אל בית החולים בילינסון הגיעה מטופלת בת 47 עם שבץ מוחי קל. בבדיקות שנעשו לה עלה כי מדובר במפרצת מוחית.
2 צפייה בגלריה
מודל מוח בתלת מימד
מודל מוח בתלת מימד
מודל מוח בתלת מימד
(צילום: ירדן מור)
בשל מחלות רקע מהן סובלת המטופלת, עלה החשש כי ניתוח לטיפול במפרצת במתכונתו המוכרת עלול להוביל לדימום מוגבר ולסיכון ממשי לחייה.
ד"ר מיכאל פינדלר וד"ר גיא רפאלי מהמחלקה הניורולוגית והיחידה לצנתורי מוח שטיפלו בה הבינו כי המצב מחייב חשיבה מחוץ לקופסא.
קראו גם:
הם הדפיסו על בסיס שחזור CT אנגיוגרפיה מודל תלת מימדי הזהה למפרצת של המטופלת, ערכו עליו מספר אימונים שדימו את הניתוח העתידי, אפשרו לצוות המנתח לדמות בעיות שעשויות לצוץ במהלך הניתוח ולהתכונן אליהן בצורה הטובה ביותר.
מודל הסימולציה תוכנן במערך החדשנות בבית החולים והודפס במדפסת תלת מימדית על ידי חברת Stratasys בחומרים שונים המדמים את כלי הדם.
מדובר בפעם הראשונה בישראל בה נעשה שימוש במודל מודפס בתלת מימד טרם טיפול נוירו-אנדווסקולרי.
2 צפייה בגלריה
מודל מוח בתלת מימד
מודל מוח בתלת מימד
מודל מוח בתלת מימד
(צילום: ירדן מור)
"לאור מחלות הרקע מהן סובלת המטופלת היה קיים סיכון אמיתי לנתח אותה", אומרים ד״ר מיכאל פינדלר וד״ר גיא רפאלי.
"השימוש במודל והסימולציות שערכנו, שהיו קרובות מאוד למציאות, אפשרו לנו להגיע לניתוח המורכב הזה בצורה המיטבית. המודל אפשר היכרות מוקדמת עם האנטומיה, ובכך עזר בבחירת האסטרטגיה הטיפולית הטובה ביותר במקרה מורכב זה".
הצנתור עבר בהצלחה והמטופלת כבר התאוששה לחלוטין ושוחררה לביתה.
לדברי ד"ר ליאור פרל, מנהל מערך החדשנות של בילינסון - מרכז רפואי רבין: "כבר היום, תחום ההדפסה התלת מימדית משפיע ישירות על הטיפול בחולה המורכב במספר מרכזים בעולם. אצלנו הוא מובל על ידי ירדן מור, וכבר משתלב בעשייה היומיומית בתחומים רבים.
"מדובר בעולם ומלואו הפורח במספר אופנים, מהדרכה להכנת עזרים לפעולה ועד השתלת רקמות של ממש באופן סטרילי. בשנים הקרובות נראה כיצד התחום משנה את הדרך בה אנחנו מטפלים בחולים באופן מותאם אישית, כזה המבוסס על האנטומיה והממדים הייחודיים שמאפיינים כל חולה וחולה".