זמן ההחלמה ממחלת הקורונה משתנה בין חולה לחולה ועומד בממוצע על 12 שבועות, אולם החלמה מוחלטת מהסימפטומים לאחר המחלה (פוסט קוביד או לונג קוביד) זה כבר סיפור אחר.
3 צפייה בגלריה
איך מטפלים בתסמיני לונג קוביד?
איך מטפלים בתסמיני לונג קוביד?
איך מטפלים בתסמיני לונג קוביד?
(צילום: shutterstock)
מנעד הסימפטומים ועוצמת הופעתם אינם קשורים לעוצמת המחלה שחווה החולה. מי שעבר את הקורונה בקלות עלול לחוות תסמינים ארוכים ובעצימות גבוהה, וחולה שעבר את זה קשה יכול לחזור לשגרה בקלות.
מידע רב הולך ומצטבר בדבר הפגיעה הרב מערכתית שמותיר אחריו הווירוס: חרדה, דיכאון, בעיות שינה, מיגרנות, עלייה ברמות הסוכרת והשומנים בדם, קשיי נשימה, כאבי מפרקים ושרירים ואף מחלות לב וכלי דם.
קראו גם:
שנתיים לתוך הקורונה, נראה שהעיקר עוד לפנינו בטיפול במי שסובלים ממגוון רחב של תסמיני פוסט קוביד, שמשבשים ומקשים על חזרה לשגרת חיים פיזית ונפשית בריאה. מגיפת הפוסט קוביד תישאר אתנו ככל הנראה לפחות עוד כמה שנים, מה שהוביל את מערכת הבריאות להקים מרפאות ייעודיות לטיפול בשלל התסמינים המאתגרים של פוסט קורונה.
חלק ניכר מתסמיני הלונג קוביד כוללים פגיעה בנפש. מחקרים מראים שמחלימים מקורונה נמצאים בסיכון גבוה ב-55% להזדקק לתרופות נוגדות דיכאון ו-65% לתרופות נוגדות חרדה.
3 צפייה בגלריה
גם מחלה קצרה יכולה להסתיים בתסמינים ארוכי טווח
גם מחלה קצרה יכולה להסתיים בתסמינים ארוכי טווח
גם מחלה קצרה יכולה להסתיים בתסמינים ארוכי טווח
(צילום: shutterstock)
נתונים מדאיגים אלו, הכוללים את כל שכבות האוכלוסייה, שמים פוקוס על השלב הבא של מגיפת הקורונה: המגיפה הנפשית. ההסבר לעלייה באחוז מקרי החרדה והדיכאון אינם רק בשל הטלטלה הנפשית שחוו חולי הקורונה, אלא בעיקר בשל העובדה שהווירוס עובר בין כל מערכות הגוף, לרבות פגיעה ישירה או עקיפה במוח.
חלק מהפגיעה קשור לשיבוש במערכת הלימבית האחראית בין היתר על ויסות רגשי וחברתי ועל תהליכי למידה וזיכרון. את התלונות השכיחות של החמרה בבעיות קשב ניתן לשייך לפגיעה במערכת הלימבית של המוח.
לאור שינוי פניה של המגיפה מווירוס הפוגע בדרכי הנשימה לפוסט מגיפה הכוללת פגיעה כמעט בכל אחת ממערכות הגוף והנפש, טוב להיחשף גם ליכולות הריפוי שעולם צמחי המרפא מציע.
יש מגוון רחב של צמחי מרפא, וניתן לחלק אותם לקטגוריות בהתאם למערכות עליהם הם יכולים להשפיע (מערכת העצבים, אנדוקרינית, עיכול, נשימה). היתרון הוא היכולת להתאים אישית את ההרכב או להציע טיפול נקודתי בצמח בודד או בשני צמחים, שיש להם טווח פעילות רחב על מספר מערכות גוף נפש.
בניית הרכבי הצמחים יכולים לכלול נציגות מכל אחת מקבוצות הצמחים להשגת טיפול הוליסטי כולל שיטפל במנעד רחב ומורכב של סימפטומים.
3 צפייה בגלריה
ניתן לקחת את הטיפול בצמחי מרפא במקביל לטיפול בריטלין, תוך התאמת המינונים
ניתן לקחת את הטיפול בצמחי מרפא במקביל לטיפול בריטלין, תוך התאמת המינונים
בניית הרכבי צמחים לטיפול במנעד הסימפטומים
(צילום: shutterstock)
הרכב צמחים לטיפול בתשישות נפשית וגופנית, דיכאון, חולשה חיסונית ושיפור תהליכי עיכול יכול לכלול צמחים כמו ויתניה משכרת, אסטרגלוס, ג'ינסנג אמריקאי, גוארנה, ושוש קירח (ליקוריץ).
לילדים אשר חלו בקורונה וסובלים בין היתר מקשיי ריכוז, פחדים, עייפות פיזית ומנטלית ושיעול יבש, יתאים הרכב צמחים כמו נטופית וויתניה משכרת.
הרכב לטיפול בקשיי שינה, נוקשות של מערכת השרירים ומפרקים, הרגעה עצבית במצבי לחץ נפשי מוגבר, טיפול בחרדות ובמיגרנות יכלול צמחים כמו וליריאן מקסיקני, טיליה, קמומיל, פסיפולורה, ליאורנורוס וכשותית.
הרכבים צמחיים במקרים בהם הפוסט קוביד מאופיין בעיקר בחרדה יכלול חלק מהצמחים מההרכב הקודם לצד צמחים נוספים כמו העוזרר הנפלא המשמש כמרגיע ונוגד חרדה והמאזן שינויים רגשיים ותנודות במצב הרוח.
הצמח משפר את זרימת הדם בעורקים הכליליים ומזין את הלב. שילוב שתי פעילויות רפואיות אילו מתווה את העוזרר לטיפול בבעיות קרדיווסקולריות שונות, בפרט כשאליהן מתלווה אספקט רגשי-עצבי כגון חרדות, חוסר שקט ועצבנות, תעוקת חזה, הפרעות שינה ומצב רוח ירוד.
ולצידו, הקערורית אירופאית, צמח מפתח לטיפול בחרדות, באי- שקט, בהפרעות שינה ובמתח נפשי.
מלבד הרכבי צמחים ייעודיים, ניתן למתן את סימפטומים של הפוסט קוביד גם באמצעות ייעוץ תזונתי והעשרה בצמחים המהווים סוג של מזונות על (כמו מאקה ומורינגה) ותזונה של הימנעות מוחלטת מאוכל מתועש.
אתי לוין, 052-6086016), נטורופתית N.D, הרבליסטית קלינית Cl.H
Levinetty.nature@gmail.com