא התחלתי לצבור ניסיון באחד ממשרדי האדריכלות הגדולים בעיר. שנים אחרי חזרתי הביתה, לעסק המשפחתי. אבא ייעד אותי לתחום הרכש וכבר מההתחלה לקחת את התחום לכיוון מעט שונה. מה שמנחה אותי בבחירות הוא נטו העיצוב. במידה רבה אחראית על האופן בו בתים, משרדים ומקומות מסחר יראו ואני רואה בעבודה שלי סוג של שליחות. לאסתטיקה יש כוח אדיר ולנראות החלל יש יכולת אמיתי להניע אותנו. מכיוון שלטפטים יש שטח כיסוי נרחב יש להם השפעה רבה. מניסיון של שנים, כל המוצרים שאני מייבאת, גם אלה הנועזים והמוטרפים ביותר, יזכו לבית אוהב. אני בוחרת קולקציות שאני מאמינה בהן, לאו דווקא אלה שמשתלמות מסחרית אלא אלה שיש להן ערך מוסף אמיתי הודות לצבעוניות נועזת, דוגמאות יוצאות דופן או חומרים ואפקטים מיוחדים".
13 צפייה בגלריה
גולדשטיין גלרי טפט
גולדשטיין גלרי טפט
גולדשטיין גלרי טפט
(יח"צ)

מירי בלבול - מומחית הום סטיילינג ובעלת בית ספר סקולה

כשעוצמים לרגע עיניים ומדמיינים כיצד נראים מבפנים מעונות לנשים שיצאו ממעגל הזנות, פנימיות לנוער במצוקה, או דירותיהם של חיילים בודדים התמונות שקופצות לראש אינן פשוטות. מירי בלבול, מחלוצות ההום סטיילינג בישראל, שמה לעצמה למטרה ליצור חיבור אמיתי וערכי בין עיצוב לקהילה. היא ידועה כדמות סוחפת, טמפרמנטית ומרתקת, אישיות של ממש. אחרי קריירה של 27 שנים בצבא קבע, החליטה לחשב מסלול מחדש והפכה את התחום שאהבה מילדות למקצוע.
13 צפייה בגלריה
מירי בלבול
מירי בלבול
מירי בלבול
(צילום: סאלי בן אריה)
בלבול משלבת בין ההום סטיילינג לתרומה לקהילה מזה עשורים. היא האחראית על הקמת תכנית פעילות למען הקהילה של חיל האוויר, במסגרתה נרתמים החיילים לסדר ולרענן בתי נזקקים לקראת ראש השנה ופסח והמורשת שהנחילה ממשיכה להתקיים בחיל גם כיום. את הקו הזה היא ממשיכה גם במסגרת סקולה, בית הספר להום סטיילינג שהקימה לפני כ-7 שנים במסגרתו היא יוצרת חיבור אמיתי וערכי בין עיצוב לקהילה.
"פרויקטי הגמר של כל מחזור מוקדשים למען הקהילה ובהתנדבות מלאה", היא מסבירה. "אני ובוגרי הקורס מכניסים חיים חדשים בבתים של אלה הזקוקים לכך: חיילים בודדים, נערים במצוקה, ילדים שהוצאו מבתיהם בצו בית משפט, נשים שיצאו ממעגל הזנות והסמים ועוד. לאסתטיקה כוח מרפא ולנו יש את היכולת להעניק לאותם אנשים, נשים וילדים סביבה מכבדת שגורמת להם לחייך ומעניקה להם תקווה".
13 צפייה בגלריה
עיצוב סקולה בהנחיית מירי בלבול
עיצוב סקולה בהנחיית מירי בלבול
עיצוב סקולה בהנחיית מירי בלבול
(צילום: נויה אורית אלפסי)

13 צפייה בגלריה
עיצוב סקולה בהנחיית מירי בלבול
עיצוב סקולה בהנחיית מירי בלבול
עיצוב סקולה בהנחיית מירי בלבול
(צילום: נויה שילוני חביב)
כל פרויקט הוא מבצע של ממש: "אני מקבלת עשרות פניות בשבוע מתוכן אני בוחרת את המקרים המאתגרים ביותר. פרטי הריהוט, הצבעים והאביזרים כולם ניתנים בתרומה על ידי חברות וארגונים שנרתמים למאמץ. בחלק מהמקרים מצטרפים אלינו עובדי החברות שמפשילים שרוולים ועוזרים לנו בסידור ובצביעה. אין דבר יותר מספק ומרגש מלדעת שיש לך יכולת להשפיע, לשנות וליצור רגעים קטנים של אושר בעזרת היכולות".

