החזרה לבית הספר כבר נמצאת ממש מעבר לאופק, שנה חדשה בפתח ועמה מגיעות שעות רבות של לימוד מאומץ בכיתה ומחוצה לה, אך בשנים האחרונות ישנה בעיה כלל עולמית נוספת ממנה סובלים תלמידים רבים ושמשפיעה על ההישגים הלימודיים ואף עלולה לגרום לבעיות רפואיות עתידיות - מגפת קוצר הראייה (מיופיה).
מחקר שנערך בבריטניה מצא שכל שנה של לימודים מגדילה באופן הדרגתי את קוצר הראייה בשל השעות הרבות בהן מבלים התלמידים בתוך הכיתות, הצפייה המאומצת מרחוק בלוח והעבודה מול המסכים השונים. מחקרים נוספים אף הוכיחו קשר ישיר בין בעיות בראייה לבעיות בלמידה, זאת מאחר שחלק ניכר מהחומר מועבר בצורה ויזואלית על הלוח. ילדים שמתקשים בקריאה וטועים בהעתקה ממרחק כזה, עשויים להתקשות יותר בהבנת החומר הנלמד, ולצבור פערים לימודיים. בנוסף ככל שהילדים לומדים יותר, הם נחשפים פחות לאור יום, מה שמוביל אף הוא להתדרדרות בקוצר הראייה.
2 צפייה בגלריה
כ-30 אחוז מהילדים הישראלים סובלים מקוצר ראייה. צילום: coopervision
כ-30 אחוז מהילדים הישראלים סובלים מקוצר ראייה. צילום: coopervision
כ-30 אחוז מהילדים הישראלים סובלים מקוצר ראייה. צילום: coopervision
קוצר הראייה הפך למגפה של ממש בעולם כאשר במהלך 50 השנים האחרונות, שכיחות קוצר המיופיה כמעט הוכפלה. מחקרים מצאו שעד שנת 2050 קוצר ראייה יהיה שכיח אצל כמחצית מאוכלוסיית העולם, כאשר יהיו בעולם 4.8 מיליארד אנשים עם מיופיה, לעומת 2 מיליארד ב-2010. כבר כיום במזרח הרחוק השכיחות של קוצר הראייה נסקה למעל ל-90% בקרב האוכלוסייה הצעירה , ובארץ מדובר על כ-40% עד לגיל סיום התיכון.
בשנים האחרונות אנחנו עדים לכך שקוצר ראיה מתחיל בגיל צעיר יותר מאשר בעבר. חשוב לציין כי קוצר ראייה שמתחיל אצל ילד בגיל 6 או 7 יחמיר במרוצת השנים. מאחר שעיני הילדים ממשיכות לגדול, אלו מבניהם שיפתחו קוצר ראייה ימצאו בסיכון גבוה יותר לסיבוכים שיגרמו כתוצאה מהמיופיה. גדילת העין לאורך הילדות עלולה להפוך את הרשתית לפגיעה יותר ומעלה את הסיכון לבעיות עיניים בעתיד.
פרט לתלות המוחלטת במשקפיים או בעדשות מגע, קוצר ראייה מביא עמו מגוון בעיות עיניים נוספות כמו סיכון מוגבר למחלות עיניים, היפרדות רשתית, קטרקט, פזילה, גלאוקומה ואפילו סיכון מוגבר לאבדן ראייה. לכן, חשוב לטפל בקוצר הראייה מוקדם ככל הניתן ולהפחית את הסיכון למחלות עיניים נוספות. טיפולים להאטת קצב התקדמות קוצר הראיה הכרחיים על מנת לצמצם את הסיכונים העתידיים לילד.
מהם הסימנים שכדאי לכם לשים לב אליהם אצל הילדים שעלולים להעיד על בעיות ראייה?
