איך לחזור לשיגרה בריאה אחרי החגים? אז קודם כל - לא צריך "לשבור את הכלים", אלא פשוט להתחיל לחזור בהדרגה לשיגרה; קבלו 5 טיפים ממיטל גבאי, מאמנת כושר ותזונה, שיעזרו לכם לחזור לתלם ולשיגרה בריאה ואמצו לכם הרגלי אכילה נכונים.
רלוונטי לכל מצב של "חריגות" בדיאטה או "נפילות" קשות.
1. טעויות קורות - צרת רבים היא לא תמיד חצי נחמה, אבל בינינו - כ-ו-ל-ם חורגים מהדיאטה מדי פעם. תכלס, זה לא פשוט לעקוב אחרי התפריט המדויק בכל יום ובכל דקה. לפעמים מתחשק משהו שאתם יודעים שלא כדאי. אבל כשזה כבר קורה - אל תייסרו את עצמכם על הטעות הזאת יותר מדי, מכיוון שאם תרגישו שנכשלתם, התחושה הזו עלולה להוביל לחוסר שליטה וגם לוויתור מוחלט על הדיאטה. תכירו בכך ששגיתם, אבל גם תסלחו לעצמם (You're only Human) והכי חשוב - תחזרו מיד לשיגרה ואל תתנו לדברים לצאת משליטה.
2 צפייה בגלריה
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
2. הטריגר ל"נפילה" - חשבתם פעם מה בעצם גורם לנו לאכול דברים שאנחנו לא אמורים לאכול? למשל לחץ, עייפות, תסכול, כעס, שעמום - במקרים כאלה אנחנו מרגישים שהאכילה תעזור לשפר את ההרגשה. זו בעצם אכילה רגשית. לפעמים הטריגר יכול להיות דווקא אנשים אחרים בחיינו שמנסים לגרום לנו "רק לטעום". אם תדעו מראש לזהות את הגורמים שמשפיעים על האכילה שלכם, יהיה לכם קל יותר לסרב כשיגיע הרגע ולנסות למצוא דרכים אחרות להתמודד עם הרגשות שלכם, כאלה שלא מערבות אוכל. למשל להתקשר לחבר, לכתוב, להקשיב למוזיקה או לצאת לסיבוב מרגיע במקום לאכול. לעשות משהו שיסיח את הדעת מהדבר שהכי קל לנו לעשות וזה לשלוח יד למשהו מיותר שאנחנו יודעים שרק ”מכבה“ שריפות.
3. חכו קצת, אולי זה יעבור - טקטיקה של המתנה עובדת מצוין כשאתם מרגישים שאתם מתפתים לאכול משהו שאתם לא אמורים לאכול. אם יש לכם יומן אוכל, הציצו בו לפני שאתם גונבים את החטיף האסור. המחשבה על מה אתם עומדים לאכול ולמה יכולה לפעמים להספיק כדי לעצור אתכם מלאכול. תוכלו גם להגיד לעצמכם לחכות 10 דקות מרגע שאתם מרגישים את הדחף, כדי לראות אם אחרי 10 דקות עדיין תרגישו את אותו צורך. לרוב תמצאו את עצמכם עסוקים במשהו אחר ותשכחו .
4. "ניצחונות קטנים" בדרך ל"ניצחון הגדול" - לפעמים אחרי מעידה, כדאי "לאתחל מחדש את המערכת", ריסטרט. תזכירו לעצמכם ל-מ-ה מלכתחילה החלטתם לעשות שינוי בתזונה ומה המטרה שאתם רוצים להשיג. חישבו על ההתקדמות שלכם עד עכשיו ועל ההישגים שכבר השגתם. כל תהליך נמדד בדרכים שונות, לא רק במספרים שהמשקל מראה, למשל בהיקפים, מידות בבגדים ואפילו רק בתחושה קלילה יותר, ולכן יש לבחון את התמונה הכוללת ולא רק את הנפילה הנקודתית. זיכרו שבכל פעם שאתם בוחרים את הבחירה הנכונה במסעדה, אורזים לעצמכם מנה בריאה לצהריים או מסרבים לקינוח שאתם יודעים שלא כדאי לכם לאכול - אתם מנצחים.
2 צפייה בגלריה
מיטל גבאי. צילום: אריאל שפיצר
מיטל גבאי. צילום: אריאל שפיצר
מיטל גבאי. צילום: אריאל שפיצר
5. חיזרו מיד למסלול - אל תתנו למעידה חד פעמית להשפיע עליכם להמשך היום/השבוע, כדי לא להפוך את המעידה הקטנה לנפילה קטסטרופלית. לא בוכים על חלב שנשפך (או על עוגה שחוסלה). אז אם כבר אכלתם משהו שלא הייתם אמורים לאכול - תתגברו על זה ותחזרו למסלול כבר בארוחה הבאה. במקום להתמקד בעבר, התמקדו בתכנית האוכל שיש לכם להמשך היום ונסו "לצמצם נזקים" בארוחות יותר דלות קלוריות בהמשך או על ידי הוספת פעילות גופנית.
לסיכום - החוכמה היא לדעת איפה אתם עלולים ליפול עוד לפני שאתם נופלים, אבל גם להרים את עצמכם חזרה למסלול אם בכל זאת נפלתם - ממש כמו השיר של שב"ק ס': אני נופל וקם, נופל וקם, נופל וקם.
חזרה נעימה לשיגרה!
מיטל גבאי היא מאמנת כושר ותזונה מטעם הג'ימנסיה ישראל ו-NCS ביה"ס למאמני תזונה. בעלת סטודיו לאורח חיים בריא, כושר ותזונה בראשל"צ. ניתן ליצור איתה קשר בפייסבוק או ביוטיוב