ברברה ברזין - מעצבת פנים ובעלת בית ספר ללימודי עיצוב פנים

מול האנרגיה והלהט של מעצבת הפנים ברברה ברזין קשה להישאר אדישים, אחת הדמויות הידועות והשנויות במחלוקת בתחום חוגגת השנה 40 שנות קריירה ו-20 שנים לביה"ס שבבעלותה. במהלך השנים היא לא עושה חיים קלים לאיש, בטח לא לעצמה והיא האחרונה שמפחדת לצאת כנגד כל מה שמריח מפוליטיקלי קורקט. ברזין חתומה על אלפי פרויקטים ומבית הספר שלה יצאו מאות בוגרים, רבים מהם בסבב ב' לחייהם שמהווים כיום את חוד החנית בתחום.
13 צפייה בגלריה
ברברה ברזין
ברברה ברזין
ברברה ברזין
(צילום: גיא הכט)

13 צפייה בגלריה
עיצוב סיגלית לביאב, בוגרת ביה"ס של ברברה ברזין
עיצוב סיגלית לביאב, בוגרת ביה"ס של ברברה ברזין
עיצוב סיגלית לביאב, בוגרת ביה"ס של ברברה ברזין
(צילום: סיון מויאל)
"כשסיימתי את הלימודים יצאתי מצוידת בתיק עבודות מרשים והמון אמביציה, אבל מהר מאוד נתקלתי בשאלה שמאיימת על כל בוגר אקדמיה: האם יש לי ניסיון", משחזרת ברזין. "ואז זה היכה בי: למרות כל העבודה הקשה, הזמן והכסף אין לי את הניסיון הנדרש. בית הספר שלי הוקם לא מתוך אידיאולוגיה אלא מתוך כעס ואכזבה על השיטה האקדמית, שלא מספקת מענה ראוי לבוגרים שנפלטים לשוק העבודה. אני גם לא מתביישת לומר שמי שרוצה לרכוש מקצוע, לא צריך ללמוד באוניברסיטה. האקדמיה לא מתעסקת במקצוע, היא מרחיבה דעת, מעשירה ומעמיקה, אבל היא לא נותנת מקצוע ביד ואגב, זה גם לא נכלל באגנ'דה שלה מלכתחילה".
בראייתה של ברזין, לימודי עיצוב פנים חייבים להתחבר לניסיון בפועל. החלק הארי בתכנית הלימודים שבנתה עוסק בפרקטיקה ובמהלכו עובדים הסטאז'רים בפרויקטים אמיתיים: "לבית הספר שלי יש אג'נדה אחת - והיא לספק מקצוע. למרות שמנסים לצייר את עיצוב הפנים כמקצוע רומנטי, בפועל הוא עולם עסקי קשוח, שצריך לדעת לדבר בשפתו ולהתנהל בו בביטחון. קבלת כלים ועבודה על פי נהלי עבודה מוגדרים כבר במהלך הלימודים הם קריטיים. לקוחות מחפשים בעל מקצוע שאפשר יהיה לסמוך עליו, שיהיה מקצועי ומיומן, שיוכל לנווט את ספינת החלומות עמוסת התקציב הזאת לחוף מבטחים".

