במכבי שירותי בריאות, הרחיבו משמעותית את זמינות שעות פעילות הדיאטנית בתחנה לבריאות המשפחה, אשר נותנת מענה להורים להם תינוקות וילדים.ות מינקות ועד גיל 6 שנים. שחשוב הדיאטנית הילה פטרייקוב מסבירה מתי וכיצד יש לפנות לשירות בתחנה.
סיבות רבות מובילות הורים לילדים שזה אך נולדו ועד גיל שש שנים לייעוץ תזונתי, ובמכבי שירותי בריאות זיהו את הצורך הגובר והרחיבו את שירות דיאטנית על מנת לתת מענה לאוכלוסיה הגדולה ברחבי העיר. הילה פטרייקוב, דיאטנית ילדים במכבי שירותי בריאות, מסבירה מתי חשוב להורה לתאם תור כי ישנם מקרים מסוימים שבהם היעוץ התזונתי הוא קריטי עבור גדילה מיטיבה לתינוקות שרק עכשיו נולדו או לפעוטות בגיל הרך.
"בכל מקרה שבו משתחרר פג מפגייה יש צורך בפגישה עם דיאטנית כדי להחליט האם יש צורך במעקב", מסבירה פטרייקוב. "הגדילה מחוץ לרחם לא דומה לגדילה בתוכו, פגים רבים משתחררים מבית החולים עם תרכובות מזון (פורמולות) ייחודיות והם זקוקים למעקב עד למעבר לתרכובת הקבועה".

2 צפייה בגלריה
ייעוץ דיאטנית לגילאים 0-6
ייעוץ דיאטנית לגילאים 0-6
ייעוץ דיאטנית לגילאים 0-6
(צילום: shutterstock)

חוץ מפגים, כך היא מסבירה, ישנם גם תינוקות בריאים בסך הכול, אך עם מצבים שונים המקשים עליהם לאכול או לעלות במשקל. "למשל, יש ריפלוקס המתאפיין בהקשתת הגב בעת האכילה, בהקאות או פליטות מרשימות, עם או בלי קושי לעלות במשקל. יש גם ריפלוקס סמוי בו נראה קשיי אכילה אך ללא הקאות ופליטות. מצבים אלה מצריכים מעקב רפואי ומעקב דיאטנית".
עוד תינוקות שמופנים לדיאטנית לגיל הרך הם תינוקות עם אלרגיה לחלב פרה – מצב שמצריך התערבות של רופא ודיאטנית, "ישנם תינוקות ששוברים עקומות גדילה למעלה או למטה שמצריכים בירור, לעיתים מדובר על מצב תזונתי והרופא יבקש הערכה ע"י דיאטנית, שתבדוק האם הצריכה התזונתית מספקת או שנדרשת התאמה של ההמלצות התזונתיות. יותר".
על הפרעות האכלה בגיל הרך שמעת?
הילה מסבירה שלא כל תינוק וילד צריך שירות של דיאטנית, ובדרך כלל צריכה להיות סיבה לפניה, אך היא יכולה להיות גם פחות מוכרת, לדוגמה כמו בהפרעות האכלה בגיל הרך.
"לעיתים יכולים להיות מצבים בהם גדילת התינוק בטווח הנורמה אך ההורים הטריים מרגישים חוסר ביטחון והם רוצים ייעוץ", היא מסבירה. "הייעוץ יכול להיות יעיל במיוחד כשמזהים את הבעיה בתחילתה, אחרת אנחנו עדים לכדור שלג שהולך וגדל. למשל, יכולים להיות מצבים בהם הילד לא אוכל במרווח של כשלוש שעות אלא בכל שלוש וחצי שעות וההורים מנסים בשיטות שאינן תואמות להאכיל אותו והוא מתחיל לסרב לכך, כך לצערנו עלולה להתפתח הפרעת האכלה שניתן למנוע אותה עם הדרכה מותאמת אישית להורה של הילד.ה. מצבים אחרים שבהם חשוב להתייעץ עם דיאטנית בתחנה לבריאות המשפחה הם פעוטות המאובחנים עם בעייה בוויסות החושי או אימהות שמתמודדות עם חרדה שמא "הו לא אוכל לי" ואזלעיתים התחושה הזו שאני כהורה לא מצליח.ה להאכיל את היל.ה שלי יכולה לגרום למצוקה קיצונית ואף לגרום להורים לעשות דברים שמובילים לנזק".
פטרייקוב מסבירה שהפרעות האכלה מאופיינות ביחסי האכלה בין ההורה לתינוק /ילד. לרוב בשל חוסר ניסיון, חרדה ועצות מרובות מהסביבה הקרובה. אחת ההתערבויות החשובות לשיפור יחסי האכלה היא תצפית אכילה שתעשה ע"י הדיאטנית.
להתחיל לאכול מוצקים
אחת הפניות הנפוצות ביותר לדיאטניות בגיל הרך היא במעבר בין מזון נוזלי (הנקה או תרכובת מזון לתינוק) למזון המשלים שמרקמו מוצק. . "לעיתים עולות שם הרבה מורכבויות, כי הנקה או אכילה מבקבוק היא דבר רפלקסיבי לתינוק הבריא ולמעשה לא צריך ללמוד אותו אכילה של נוזל. לעומת זאת, במוצקים יש מיומנויות שעל התינוק/פעוט ללמוד, לעיתים עולות בעיות תקשורת עם הילד, לעיתים בעיות עם הוויסות החושי או בעיות הקשורות לציפיות מהתינוק". כל אלו מעלים בקרב ההורים שאלות ותהיות למה הוא לא אוכל?, למה לא טעים לו?, למה הוא לא כמו האח/ות הגדולים יותר שהסתדרו עם המעבר למזון מוצק? התוצאה היא שההורים מנסים להאכיל עם הסחות דעת וסיפורים ו"אווירון" אשר עלולים להחמיר את הבעיה. יהיו תינוקות שיסתדרו ויזרמו עם ההסחות הללו אך יהיו אחרים ששיגיבו בסירוב לאכול והבעיה רק תחמיר אם לא תהיה הדרכה מתאימה להורה".
2 צפייה בגלריה
מעבר למוצקים
מעבר למוצקים
מעבר למוצקים
(צילום: shutterstock)