הילד מחזיק את הספר או הנייד קרוב מדי לעיניים: הילד שלכם תקוע כל היום מול המסך? אם הוא מבצע את הפעולה הזו מטווח קצר מדי - זהו סימן אזהרה, שיכול לרמז על קושי בראייה מרחוק, לקות שיכולה להתפתח בעקבות צפייה ממושכת במסכים או מחשיפה מועטה מדי לאור יום.
הילד מתלונן על כאבי ראש, סחרחורות ובחילות: ייתכן שמדובר בתוצר לוואי של קושי למקד את המבט והידרדרות בראייה לרחוק.
הילד משפשף הרבה את העיניים: בעת שימוש במחשב או בטלפון לפרקי זמן ארוכים, העיניים ממצמצות פחות מהרגיל, מה שהופך אותן ליבשות, וגורם לתחושת כאב, צריבה ועייפות. זה עלול להתבטא גם בצורך לשפשף את העיניים לעיתים תכופות.
הילד מתחיל לעלות במשקל: כשהילד מבלה זמן רב מול המסכים, זה פעמים רבות מגיע על חשבון של פעילות גופנית ומשחק בחוץ, מה שיכול להתבטא בעלייה במשקל.
הילד מתלונן על עייפות וקשיים בהירדמות: האור הנפלט מהמסכים מפריע למחזור השינה במוח ויכול להוביל לנדודי שינה ולכן צפייה ממושכת במסכים, במיוחד לפני השינה, היא גורם שכדאי לצמצם ככל האפשר.
הילד סובל מקושי או הידרדרות בלימודים: אם אתם שמים לב להידרדרות בציונים של הילד, בררו מולו ומול המורה ממה זה נובע, יכול להיות שלא מורה פרטי זה הפתרון – אלא זוג משקפיים.
הילד מפגין סימני התמכרות למסכים – שעות מסך רבות מדי עלולות לגרום להתפתחות קוצר ראייה.
2 צפייה בגלריה
עדשות מגע מיוחדות לילדים ונוער. צילום: coopervision
עדשות מגע מיוחדות לילדים ונוער. צילום: coopervision
עדשות מגע מיוחדות לילדים ונוער. צילום: coopervision
איך למזער את נזקי בעיות הראייה אצל ילדים?
"פעילות מחוץ לבית באור יום הוכחה כיעילה בעיכוב זמן הופעת קוצר הראייה ובהאטה שח התקדמות קוצר הראייה", אומרת מנהלת חטיבת המחקרים ב-Cooper Vision, האופטומטריסטית אורטל סבג. "מחקר מצא שאפילו הוספה של 40 דקות בלבד ביום של שהייה מתחת לכיפת השמיים – תצמצם את שכיחות קוצר הראייה אצל ילדי בית הספר. בנוסף, במידה והילדים יושבים מול מסך מחשב, טאבלט או טלפון נייד לזמן ממושך, יש להסביר להם שעליהם לבצע הפסקות מפעם לפעם על מנת לתת לעיניים לנוח ולהסתכל גם למרחק גדול יותר. גם תזונה יכולה להשפיע, נמצא כי ויטמינים ומינרלים מסוימים יכולים לסייע בהגנה על העין ושמירה על בריאותה. מזונות שעשירים בוויטמין C, B2, A, אבץ ואומגה 3 כמו לשמל גזר (כדברי המיתוס הידוע), תרד, ברוקולי, ביצים, שקדים, דגים ודגנים מלאים".
לסיום, מוסיפה סבג, כי "משקפי ראייה ועדשות מגע רגילים יגרמו לילדים לראות ברור יותר, אך לא יבלמו את ההתדרדרות. קיימים כיום מספר פתרונות לתיקון ראייה כמו עדשות מגע מולטיפוקל, עדשות ללילה וטיפות אטרופין, לאחרונה, פותחו עדשות מגע יומיות במיוחד עבור ילדים שנועדו לטפל בתופעה האטת התפתחות קוצר הראייה".