מרב רינגלר - סטודיו גליפס לאמנות ועיצוב במתכת

הסיפור של גליפס מתחיל בסטודיו קטן בחדר בגודל 50 מ"ר בחולון, בצמוד למפעל מתכת תעשייתי משפחתי, שם הכל התחיל, מספרת מרב רינגל יוצרת ובעלת הסטודיו. היצירות הראשונות שנוצרו שם והביאו לפריצה הם הקקטוסים והציפורים (שהם מהנמכרים ביותר עד היום) ואחריהם הגיעה היצירה האורבנית המבוקשת " TLV". המותג הלך וגדל וזכה לאהדה והצלחה רבה כאשר נתן מענה הולם לאמנות מודרנית, עכשווית וייחודית תוצרת מקומית. ביולי 2018 נפתחה הגלריה בשכונת פלורנטין המהווה מוקד עליה לרגל למעצבי פנים, אדריכלים מובילים וחובבי עיצוב. הגלריה משתרעת על חלל מרהיב של כ-100 מ"ר בו הקירות מדברים ויש להם שפה ואמירה. מעבר ליופיים, לכל יצירה סיפור וכל יצירה היא השראה.
13 צפייה בגלריה
Glyphs - שם היצירה communication
Glyphs - שם היצירה communication
Glyphs - שם היצירה communication
(יח"צ)
היצירות של גליפס מגוונות ועוסקות בנושאים שונים בהם: אורבניות, טבע, אנשים, אהבה ויצירה נשית, תוך שימוש במגוון רחב של חומרים, כגון: ברזל- מתכת, פליז, אלומיניום ואף יצירות המשלבות ציפויי זהב אמיתי אשר מעניק יוקרה ומראה בדמות ״תכשיט״. יצירות wall art במגוון צורות וגדלים המיוצרות בטכניקות מגוונות ובמנעד רחב של קווי מתאר, החל בגיאומטרי וכלה בטכניקת one-line, כיפוף ברזל, חיתוך לייזר, ריתוך ועוד. ליצירות של גליפס שפה, סגנון וחתימת יד הנראים למרחוק. היצירות עושות שימוש בצבעים על זמניים, הרמוניים הנותנים לצורה ולתוכן לדבר- שחור וזהב, וזהו אחד מסימני ההיכר שלה.
13 צפייה בגלריה
Glyphs - שם היצירה communication, שילוב פרספקט וברזל
Glyphs - שם היצירה communication, שילוב פרספקט וברזל
Glyphs - שם היצירה communication, שילוב פרספקט וברזל
(יח"צ)

אריאלה עזריה ברקוביץ - מעצבת פנים

סיפור חייה המטלטל של מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ יכול היה בקלות להפוך לתסריט הוליוודי מנצח: היא הספיקה לנהל קריירה מצליחה כדוגמנית וזמרת, הפכה בשלב מאוחר יותר לאם יחידנית חסרת כל והמציאה את עצמה מחדש כמעצבת של האלפיון העליון שתכננה בין היתר את אחוזתו של לב לבייב.

13 צפייה בגלריה
אריאלה עזריה ברקוביץ
אריאלה עזריה ברקוביץ
אריאלה עזריה ברקוביץ
(צילום: ירין נטור חלבי)

13 צפייה בגלריה
עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ
עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ
עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ
(צילום: אלעד גונן)

הוא מתחיל כאן בישראל של שלהי שנות ה-60. כשהיא בת 3 חודשים עקרה משפחתה לפריז בעקבות עסקי אביה אך האסתמה הקשה ממנה סבלה הובילה את רופאיה להמליץ להוריה לנדוד עמה בין צרפת לישראל בהתאם למזג האוויר. "המעברים הקיצוניים והעובדה שהתגלו אצלי הפרעות קשב קשות גרמו לי לא ממש ללמוד", היא מסבירה. "תיכון לא סיימתי ובמקום להעביר את הימים יחד עם החברים בכיתה הפכתי למשווקת סיטונאית ברובע האופנה של פריז".
באותה עת פגשה עזריה ברקוביץ האמביציוזית את אחד ממפיקי המוזיקה המובילים בצרפת. היא עיצבה עבורה דירה ברובע ה-17 בפריז ומאז נפתחו בפניה דלתות והצעות העבודה לא הפסיקו לזרום. בדרך הספיקה לעבור משבר זוגי שגרם לה להישאר חסרת כל אך כיום, כשהיא מובילה עסק מצליח המונה צוות של למעלה מ-10 עובדים היא אמונה על כמה מהפרויקטים הגדולים ועתירי התקציב בישראל.