כי דברים לא עובדים לפי הספר?
"יש הורים שאם הדברים לא הולכים לפי הספר הם מאוד נלחצים. יש אימהות שצריכות לחזור לעבודה ולא רוצות לתת בקבוקים אלא רק הנקה, אבל מה לעשות שלא כל התינוקות מסתדרים לפי תוכניות? לפעמים יש וירוסים של דרכי הנשימה, ענייני שיניים, הרבה פעמים יש גורמים קטנים זמניים שגורמים לרגרסיה, וכשלא מבינים שזה זמני ויירגע ויעבור, ונלחצים ומתחילים שוב להסתבך סביב האכילה".
סיבות פנייה נפוצות נוספות בגילאי 3-6 שנים הן בררנות אכילה ועודף משקל. בשני המקרים מדובר על תהליך המשלב הנחייה להורים לשינוי סביבת האכילה, מתן מיומנויות הוריות להרגלי האכילה בבית, זאת כי פעוטות לומדים לאכול ע"י חיקוי הסביבה (מודל חיקוי חיובי). לפעמים יש צורך בעבודה על נושאים הקשורים בסמכות הורית, הצבת גבולות, דוגמה אישית ועוד.
היא מסבירה גם שבגילאים הגדולים יותר של הגיל הרך לעיתים עולה הצורך בייעוץ דיאטני, בשל השמנה ולעיתים קרובות בשל בררנות אכילה.
"התהליך איטי ויש להבין מה הסיבה הבסיסית לבררנות", אומרת פטרייקוב. לפעמים זו תהיה רגישות חושית וחרדה ואפשר לטפל בהם, במקרים אחרים נעשה שימוש בחשיפה הדרגתית ולא מאיימת של הכנסת מזונות נוספים וגיוון".
כמה זמן אורך הייעוץ?
"לפעמים מספיקה פגישה חד פעמית ולפעמים ייקחו חודשים", מסכמת פטרייקוב כי יש לתפור "חליפה אישית" לכל משפחה.
לזימון תור לדיאטנית, יש לפנות לאחיות בתחנה לבריאות המשפחה,
במייל: Rayin_Tipa@mac.org.il או בטלפון: 03-7462070

.