מקרה נדיר אירע לאחרונה בבית החולים בילינסון בפתח תקוה: אישה בחודש השני להריונה הגיעה לבירור לאחר שלא נמצא עובר ברחמה.
2 צפייה בגלריה
הריון - תמונת פייסבוק
הריון - תמונת פייסבוק
בדיקת האולטרסאונד חשפה את המצב של ההריון
(צילום המחשה: shutterstock)

לאחר בדיקות שערכה במרכז הרפואי התגלה כי ההיריון התפתח בדופן הכבד. בעקבות סכנת החיים הצפויה, היא הוכנסה לניתוח לצורך סיום ההיריון.
האישה, בשנות השלושים לחייה שזהו הריונה הראשון, הגיעה לבירור בשבוע השמיני לאחר שבבדיקת אולטרסאונד שערכה בקופת החולים לא נמצא היריון בתוך הרחם אך כן היה ידוע שהיא בהיריון על פי בדיקות הדם.
"בדקנו אותה וגם אנחנו לא איתרנו את ההיריון, אבל כן ראינו שהוא מתקדם בבדיקות הדם כשהערך הלך ועלה". מתאר ד"ר גדי סבח, סגן מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים בילינסון. "לאחר מכן ערכנו לה בדיקת סי.טי ושם מצאנו את ההיריון בכבד. בבדיקת אולטרסאונד אימתנו את הממצאים וראינו עובר עם דופק ברקמת הכבד".
איך האישה הגיבה?
"היא הייתה מופתעת. הייתה מידה מסוימת של לחץ כי היה לה ברור שזה מאוד נדיר. אנחנו גם הבהרנו לה את זה והסברנו שהמצב דורש טיפול ייחודי. בסופו של דבר היא השלימה עם זה".
מה עובר לכם בראש שאתם מגלים את זה?
"הופתענו גם. זה לא דבר שמתואר הרבה בספרות הרפואית, זה מקרה יחסית נדיר. מסתבר שיש כמה עשרות בודדות של מקרים כאלו שתוארו בכל הספרות הרפואית משנות החמישים של המאה הקודמת ועד היום, וכולם לא בארץ".
איזה טיפול הענקתם לה?
"על ידי ניתוח רובוטי כרתנו את ההיריון מדופן הכבד".

2 צפייה בגלריה
שק ההריון בבטן האישה
שק ההריון בבטן האישה
שק ההריון בבטן האישה
(צילום: באדיבות דוברות בילינסון)

קראו גם:

מה היו עלולים להיות הסיכונים במידה ולא הייתה מגיעה לבירור?
"בפרסומים שתוארו, הנשים בשבוע 14 להיריון לערך ועד שבוע 20, הגיעו לרוב עם דם בבטן וכאבי בטן ברמה של סכנת חיים למטופלת. היו מקרי מוות בתיאורים הראשונים, השאר טופלו באמצעים כירורגיים".
על אף האירוע הדרמטי, טוען ד"ר סבח כי אין קבוצת סיכון לכך: "כן יש קבוצת סיכון להיריון מחוץ לרחם שבמקרים רבים אלו נשים עם הפרעה בתפקוד החצוצרה, אבל כאן מדובר בסוג מאוד נדיר של היריון מחוץ לרחם".
מה זה אומר לגבי הריונות נוספים מבחינת האישה?
"יש לה כרגע שתי חצוצרות, שתי שחלות, מערכת פיריון תקינה ולא צריכה להיות בעיה".