סוכרת היא המגיפה האמיתית של המאה העשרים ואחת, עם מספרים בלתי נתפסים של כ-400 אלף חולים רק בישראל. בעולם כולו מדובר על 425 מיליון מבוגרים סוכרתיים בין הגילאים 20-79, כשהצפי הוא שעד שנת 2045 יהיו 629 מיליון חולי סוכרת בעולם.
3 צפייה בגלריה
השמנת יתר עודף משקל אישה שמנה
השמנת יתר עודף משקל אישה שמנה
הטיפולים בהשמנת יתר וסוכרת שלובים יחד
(צילום המחשה: shutterstock)
מדובר במחלה מטאבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של סוכר (גלוקוז) בשתן ובדם. ההתמודדות העיקרית של הגוף במחלת הסוכרת היא חסר חלקי או מלא של ההורמון אינסולין המיוצר בבלוטת הלבלב ומופרש ממנה לדם, כתגובה לעליות ברמת הסוכר בגוף.
אנשים עם סוכרת סוג 2 נמצאים בסיכון יתר לפתח סיבוכים מהמחלה, שילוב בין סוכרת והשמנת יתר מציב את החולים בסיכון גבוה עוד יותר לסבול מסיבוכים כמו מחלות לב וכלי דם, מחלות בגפיים, מחלת כליות וליקויי ראייה.
ד"ר הדס דסקין ביתן, מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה ממרפאת הסוכרת של מחוז דן-פ"ת בכללית, מזכירה שהמגפות שימשיכו להשפיע עלינו גם הרבה אחרי שהקורונה תעבור הן השמנה וסוכרת, "ומחלות אלו הולכות יד ביד כי אורח החיים שלנו יושבני, אנחנו פחות עושים פעילות, התזונה שלנו מכילה אוכל מהיר ואנחנו לא אוכלים מסודר, יש לנו סטרס בחיים והשינה שלנו לא מסודרת".
3 צפייה בגלריה
ד"ר הדס דסקין ביתן
ד"ר הדס דסקין ביתן
ד"ר הדס דסקין ביתן
(צילום: שירותי בריאות כללית מחוז דן-פ"ת)
לדברי ד"ר דסקין ביתן, הטיפול בהשמנה וסוכרת שלובים יחד, כאשר הטיפול בשתי התחלואות צריך להיות רב-צוותי. "הוא כולל רופאי משפחה ואנדוקרינולוגים, אנשי תזונה ופיזיותרפיה והרבה פעמים גם עובדים סוציאליים שמתמודדים עם האספקטים שמובילים לאכילה רגשית, שהם גם אלו שמקשים עלינו לעשות את השינוי באורח החיים. שיתוף הפעולה בין כל הזרועות הללו היא הדרך להתמודד עם המגפה".
אילו המלצות יהיו לך לאדם שסובל מסוכרת והשמנת יתר?
"אני חושבת שהרפואה היום הולכת לכיוון של רפואה מותאמת אישית, זה נכון גם בסוכרת והשמנה. יש מטופל שיתאים לו שינוי של התמודדות עם אכילה רגשית, יש מטופל שיתאימו לו כדורים או זריקות ויש מטופל שטיפול ניתוחי יהיה לו הכי טוב", עונה ד"ר דסקין ביתן ומוסיפה שלעיתים גם תוכניות פעולה שהיו נכונות לזמן מסוים יהיו פחות רלוונטיות בזמן אחר ויצריכו שינו. "יש לנו כל הזמן טיפולים חדשים ושפע אפשרויות בקנה, צפויים להגיע לארץ עוד טיפולים חדשים בקרוב ואנחנו צריכים כל הזמן להתעדכן", היא מסבירה.
ד"ר דסקין ביתן אומרת שאין תרופות קסם, "הכי קשה והכי משתלם הוא שינוי באורח החיים, התאמה של תזונה ופעילות גופנית, הם הבסיס. התרופות הן כלי עזר מדהימים אבל הן מסתמכות על כך שאנחנו מתמקדים בתזונה ובפעילות הגופנית".

תרופות ששינו את כללי המשחק

כל מטופל ומטופלת הסובלים מהשמנת יתר וסוכרת זקוקים להתאמה מדויקת על פי אורח החיים, שעות ואופי העבודה וכדומה. ישנן שלוש קבוצות של תרופות המועדפות על ידי הרופאים בתחום, הן משמעותיות באיזון רמות הסוכר ובסיוע לירידה במשקל. בנוסף, התרופות החדשות גם מסייעות לכבד שומני, מונעות סיבוכי סוכרת בעתיד ומורידות את רמות הכולסטרול.
"התרופות הללו יודעות להפחית או למנוע מחלות כליה ואי ספיקת לב", אומרת ד"ר דסקין ביתן ומוסיפה שכל הזמן ישנם חידושים בתרופות שמשפיעות על דיכוי התיאבון, האטת ההתרוקנות והגברת תחושת השובע.
קראו גם >>
במבחן התוצאה התרופות מסייעות להורדה של עשרה עד עשרים אחוזים ממשקל הגוף, כאשר כל מטופל שאין לו התוויית נגד יכול לקבל את הטיפול ובוודאי אם יש לו גם סוכרת.
ד"ר דסקין ביתן מדגישה שאת התרופות יש לקחת במינון הולך וגובר ולאורך זמן, "אנשים מצהירים שייטלו אותן לזמן קצר ויפסיקו, אבל אם מפסיקים השפעתן פגה. יש לנו מגוון כלים זמינים ברמת המרפאה הראשונית ובוודאי במרפאות היועצות האזוריות, כשהדבר נעשה בליווי של דיאטנית או מומחה תזונה שיכולים לעזור, ניתן להפיק מהם את המיטב".
התוצאות לדבריה מרגשות, "אני רואה אנשים שירדו עשרים או שלושים קילו והחיים שלהם השתנו. אנשים שלא זזו הפכו להיות רצי מרתון, ירדו מתרופות של סוכרת והייתה להם פגיעה כלייתית שנסוגה", אומרת דסקין ביתן ומוסיפה שהצעד הראשון צריך להיות פנייה לרופא המשפחה.
"מחקר שבוצע בישראל הראה שיש עיכוב של שנים מהרגע בו מטופל מבין ורוצה לטפל בבעיית המשקל שלו ועד שהוא פונה לעזרה מקצועית. לכל מי שמתלבט, חשוב לנו לומר: אל תוותרו. בואו לייעוץ. יש היום תרופות חדשות שמסייעות להתמודדות עם שלל מצבים, יש תרופות שרק לפני חודש נכנסו לסל ויש תרופות שייכנסו עוד שנה וכבר ידוע לנו עליהן – ובעיקר יש לנו איך לעזור".

