ניידת הממוגרפיה שיזמה ורכשה האגודה למלחמה בסרטן נועדה לצמצם פערים בהיענות לבדיקת הממוגרפיה, החשובה לגילוי מוקדם של סרטן השד. הניידת מופעלת על ידי צוות מקצועי של רשת בתי החולים אסותא, המורכב מנשים בלבד, אשר אחראי לביצוע בדיקות האבחון והפענוח. בניידת יש חדר בדיקה המצויד במכשיר ממוגרפיה מתקדם וביצועיה נמצאים תחת תוכנית בקרת האיכות של משרד הבריאות, הפועלת במימון האגודה למלחמה בסרטן.
הבדיקה מתבצעת ללא תשלום כחלק מסל הבריאות, לנשים בגיל המתאים כחלק מהתכנית לגילוי מוקדם של סרטן השד שהוקמה ביוזמת האגודה למלחמה לסרטן ומופעלת בשיתוף משרד הבריאות וכל קופות החולים, כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית. הבדיקה נערכת לנשים מגיל 50 ומעלה, פעם בשנתיים ולנשים באוכלוסיית סיכון, נשאיות גנטיות ונשים להן אם או אחות שחלו בסרטן השד, מגיל 40 ומעלה, פעם בשנה. לנשים להן נמצאה מוטציה גנטית, ניתנת הבדיקה מגיל מוקדם יותר, על פי המלצת הרופא, כחלק מסל הבריאות. הבדיקה מתבצעת על ידי יצירת קשר של צוות המרפאה של קופת החולים, אליה אמורה להגיע הניידת, כך שנשים בגיל המתאים, תקבלנה הזמנה הכוללת כבר תאריך ושעת בדיקה, זאת בהתאם למועד בו תפעל הניידת ביישובן.
בראש העין גם פועל בהצלחה סניף של האגודה למלחמה בסרטן, אשר מציע לרווחת החולים, המחלימים ובני משפחתם, מגוון פעילויות ללא תשלום כמו קבוצות תמיכה וחוגי ציור. את פעילות הסניף הקימו ומרכזות בהתנדבות גליהמיטלשהחלימה מסרטן השדביחד עם חווי שיקיארשהחלימה ממלנומה ואיבדה את בנה אייר שחלה בסרטן מסוג יואינגסרקומה.גליה מיטל היא גם מתנדבת גם בפרויקט יד להחלמה של האגודה למלחמה בסרטן במסגרתו נשים שהתמודדו עם המחלה תומכות בנשים חדשות שזה עתה חלו.בסניף גם קיימת ספרייה להשאלת ספרים והוא נמצא ברחוב אירוס 4 בראש העין.להתנדבות בפרויקטים השונים בסניף, ביד להחלמה ולהצטרפות לפעילות התמיכה ללא תשלום ניתן לפנות לגליה 052-4042066 או לחווי 052-2781324.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
איבחון מוקדם מציל חיים
סרטן השד היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב נשים. המאבק במחלה מתנהל בכל החזיתות, בדרכים להפחתת הסיכון לחלות, בהעלאת המודעות לאבחון מוקדם, בשיפור דרכי הטיפול ובתמיכה במחקר.אבחון מוקדם של סרטן השד משפר את סיכויי ההחלמה ומעלה את שיעור הריפוי לכ- 90% ויותר ובכוחו להציל חיים. גילוי מוקדם גם מקטין לעיתים את משך ועוצמת הטיפולים. על אישה שאובחנה עם סרטן השד, לזכור, כי הודות לשיפור דרכי הטיפול במרבית המקרים המחלה ניתנת לריפוי. בזכות הקמת מרכזי שד כוללניים, ניתן היום טיפול של צוות רב תחומי תחת קורת גג אחת, כשהמטופלת במרכז.
תמיכה
לצד הנשים שחלו עומדת רשת אחיות ועובדות סוציאליות המתאמות את הטיפול בסרטן השד. זהו שירות שהוקם ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ומופעל בתמיכתה במרבית בתי החולים, במסגרתו הן מלוות את האישה שחלתה מרגע האבחון, ומעניקות ייעוץ והכוונה בתהליך הטיפול והשיקום. הצטרפות ללא תשלום לאחת מקבוצות התמיכה המונחות על ידי אנשי מקצוע מסייעת אף היא בתהליך ההתמודדות וההחלמה, כמו אלו הפועלות בראש העין ובמרכזי תמיכה נוספים של האגודה למלחמה בסרטן ברחבי ארץ. בזכות כל אלו ועוד, חולות רבות חוזרות לשגרת חיים פעילה ובריאה, חלקן אף מצטרפות לפרויקט יד להחלמה ועומדות לצד מתמודדות חדשותכמו גליה מיטל מראש העין שהחלימה מסרטן השד.
