"ממה נובעים הפערים בהישגיהם של תלמידים שונים?" היא אחת מהשאלות המעניינות ביותר בתחום החינוך. היה נדמה שהכול כבר נאמר: פונקציה של כישרונות ייחודים, מצב סוציו אקונומי, השפעות חברתיות וכל מטען שהוא שמגיע מהבית. מחקר חדש חושף השפעה מהותית נוספת, ולמרבה ההפתעה, היא קשורה למה שהילדים שלנו מכניסים לפה.
ברוח החזרה לבית הספר, בדק המרכז לבקרת מחלות ומניעתן של ארצות הברית (CDC), את הקשר בין מצוינות לבין תזונה בריאה בקרב תלמידי תיכון. מבין כל תלמידי התיכון בארצות הברית, נמצא ש68% מהתלמידים המצטיינים (mostly A's- ציוני A ומעלה) אוכלים ירקות לפחות פעם אחת ביום, צורכים מוצרי חלב על בסיס קבוע ושותים מיצים 100% טבעיים. לעומתם, התלמידים בעלי ציוני D ומטה (60 ומטה), לא אוכלים ברובם ירקות אפילו פעם אחת ביום, וכן כמות הסודה והמשקאות המוגזים שהם צורכים גבוהה בהרבה משל התלמידים המצטיינים.
מפתיע? אולי לא כל כך. מדובר בסוגיה המעסיקה בשנים האחרונות בד בבד הן את המומחים הגדולים והן את הציבור, ובהתאם לסקרנות שסביבה עולות גם תהיות והמודעות.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
בחלקו העיקרי של המחקר, מנסה צוות ה CDC לבחון מה הם השינויים האפקטיביים ביותר שיכולים ההורים לעשות על מנת להעלות את רמת התזונה של ילדיהם באופן ניכר אך ללא מאמץ רב . הארגון אף ניסח רשימת המלצות המופנית לציבור כדי לסייע לו להתוודע לעקרונות חשובים בתחום התזונה הבריאה מתוך הבנה שהוא זקוק להכוונה. אותה ההבנה, אינה ייחודית רק ל CDC ולאמריקאים, מדובר במשהו בקנה מידה עולמי, משהו שנוגע גם בישראלים, או ליתר דיוק, על אחת כמה וכמה בישראלים.
בישראל, הממוקמת במקום הראשון בהשמנה אצל ילדים באירופה ובמקום השני בעולם, נושא ההכוונה בתחום התזונה הולך וצובר תאוצה ומתברג גם במערכת החינוך. הרעיון הוא פשוט, לחנך את הילדים עוד מגיל קטן להרגלים נכונים שילוו אותם בכל המשך דרכם. "בריאות צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של משרד החינוך, לא פחות ממתמטיקה, אנגלית או תנ"ך. הילדים האלה יהפכו לעול כלכלי בעתיד למדינה. עדיף להשקיע מעט עכשיו מאשר הרבה לאורך שנים"' אומרת ומדגישה אחת הדמויות המובילות בתחום, רויטל אדמוני, מחברת התכנית "אוכלים בריא-דרך החושים" במשרד החינוך. "אני חושבת שכל הורה חייב להבין את חשיבות הנושא ולסייע במאבק לשינוי המצב העגום".