13 צפייה בגלריה
עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ
עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ
עיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ
(צילום: אלעד גונן)
"כיום, לצד הפרויקטים השוטפים אני מספקת שירותי תכנון, עיצוב ואבזור מא' ועד ת' מבלי שבעלי הבית יהיו מעורבים כלל בתהליך" היא מספרת. "בשנים האחרונות למדנו להבין שמעבר למעטפת היפה בכוחו של עיצוב הפנים להשפיע גם על מצב הרוח, איכות החיים, חווית הלייף סטייל ואפילו על חלומות ומאווים לעתיד. יש רבים שמעדיפים לעבור את התהליך מבלי שיהיו מעורבים. זה מתחיל באיתור הנכס האידיאלי עבורם, דרך תכנון מדויק שמותאם לצרכיהם, בחירת המרצפות, תכנון הרהיטים ועד לשלב רכישת אקססוריז, עד לרמת המגבות, המצעים ואפילו הסכו"ם. כל מה שנדרש מבני הבית הוא להגיע לנכס שנתפר על פי מידותיהם המדויקות, להנות מאפקט ההפתעה ולהתחיל להרגיש בבית כבר מהשנייה הראשונה".
אלו שחוו את התהליך הייחודי מעידים על חוויה יוצאת דופן: "אם נחשוב על זה לרגע, אנחנו נכנסים לחיינו הבוגרים למודי ניסיון, עמוסים בחוויות ואפקט ההפתעה יכול לחול רק במקרים בודדים", מסבירה המעצבת. החוויה היא חד פעמית ומאוד עוצמתית. היא מאפשרת לבעלי הבתים להשתחרר, להתמסר ולסמוך על איש מקצוע שיש לו את היכולות והכלים לא רק להפתיע אלא גם לפתור מהתלבטויות, החלטות, כאבי ראש והתעסקויות שלטוב ולרע נלווים לכל תהליך של שיפוץ ובניה".

מיכל כהן ענבר - POZITIVE

סיפורה של מיכל כהן ענבר החל ברחובות ניו יורק, שם בילתה בשנות ה- 20 לחייה. כרווקה צעירה עם המון חלומות, נתקלה יום אחד במעצב המתמחה בחידוש ושיפוץ רהיטים והפכה לשוליה שלו ויחד איתו למדה את רזי תחום הרסטורציה והעיצוב. "העיצוב תמיד היה בדמי, אבל לא ידעתי בדיוק כיצד אני מביאה את זה לידי ביטוי", היא מספרת. עם חזרתה לארץ, פתחה חלל עיצוב פינות ישיבה ברשפון שזכה להצלחה (סטודיו טאץ'), התחתנה, נכנסה למעגל ההורות, ילדים, משפחה, הנקות, בית. תקופת קינון וטיפוח הקן המשפחתי. תקופה זו היתה מלווה בהתעסקות רבה בעיצוב הבית האישי שלה, שיתוף תמונות בפייסבוק ותקשורת ויראלית עם חברות ברשת. באחד מהימים שיתפה תמונה ובה שתי כריות עגולות ויפות, והתגובות לא איחרו לבוא. גל של פניות ומחמאות, שאלות והתעניינות שיא שהמסר שלה היה ברור. זה המוצר שאיתו היא הולכת.
13 צפייה בגלריה
המרבצים של POZITIVE
המרבצים של POZITIVE
המרבצים של POZITIVE
(יח"צ)
באותה עוצמה של תגובות יכלה מיכל לוותר על ההזדמנות ולהמשיך בחייה, אבל הכמיהה לעיסוק בתחום, ליצירה ועיצוב הובילה אותה להרים את הכפפה ולהתחיל לייצר. תוך זמן קצר פיתחה מיכל ליין של פופים מעוצבים בשילוב בדים מיוחדים, טקסטורות וצורות. בנתה אתר וחנות בהרצליה והיתר היסטוריה. בימים אלו היא משיקה חנויות חדשות, האחת בשוק הפשפים בתל אביב והשנייה בהרצליה פיתוח, במתחם בגודל של כ- 100 מ"ר המייצר תחושה ביתית, עוטפת ומחבקת. מגוון הפופים מפוזרים, לצד אקססוריז לבית, פיג'מות ושמיכות מפנקות. בעצם כל מה שצריך בכדי לייצר לך פינה של שלווה ופינוק בכאוס של החיים. החלל כולו עם רצפת פרקט לבנה, מואר ומזמין, בו ניתן לקבל ייעוץ לבחירת העיצוב המדוייק לכל חלל.