הכתבה התפרסמה לראשונה ב ynet. כתב: ד"ר איתי גל.
הן הסיוט של כל הורה והופכות יותר ויותר עמידות: אין כמעט בית שלא חווה מכת כינים שמתרבות במהירות, ונוטות גם להדביק את שאר הילדים בסביבה ולעתים גם אתכם ההורים. אז מה הן השיטות לחסל את המטרד, ממה צריך להיזהר, ומתי הילד מפסיק להדביק ויכול לחזור לגן?
כינת הראש, ובשמה הרפואי פדיקולוזיס, היא טפיל בעל שישה זוגות רגליים שעליהן צבתות, בעזרתן הכינה נצמדת לשערות ולבגדים. הכינה ניזונה מדם האדם באמצעות צבתות המצויות בפיה בעזרתן היא דוקרת את העור ומוצצת את הדם. תהליך זה גורם לגרד עז. כינת הראש לרוב ממוקמת בקרקפת, בעוד שכינת הערווה וכינת הגוף נצמדות לשיער הגוף. הכינה עוברת בקלות מאדם לאדם ומסיבה זו ישנה שכיחות גבוהה של כינמת בגני ילדים ובבתי ספר יסודיים, שם מקרבים הילדים את ראשם זה לזה.
במהלך חייה, הנמשכים כארבעה שבועות, הכינה הנקבה מטילה 50 עד 150 ביצים, בקצב של כארבע ביצים ליממה, ובתוך חודש הן מתפתחות לכדי כינים בוגרות. הכינה אוהבת להטיל את ביציה בעיקר באיזור העורף ומאחורי האוזניים. במהלך הטלת הביצים מפרישה הנקבה חומר דביק המצמיד את הביצים לשיער ואלו שלא בוקעות תוך 10 ימים - מתות. ביצים מתות עלולות להישאר דבוקות לשיער במשך שישה חודשים נוספים.
הכינה עוקצת את עור האדם כשש פעמים ביממה כדי למצוץ את הדם. העקיצה יוצרת תגובה אלרגית, הכוללת גם אדמומיות וגירוד. ככל שהילד מתגרד יותר, כך גדל הסיכון לזיהום של איזור העקיצה. עם זאת, זיהום משני (זיהום באיזורי העקיצה) הוא נדיר מאוד יחסית.
בשנים האחרונות מגלות הכינים יותר ויותר עמידות לתכשירים לשיער, כך שלעתים תופעת הכינים נמשכת שבועות ואף חודשים ארוכים. הכינים עשויות לחיות על הקרקפת גם שבועות לפני שהן מתגלות, וזו כנראה הסיבה המרכזית להדבקה השכיחה בגנים. לכן מומלץ להרגיל את הילד להימנע מהצמדת הראש לילדים אחרים.
אין להוציא ילד ממסגרת החינוך בשל כינים, הן משום שהכינים לרוב שם הרבה לפני הגילוי שלהם, וגם משום שהן עשויות להישאר על הקרקפת במשך שבועות ואף חודשים - ולא מצופה מהילד להיעדר מהמסגרת החינוכית תוך שהוריו נעדרים מהעבודה. בניגוד למיתוס, כינים אינן "קופצות" מראש לראש, ולכן אם תרגילו את הילד שלא להצמיד את ראשו לראשם של ילדים אחרים - אין סיבה שיידבק.
הכינים מסוגלות לחיות מחוץ לקרקפת עד 48 שעות. מסיבה זו נהוג להמליץ לשטוף את הבגדים וכלי המיטה שהיו במגע עם האדם הנגוע בכביסה בהרתחה, או לייבש אותם בחום גבוה של לפחות 55 מעלות צלזיוס. בגדים שלא ניתן לשטוף יש לסגור בשק אטום למשך שבועיים. ברהיטים (כורסה, ספה) עמם בא במגע ילד נגוע יש לבצע שאיבת אבק. חשוב לציין כי כך או כך, הסיכון להידבק מרהיט כלשהו - נמוך ביותר.
אילו טיפולים ותכשירים קיימים היום בישראל ועד כמה הם יעילים?

1. מסרק כינים

המחקרים אודות יעילותו של מסרק כינים סותרים: חלק טוענים כי זהו הטיפול הטוב ביותר, שיעיל ב-50% מהשימוש בתכשירים אחרים, מחקרים אחרים טוענים שהוא דווקא פחות טוב. כך או כך הסירוק צריך להיעשות על שיער רטוב, ולהמשיך עד שלא נראים עוד כינים וביצי כינים. הסירוק צריך להימשך בין 15 ל-60 דקות. יש לחזור על הסירוק כל 3-4 ימים למשך מספר שבועות.