ניתוחים ככלי יעיל לטיפול בחולי הסכרת

חלק לא מבוטל מהמטופלים שניסו כבר להוריד את המשקל בדרכים הקונבנציונליות, כולל שימוש בתרופות, ימצאו עצמם זקוקים לניתוח המסייע לירידה במשקל – ניתוח קיצור קיבה, ניתוח שרוול או ניתוח טבעת וכדומה.
ד"ר שמעון ספוז'ניקוב, מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית בבילינסון מסביר שבמחלקתו נעשים ניתוחים רבים בתחום זה, והדבר נובע מצורך הולך ועולה של מטופלים ששינוי אורח חייהם היה עבורם לא יעיל.
3 צפייה בגלריה
ד"ר שמעון ספוז'ניקוב
ד"ר שמעון ספוז'ניקוב
ד"ר שמעון ספוז'ניקוב
(צילום: המרכז הרפואי רבין)
"אם ניקח את האוכלוסייה שסובלת מהשמנה חולנית וננסה לטפל בה בעזרת טיפולים קונבנציונליים, אחוזי ההצלחה יעמדו על חמישה אחוז. זה מספר מאוד נמוך אבל כשמדברים במונחים של פנדמיה, גם חמישה אחוז מהווים המון אנשים", אומר ד"ר ספוז'ניקוב ומדגיש שהחוכמה היא לשמור על המשקל לאורך זמן.
"אחד הקריטריונים להכנסת מטופל לניתוח היא הוכחה שהוא ניסה לרדת במשקל בשיטות קונבנציונליות ולא הצליח. לפעמים באים אלינו אנשים ששמעו על הצלחות אצל חברים והם רוצים ניתוח בלי אותו ניסיון קודם ואותם לא ננתח", אומר ד"ר ספוז'ניקוב ומציין כי אחוזי הצלחת הטיפול הניתוחי גבוהים יותר בהשוואה לניסיונות טיפול קודמים לא ניתוחיים, "וברור לנו לגמרי שכדי להצליח ולהתגבר על מחלה כרונית לא מספיק לבצע ניתוח, צריך לשנות אורח חיים, לשנות הרגלי אכילה, לבצע פעילות גופנית וכל זאת תוך מעטפת ליווי על ידי צוות רב תחומי – דיאטנית, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, רופאי המשפחה ורצוי שגם הכירורג".
הניתוחים, כך מסביר ד"ר ספוז'ניקוב, מגבילים ספיגה של חומרים, ובשל כך המטופלים מחויבים במעקב צמוד של דיאטנית תוך לקיחת ויטמינים ותוספי מזון במינונים שיקבעו על פי בדיקות שיערכו בכל חצי שנה. "זה לא זבנג וגמרנו, אנחנו מתחילים בניתוח ואם ניצמד להוראות אחוז ההצלחה יהיה מאוד גבוה".
ד"ר ספוז'ניקוב מסביר שמחקרים שבדקו נסיגה של הסוכרת לאחר טיפול תרופתי או ניתוח בריאטרי מצאו שבסוכרת סוג 2 ישנם בין 30-70 אחוזי נסיגה בשנה הראשונה שלאחר הניתוח. "לחלק מהמטופלים הסוכרת תחזור, כמו שתחזור גם ההשמנה אם לא שומרים, אבל בדרך כלל המספרים מראים שכשהסוכרת חוזרת המהלך שלה שונה, קל יותר לשלוט עליה ובשימוש בפחות תרופות".
לדברי ד"ר ספוז'ניקוב הגבלת כמות האוכל והירידה במשקל מובילים לשיפור בסוכרת, אך לאחרונה מתברר כי נגרמים שינויים מטבוליים רבים בזמן הניתוח. "יש מנגנונים שונים שמופעלים כתוצאה מהניתוח שמשפיעים על סוכרת סוג 2, כמו למשל שינויים בלבלב, שינוי חיידקי המעיים שמשפיעים על תגובת הרקמות לאינסולין ועוד. לעיתים אנחנו רואים שהמטופל עוד לא הספיק לרדת במשקל לאחר הניתוח וכבר הסוכרת שלו משתנה פלאים, ולכן אני גם טוען שאין טיפול יעיל כמו הניתוח".
יש אנשים שמגיעים בגלל הסוכרת?
"בהחלט. בשנה האחרונה יצאו גם הנחיות חדשות של טיפול ניתוחי בהשמנה או סוכרת, ואם פעם ההתוויה הייתה טיפול כאשר ה-BMI הוא 35 בשילוב עם סוכרת, היום מותר לכירורג יחד עם צוות רב תחומי להציע ניתוח לחלק מהמטופלים שה-BMI שלהם הוא 30-35 אבל הסוכרת שלהם מאוד קשה והם לא מגיבים לטיפולים אחרים".