בהלה התעוררה השבוע באזור השרון כאשר ישראלית צעירה שחזרה לארץ לאחר טיול מקסיקו, אובחנה כחולה בקדחת הדנגי. הקדחת נגרמת מעקיצת יתוש מסוג הטיגריס האסייתי, וסביב אזור מגוריה, כוכב יאיר וצור יגאל, בוצעה הדברה במטרה למנוע את העברת המחלה, אבל רק בשבוע האחרון התגלו יתושים מסוג זה גם באזור השפלה.
2 צפייה בגלריה
יתוש עוקץ. המחלה עוברת לרוב לאחר מספר ימים
יתוש עוקץ. המחלה עוברת לרוב לאחר מספר ימים
המחלה מועברת בעקיצות יתושים
( צילום: שאטר סטוק)
מהי קדחת הדנגי? איך מזהים אותה? איך נמנעים מהידבקות? ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומרפאת המטיילים במרכז הרפואי וולפסון, מסבירה הכל.

מהי קדחת הדנגי?


קדחת הדנגי היא מחלה ויראלית אשר מועברת בעקיצת יתוש "הנמר האסייתי". קדחת זו היא הנפוצה ביותר בעולם מבין המחלות הנגיפיות שמועברות באמצעות יתושים. המחלה לא קיימת בארץ ונפוצה בעיקר באזורים הטרופיים. ישראלים נדבקים כאשר הם מטיילים באזורים אלו ונעקצים על ידי היתושים שמעבירים את המחלה. לנגיף הדנגי ארבעה תתי זנים שונים (Serotypes 1,2,3,4).

קראו גם:

בעוד שמרבית הנדבקים (75%) לא יחוו תסמינים כלל, ברבע מהנדבקים תתפתח מחלת חום דמויית שפעת. התסמינים האופייניים הם גלי חום, עייפות, וחולשה. בחלק מהמקרים תהיה גם פריחה. במיעוט המקרים עלולה להתפתח מחלה מסכנת חיים אשר במקרים נדירים אף תוביל למוות. מקובל לחשוב כי התסמינים הקשים יותר ומסכני החיים, מתרחשים כאשר נדבקים בפעם השנייה במחלה בתת זן שונה מתת הזן בו נדבק החולה בפעם הראשונה.

התפתחות המחלה


ככלל, נגיף הדנגי עובר לאדם בעת שיתושה נגועה עוקצת אותו. בשלב הבא, הנגיף מתרבה בגוף האדם. במשך כשבוע. תסמיני המחלה מופיעים לרוב בין 4 ל-7 ימי דגירה וכוללים: כאבי ראש, חום, כאבים בשרירים ובמפרקים, פריחה ועוד. סימפטומים שיכולים להעיד על התפתחות מחלה קשה כוללים: הקאה חוזרת, כאבי בטן, דימום מהחניכיים וקושי בנשימה. כאמור, הגרסה הקשה של המחלה נדירה במטיילים.

2 צפייה בגלריה
ד״ר יסמין מאור מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומרפאת מטיילים בוולפסון
ד״ר יסמין מאור מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומרפאת מטיילים בוולפסון
ד״ר יסמין מאור מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומרפאת מטיילים בוולפסון
(צילום: דוברות וולפסון)

איך נזהרים מקדחת הדנגי?


למרות שבמדינות מסויימות ישנו חיסון לדנגי, החיסון אינו זמין בארץ ואינו מתאים למטיילים. לכן הדבר החשוב ביותר הוא להימנע ככל האפשר מעקיצת יתושים. ניתן להמנע מעקיצות על ידי לבוש ארוך, שימוש בתכשירים דוחי יתושים, ושינה עם כילה.
היתושים נפוצים יותר במקומות בעלי צפיפות אוכלוסין גבוהה ובאזורים חמים וגשומים עם לחות גבוהה. היתושים עוקצים במשך היום ולכן חשוב להמרח בחומר דוחה יתושים מספר פעמים לאורך היממה.
דנגי אינה מחלה שקיימת בארץ, ולכן אין אפשרות להדבק במחלה בארץ. יחד עם זאת מאחר ויתוש הטיגריס האסייתי קיים בארץ ישנו סיכוי כי במידה והיתוש יעקוץ אדם שחזר מחו"ל והוא חולה בדנגי היתוש ידבק, ויוכל להעביר את המחלה גם באופן מקומי. לכן מתקיים מעקב אחר מקרים המאובחנים בארץ, גם אם יובאו מחו"ל ובמידת הצורך נוקטים גם באמצעי הדברה באזור בו התגלתה תחלואה למניעת התבססות של הנגיף בארץ.


מסר מרגיע


״למרות שיתוש הנמר האסייתי מצוי בישראל, נכון להיום כל מקרי הדנגי שאובחנו היו בקרב מטיילים חוזרים ואין כעת בארץ התפרצויות מקומיות של קדחת דנגי. אם אתם מתכננים לטוס לחו״ל, חשוב לקבל ייעוץ רפואי במרפאת המטיילים בוולפסון לפני הנסיעה. מרפאת המטיילים נותנת מענה רפואי למטיילים לפני ואחרי הטיול", מסכמת ד"ר מאור.
לעצות נוספות וטיפים ממרפאת מטיילים במרכז הרפואי וולפסון לחצו כאן