2. קוטלי כינים על בסיס כימי

מוצרים בשוק: פריודרם, נוק, פארא פלוס
תכשירים מהדור הישן נמכרים בשוק למטרת קטילת כינים, והם מכילים ארבעה חומרים עיקריים: מלתיון, לינדיין, פרמתרין ופירתרינס. חשוב לזכור כי מדובר למעשה בחומרי הדברה, ושימוש מתמשך בהם עלול לגרום, על פי חלק מהמחקרים, לנזקים בריאותיים - החל מפגיעה במערכת העצבים ועד לסרטן הדם (לאוקמיה). חשוב לזכור כי אין להשתמש בקונדישיונר לשיער לפני הטיפול, כיוון שהוא מפחית מיעילות הטיפול. הטיפול בתכשירים צריך להיעשות מעל כיור ולא באמבטיה או במקלחת כדי להפחית את החשיפה של עור הגוף לתכשירים. יש לשטוף את הראש במים קרים או פושרים ולא חמים, כדי להפחית ככל האפשר הרחבת כלי דם שיביאו לספיגה של התכשיר בגוף. מומלץ שלא להשתמש בתכשירים שמכילים לינדיין כקו ראשון, בשל חשש בטיחותי.

3. תכשירים על בסיס סיליקון

מוצרים בשוק: N-כינים, הדרין וואנס
דור חדש זה של תכשירים מבטיח להשמיד כינים וביציהן בטיפול אחד בן 15 דקות בלבד. התכשירים מבוססים על רכיב ה"דימטיקון", סוג של סיליקון הבנוי ממולקולה גדולה העוטפת את הכינים וקוטלת אותם ללא שימוש בכימיקלים וחומרי הדברה.

4. תכשירים על בסיס טבעי / צמחי

מוצרים בשוק: סקרל, ריזאלטס, לייף זבנג, רידלייס, מורז, פיור אויל
תכשירים אלו מכילים שמנים בלבד. לדברי היצרניות, מאחורי התכשירים שורה ארוכה של מחקרים קליניים שהוכיחו את יעילותם. עם זאת, התכשירים אינם פועלים לבדם, ודורשים גם סירוק השיער במסרק צפוף שיניים.

5. מכשיר ריסוס

מכשיר חדש בשם נובוקיד, שפותח בשיתוף מדעני מכון וייצמן, מנדף אדי חומצה טבעיים מתוך קפסולה, דרך צינורית, אל כיסוי ראש. לדברי המשווקים, החומר חודר למערכת הנשימה של הכינים והביצים וקוטל אותם תוך 10 דקות. ניתן להשתמש במכשיר מגיל 4. עם זאת, אין הוכחה מדעית לכך שהמכשיר יעיל יותר משיטות אחרות.
כמה מיתוסים על כינים שכדאי לדעת
כינים אוהבות יותר שיער ארוך - לא נכון. זאת מכיוון ששיער קצר דווקא מקל על הכינים לנוע על הקרקפת, שהיא המקור למזונן, ולכן תספורת קצרה איננה פתרון למניעת הדבקה. נכון לומר שבנות נדבקות לפחות פי שניים מבנים. לא ברור מדוע זה כך, אולם ייתכן כי הדבר נובע מנטייתן של הבנות להתקרב זו לזו.
כינים קופצות מראש אל ראש - לא נכון. הכינים יודעות רק לזחול ועוברות רק במגע ישיר בין ראש לראש.
אפשר להידבק בכינים בבריכה - לא נכון. הכינים לא יכולות להתקיים במים. לעומת זאת, ניגוב במגבת משותפת בהחלט עלול להעביר כינים מילד לילד.
שיער צבוע מדביר כינים ומונע הידבקות - לא נכון. היום ברור שצבע השיער לא "מזיז" לכינים, אינו מונע הדבקה וגם לא מחסל אותן.
ההדבקה בכינים נעשית רק כשהשיער מלוכלך - לא נכון. כינים יעדיפו דווקא שיער נקי, שמקל על יכולת התנועה שלהן על הקרקפת.
אפשר להידבק מכינים מהחול - לא נכון. כינת הראש, בשונה מכינת הגוף או הערווה, עוברת רק במגע ישיר מראש לראש, בין שיירי שיער שנותר על מסרקים, בגדים או מגבות.
שמן רוזמרין דוחה כינים - ייתכן. אין לכך הוכחה מדעית חד משמעית, אולם אלה המאמינים ברפואה טבעית נוהגים להמליץ על מריחת שמן רוזמרין על הקרקפת כמניעת הדבקה.
מספיק לטפל בכינים פעם אחת - והן לא חוזרות - לא נכון. במרבית המקרים הטיפול אינו חד פעמי ויש לחזור עליו כעבור 10 עד 14 ימים כדי לוודא את חיסולן.
מותר להשתמש בתכשירים לכינים גם בתינוקות - לא נכון. התכשירים אסורים לשימוש מתחת לגיל שנתיים. חלק מהתכשירים אסורים לשימוש גם בקרב נשים הרות או מיניקות.
מסרק הוא טיפול מיושן שאינו עוזר - לא נכון. מחקרים אחרונים הראו כי דווקא השיטה הישנה של שימוש במסרק צפוף שיניים היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם כינים.