2 צפייה בגלריה
ניידת הממוגרפיה. צילום: האגודה למלחמה בסרטן
ניידת הממוגרפיה. צילום: האגודה למלחמה בסרטן
ניידת הממוגרפיה. צילום: האגודה למלחמה בסרטן
הרצאות ללא תשלום
בנוסף לתכנית לגילוי מוקדם של סרטן השד, עורכת האגודה למלחמה בסרטן הרצאות ללא תשלום בנושא סרטן השד, האבחון המוקדם והפחתת הסיכון לחלות בכל רחבי הארץ לרבות באזורי פריפריה חברתית וגיאוגרפית. ההרצאות מבוססות על הקווים המנחים ששמירה על אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, משקל תקין, תזונה בריאה, הגבלת שתיית אלכוהול והימנעות מעישון והשמנה יכולים להפחית את הסיכון לחלות בסרטן שד ובסוגי סרטן נוספים. ההרצאות נערכות בחברות, ארגונים ומוסדות ומוגשות על ידי אחות מתאמת שד מטעם האגודה למלחמה בסרטן וכן כוללות סיפור אישי של מתנדבת בפרויקט יד להחלמה של האגודה למלחמה בסרטן אשר התמודדה עם סרטן השד ותומכת בנשים חדשות שזה עתה חלו. להזמנת הרצאה ללא תשלום בנושא, יש לפנות לאתר האגודה למלחמה בסרטן.
על בסיס שיקולים מקצועיים
האגודה למלחמה בסרטן הינה ארגון ללא כוונות רווח וכל שירותיה ניתנים לחולים ולבריאים ללא תשלום. כל זאת הודות לתרומות הציבור בלבד, וכעיקרון ללא כל מימון מתקציב ממשלתי כלשהו, כדי שתוכל לפעול על בסיס שיקולים מקצועיים.
האגודה פועלת בכל החזיתות, לקידום המחקר, דרכי המניעה, האבחון המוקדם, שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולים והמחלימים. הפרויקטים בהם משקיעה האגודה למלחמה בסרטן את תרומות הציבור נקבעים על ידי ועדות מקצועיות שחברים בהן בהתנדבות נציגים ממיטב אנשי הרפואה והמחקר ברחבי הארץ, והם נבחנים בקפידה, לאחר שיקול דעת מקצועי וענייני ברמה הלאומית.
כך למשל, האגודה למלחמה בסרטן השקיעה במהלך העשור האחרון כ-10 מיליון שקלים במימון הפעלת רשת מרכזי התמיכה 'חזקים ביחד' שהקימה, בהם פועלות ללא תשלום קבוצות תמיכה מגוונות לחולים ולבני משפחתם וכן סדנאות לחולים ולמחלימיםבהדרכת אנשי מקצוע מתחום הפסיכואונקולוגיה, אחיות, פיזיותרפיסטים, תזונאים, מומחים לייעוץ מיני, דימוי גוף ופוריות.סניף האגודה למלחמה בסרטן בראש העין ומציע כאמור מגוון פעילויות תמיכה ופנאי, לחולים, מחלימים ובני משפחתם.
מענק כספי לילדים ומבוגרים
האגודה למלחמה בסרטן גם השקיעה בין שאר פעילויותיה במהלך העשור האחרון כ-40 מיליון שקלים במימון סיוע חומרי ראשוני לילדים ומבוגרים חולי סרטן, הנמצאים במצוקה כלכלית מיוחדת בזמן היותם בטיפול אקטיבי במכונים האונקולוגיים. הסיוע הכספי ניתן על פי קריטריונים מוגדרים, רפואיים וכלכליים, עד ששירותי הקהילה והביטוח הלאומי מתחילים לסייע. המענק הכספי אותו מקבלים ילדים ומבוגרים מהאגודה מעניק להם "אוויר לנשימה" עד שגלגלי הבירוקרטיה מתחילים לפעול ומתאפשר בזכות תרומות הציבור.
מחקר הסרטן
מתוך ראיה כי המחקר של היום הוא התרופה של מחר האגודה למלחמה בסרטן, השקיעה במהלך העשור האחרון כ – 50 מיליון שקלים במימון עשרות מחקרים של רופאים וחוקרים מישראל בתחום המלחמה בסרטן, בתקווה למצוא תרופה למחלה. ההשקעה התאפשרה בזכות תרומות הציבור וכעיקרון, ללא כל מימון משרד ממשלתי כלשהו. המחקרים שנמצאו ראויים לתמיכה על ידי חברי ועדת המחקר של האגודה בראשות פרופ' אלי פיקרסקי, מהאוניברסיטה העברית והדסה, עוסקים במגוון תחומי הסרטן השונים. גם פרופ' אהרון צ'חנובר, אשר זכה בשנת 2004 בפרס נובל לכימיה, קיבל כחוקר צעיר, מענקי מחקר מהאגודה למלחמה בסרטן בראשית צעדיו, כיהן אף הוא במשך עשור כחבר בוועדת המחקר של האגודה וכיום מכהן כנשיא כבוד של האגודה.
באגודה למלחמה בסרטן פעילים בקהילה המקומית כ-3,500 מתנדבים הפרוסים בכ-70 סניפים בכל רחבי הארץ, השותפים לקידום המאבק בסרטן באזור מגוריהם.
ניידת הממוגרפיה תגיע לראש העין בתחילת אוגוסט 2019.לקביעת תור ולקבלת פרטים נוספים על ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן, המופעלת על אסותא, על כל אישה לפנות לסניף קופת החולים שלה.