אורח חיים ישבני לאורך שנים יכול להוביל לבעיות בריאות שונות ומגוונות ובהן עודף כולסטרול, סוכרת, עלייה במשקל ולחץ דם גבוה.
ניתן להשיג שיפור משמעותי במדדים אלו בעזרת הקפדה על שגרת ספורט קבועה בשילוב תזונה נכונה, אך כאשר מחליטים לעבור לאורח חיים שונה לחלוטין מזה המוכר והלא בריא, מומלץ לבדוק קודם את הלב.
3 צפייה בגלריה
ריצה מרתון רצים ספורט
ריצה מרתון רצים ספורט
רגע לפני שתתחילו לרוץ, כדאי לבדוק קודם את הלב
(צילום המחשה: shutterstock)
"לאחר שמגיעים לרופא המשפחה או רופא ספורט בקהילה, מומלץ לבדוק שאין פגיעה באיברים אחרים הקשורים ליתר לחץ דם", מסביר ד"ר איתי רון גל, רופא משפחה במרפאת אלון של כללית בראש העין ורופא ספורט. את הבדיקות ממליץ ד"ר רון גל לבצע אחת לשנה מעל גיל 35.
"בנוסף, אני מבצע מעקב שקילה לכל מטופל מעל גיל 30. כאשר המטופל יודע שהרופא עוקב אחר המשקל שלו הדבר יוצר אצלו מודעות ובמידת הצורך גם רצון להוריד במשקל", מוסיף ד"ר רון גל ומסביר כיצד הוא יושב עם כל מטופל ושומע ממנו על הרגליו.
3 צפייה בגלריה
ד"ר איתי רון גל
ד"ר איתי רון גל
ד"ר איתי רון גל
(צילום: באדיבות שירותי בריאות כללית - מחוז דן פ"ת)
לדבריו צעירים בני 35 ומעלה הסובלים מתסמונות מטבוליות הכוללות השמנה סובלים גם מתופעות בריאותיות נרחבות אחרות, כולל בעיות בתפקוד המיני.
"אני יוצר עמם שיחה יזומה ומציג בה את התמונה המלאה, לעיתים רק כאשר אותם מטופלים רואים את בדיקות המעבדה יורד להם אותו אסימון שהם כבר לא בני 18". ד"ר רון גל מסביר שאם למטופל ישנה היסטוריה משפחתית, במיוחד דום לב או קרוב משפחה שנמצא ללא רוח חיים מתחת לגיל 45, מומלץ כי יבצע בדיקות אקו לב כמו גם ביקורת ומעקב של קרדיולוג.
"אנשים רבים המנהלים אורח חיים ישבני, מהסוג המאפיין מקומות עבודה רבים במערב, סובלים מכאבי גב ומכאבים ברצועות הכתפיים, חלקם יסבלו מכאבי ראש במאמץ ומומלץ שיבצעו גם בדיקות לחץ דם ואף הולטר לחץ דם", מסביר ד"ר רון גל, שגם שולח את המטופלים לדיאטנית לצורך התאמת תפריט מאוזן, המסייע להשגת התוצאות הרצויות.
"בהיבט הספורטיבי, אמליץ על 150 דקות שבועיות של ספורט אירובי קל או 75 דקות של ספורט עצים ופעמיים עד שלוש של אימון כוח, כדי לשמור על רמת כושר סבירה ולהימנע מתסמונת מטבולית. על מנת להוריד משקל אף יותר מזה, מומלץ לבצע עד 4 שעות שבועיות של פעילות אירובית. ובמענה לשאלה איזה ספורט מועדף, התשובה היא: כל ספורט אשר המטופל נמשך אליו ומסוגל להתמיד בו!"

השלב בו קרדיולוגיית הספורט נכנסת לתמונה

כאשר ישנה בעיה באחת מן הבדיקות יש צורך לערב קרדיולוג ספורט. ד"ר שירית כזום, מומחית בקרדיולוגיה ורופאת ספורט, המנהלת את המרפאה לקרדיולוגיית ספורט בבית החולים בילינסון מקבוצת כללית, מספרת על תפקידם החשוב של הקרדיולוגים במניעת מוות פתאומי העוסקים בספורט.
