כחלק מסקר ארצי שמבצע משרד הבריאות יחד עם קופות החולים נעשות בדיקות סרולוגיות לנגיף הקורונה (בדיקות דם לגילוי נוגדנים) בקופות חולים מסוימות לחתכי אוכלוסייה מסוימים.
1 צפייה בגלריה
המרפאה שבה נערכות בדיקות סרולוגיות בראש העין
המרפאה שבה נערכות בדיקות סרולוגיות בראש העין
המרפאה שבה נערכות בדיקות סרולוגיות בראש העין
(צילום: דוברות כללית מחוז דן-פ"ת)
בין הסניפים הרלוונטיים נמצא גם סניף "נווה אפק" של קופ"ח כללית בראש העין. בעקבות זאת, תושבים רבים התחילו לבקש לעשות את הבדיקה הסרולוגית ללא התאמה לתנאי הסקר ובמחשבה שמדובר בבדיקה אשר תגיד אם הינם חולים בוירוס הקורונה.
"הבדיקות הסרולוגיות עוזרות לנו לזהות אנשים שחלו ונחשפו לוירוס. מי שנשא את הוירוס בגופו מפתח נוגדנים. כרגע הדעות חלוקות בעניין יכולתם של הנוגדנים לשמש כחיסון טבעי להידבקות חוזרת. בנוסף, התברר לאחרונה שאת הנוגדנים הללו מוצאים כשלושה חודשים אחרי ההידבקות. "מסביר ד"ר מרדכי רותם רוטברד מנהל המנהלת של כללית בראש העין.
הוא מוסיף: "מדובר בבדיקת דם רגילה שנעשית יחד עם הבדיקות הרגילות והתקופתיות. אדם שמגיע לבצע בדיקת דם יכול לקבל הצעה לעשות גם בדיקה סרולוגית. בפועל ההבדל היחיד הוא שמצורפת מבחנה נוספת. אך צריך להבין, משום שמדובר בסקר ארצי נבחרו מרפאות מסוימות המייצגות חתכי אוכלוסייה מסוימים הרלוונטיים לסקר. המדינה החליטה על מספר מסוים של בדיקות שיעשו על מנת לקבל תמונה סטטיסטית. "
האם הבדיקה מגלה האם אדם חולה בוירוס?
"נראה שאנשים רבים חושבים שהבדיקה נותנת אינדקציה על שאלת חולי ונשאיות אך לא כך הדבר. קודם כל, לנוגדנים כאמור לוקח זמן להתפתח, זה לא השלב הראשון של המחלה. אנחנו מחפשים את הנוגדנים המאוחרים יותר אשר מראים על חיסון טבעי. מסיבה זו לא מדובר בבדיקה שניתן דרכה לדעת על חולי בזמן אמת.
כדי לדעת אם אדם חולה או לא חולה יש לבצע את בדיקת המטושים. בעצם הבדיקה מחפשת את המבנה החלבוני של הנגיף ואם הוא נמצא אז אנו רואים אותו בבדיקה שנעשית במעבדה. וכך ניתנת התשובה האם אדם נדבק או לא נדבק. הבדיקה הסרולוגית היא שלב אחד קדימה".
מדבריו של ד"ר רוטברד ניתן כאמור להבין שהבדיקה לא מיועדת לכלל המטופלים בכלל המרפאות. אנשים שקיבלו הפנייה לבדיקות דם והינם מטופלים במרפאות אשר בהן מתבצעות בדיקות אלה יוכלו לבצע את הבדיקה יחד עם שאר בדיקות הדם.
פורסם לראשונה: 14:35, 06.07.20