2 צפייה בגלריה
צילום: דוברות מרכז רפואי רבין
צילום: דוברות מרכז רפואי רבין
צילום: דוברות מרכז רפואי רבין
לראשונה בישראל: הליך חדשני של השתלת משתל (מוט עשוי ממתכת) לקטועי רגליים שמוחדר ישירות לתוך עצם המטופל, ללא צורך בבית הגדם המסורתי הכבד והמסורבל. בית הגדם הוא החלק של התותבת המולבש על הגדם, אליו מתחברת התותבת. אורתופדים מבילינסון ומומחים לרפואת שיקום מבית החולים לוינשטיין מכניסים כעת שיטה ייחודית שמשנה את חייהם של הקטועים, מאפשרת איכות חיים הרבה יותר טובה, בלי הקשיים והסיבוכים הנובעים משימוש בבית הגדם המסורתי.
המנתח שפיתח את השתל המיוחד, פרופסור לאורתופדיה מאוסטרליה, יגיע לבילינסון לביצוע הניתוח ביחד עם מנהל המחלקה האורתופדית בבילינסון, ד"ר סטיבן וולקס וד"ר חגי אמיר, מנהל המחלקה לשיקום אורתופדי בבית החולים לוינשטיין, שאף יוביל את תהליך השיקום. שני הרופאים שהו באוסטרליה ללימוד השיטה ישירות מפרופ' אל-מודריס.
במסגרת ההליך (Osseointegration) המנתח מחבר מוט עשוי טיטניום באורך כ- 16 ס"מ ישירות לעצם המטופל. קצה אחד של המוט מחובר לעצם והקצה השני חודר דרך עורו של המטופל אל מחוץ לגוף ומאפשר חיבור לתותבת. זאת בניגוד לתותבות המסורתיות, בהן בית הגדם "מולבש" על העור ונשען על הרקמה שסביב העצם, האגן והמפשעה – איזור שלא בנוי לנשיאת המשקל הכבד של התותבת או הגוף.
2 צפייה בגלריה
הרופאים בזמן הניתוח בבילינסון. צילום: דוברות מרכז רפואי רבין
הרופאים בזמן הניתוח בבילינסון. צילום: דוברות מרכז רפואי רבין
הרופאים בזמן הניתוח בבילינסון. צילום: דוברות מרכז רפואי רבין
יתרונות השיטה החדשה:
יציבות – הפעלת העצם באמצעות השרירים הטבעיים, תחושת קצה התותבת ותחת כף הרגל ותחושת המיקום בחלל משפרים את היציבות.
ביטחון בתותבת - התותבת המחוברת ישירות לעצם, נותנת תחושת ביטחון "כאילו צמחה רגל מחדש". מאפשר הליכה ללא מחשבה וצורך בזהירות משליפת התותבת בכל צעד.
פחות הוצאת אנרגיה בפעולת ההליכה – החיבור ישיר לעצם, ההליכה אינטואיטיבית, הרבה יותר קלה ופשוטה ואינה דורשת מאמץ רב.
טווח תנועה –טווחי תנועה מלאים של מפרק הירך ללא כל מיגבלה.
חלוקת משקל גוף נכונה והימנעות מכאבים ושברים - נשיאת המשקל על העצם גורמת לחיזוקה ועיבויה, לעומת התותבת המסורתית, בה אין נשיאת משקל על עצם הירך , דבר הגורם לדלדול העצם וסכנה מוגברת לשברים.
נוחות ושיפור משמעותי באיכות החיים - בשיטה החדשה נמנעים מהלחץ והשפשוף שגורמת התותבת שמולבשת על העור, במיוחד בקיץ הישראלי החם.
היגיינה – ניתן להשאיר את התותבת גם בהליכה לשירותים.
נוחות השימוש – לבישה והסרה של התותבת בפשטות ובמהירות (כ-7-10 שניות), נעשית באמצעות בורג, ללא מגע של התותבת עם העור.
ההליך מיועד לאנשים שעברו קטיעות בשל טראומה (פציעות של חיילים, תאונות דרכים, תאונות עבודה וכו') ואינו מיועד לקטועי רגליים על רקע סוכרת, מחלות כלי דם ועוד. הוא מתאים לכל קטיעה מעל הברך, מתחת לברך ולקטועי גוף עליון. בשלב הראשוני הוא יותאם לקטועים דרך הירך בלבד.
לאחר הניתוח, המטופלים יעברו את תהליך השיקום ואת התאמת התותבת בשיטה החדשנית במחלקה לשיקום אורתופדי בבית החולים לוינשטיין. כל הצוות הרב מקצועי, כולל אחות, פיזיותרפיסטית, מרפאה בעיסוק ופסיכולוג, עבר השתלמות באוסטרליה עם הצוות המקביל לו ורכש את המיומנויות הנדרשות להתאמה של התותבת עגונת העצם.
ד"ר סטיבן וולקס מנהל המחלקה האורתופדית בבילינסון :הניתוח הוא בבחינת שינוי חיים משמעותי עבור קטועי גפיים. מדובר בניתוח יחסית קטן שמעניק שיפור אדיר! אני מתרגש להיות חלק מצוות המביא בשורה זו לחולים.
ד"ר חגי אמיר, מנהל המחלקה לשיקום אורתופדי בבית החולים לוינשטיין: "זהו יום הסטורי בשיקום האורתופדי במדינת ישראל. זוהי בשורה לכל הקטועים הטראומטיים ובעיקר לקטועים מעל הברך אשר אינם מסתדרים עם תותבת מותאמת עם בית הגדם המסורתי. הבאנו היום את ישראל לקידמת השורות של השיקום הפרוסטטי העולמי".