שכיחות המוות הפתאומי הקשור לספורט באנשים שגילם מעל גיל 40 הוא 1 ל-5,000 לערך, "זה לא מעט ולכן תפקידנו חשוב", מסבירה ד"ר כזום.
"קרדיולוגיית ספורט הוא תחום חדש יחסית בעולם הקרדיולוגיה שהולך ומתפתח בעשור האחרון בקצב אימתני. אנו עוסקים באבחון בעיות לבביות בקרב העוסקים בספורט תוך אבחון ואיתור אנשים הנמצאים בסיכון מסוים ללקות באירוע לבבי במהלך אירוע ספורט", מסבירה ד"ר כזום.
מטרת בדיקות הסקירה היא לאתר גורמים למוות פתאומי, ובאופן ספציפי בגיל 40 ומעלה איתור טרשת עורקים או מחלה כלילית חסימתית, בלימתה ובמידת הצורך מתן טיפול הולם בכדי לאפשר המשך עיסוק בספורט לאחר מכן. "אנו עדים לעיתים קרובות לסיפורים על אנשים המוצאים את מותם במהלך או בסמוך לפעילות גופנית עצימה, ואנחנו רוצים לאתר אלו שבסיכון ולמנוע אירועים טראגיים מסוג זה".
3 צפייה בגלריה
ד"ר שירים כזום
ד"ר שירים כזום
ד"ר שירים כזום
(צילום: באדיבות המרכז הרפואי רבין)
אל המרפאה פונים אנשים באופן עצמאי המעוניינים להיבדק לפני התחלת פעילות בעצימות גבוהה, אנשים שהתגלתה אצלם בעיה לבבית בבדיקות סקר, או אנשים שהופנו ע"י רופא המשפחה מאחר ויש להם גורמי סיכון לטרשת עורקים כגון עישון, סוכרת, יתר לחץ דם ושומנים בדם ומעוניינים להתחיל לעסוק בפעילות גופנית בעצימות גבוהה.
"הערכת מטופל מתחילה ממעבר על ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית שלו, האם יש לו גורמי סיכון, האם יש סיפור של מוות פתאומי במשפחה, האם יש לו תלונות ואם כן מהן. לאחריה אנו עורכים בדיקה גופנית, ובדיקת א.ק.ג במנוחה, לאיתור הפרעות במערכת החשמלית או רמשים למחלות מסוימות של שריר הלב או מערכת ההולכה", מסבירה ד"ר כזום.
"אנו עוברים על בדיקות הדם להערכת מחלות מטבולית כגון סכרת, שומנים גבוהים בדם, ומבצעים בדיקת מאמץ במהלכה המטופל הולך/רץ על מסילה כשהוא מחובר לא.ק.ג ולמדידת לחץ דם. הופעה של הפרעות קצב או הולכה במאמץ, תגובת לחץ דם לא תקינה, או שינויים ב-א.ק.ג במאמץ יאותתו לנו על קיומה של בעיה ואנו נרחיב בירור בהתאם לדוגמה: באמצעות אקו לב במאמץ או CT קרדיאלי".
קראו עוד בערוץ הבריאות >>
ד"ר כזום מסבירה שרופאי המשפחה בקהילה הם הכתובת הראשונה שהמטופלים נתקלים בה ולכן הם אמונים על איתור המטופלים הזקוקים להערכה קרדיאלית ואבחון מעמיק יותר.
"לדוגמה, כאשר מתקבל מטופל צעיר שמעוניין להתחיל להתאמן לחצי מרתון תל אביב הקרוב, הוא מעשן, ויש לו היסטוריה משפחתית של אוטם לבבי במשפחה (אבא שלו) בגיל 40. הסיכוי לכך שיש לו טרשת עורקים סמויה הוא גבוה, מבלי שידע או ירגיש משהו. על בחור כזה המעוניין לעשות פעילות גופנית עצימה לעבור הערכה קרדיאלית מתאימה, וכאן אנו נכנסים לתפקיד של מניעת מוות פתאומי באנשים אלו".