"כשילד קשור לחיית המחמד שלו והיא מתה, אם לא יודעים איך להסביר לו את זה נכון, זו יכולה להפוך מחוויה לא נעימה לטראומה שאותה הוא יסחוב כל חייו".
3 צפייה בגלריה
ד"ר מיכל קירשנר ונמש. "אל תסתירו רגשות"
ד"ר מיכל קירשנר ונמש. "אל תסתירו רגשות"
ד"ר מיכל קירשנר ונמש. "אל תסתירו רגשות"
(צילום: פרטי )
כך אומרת ד"ר מיכל קירשנר (43) מרמת השרון, שהוציאה בימים אלה את ספר הילדים "חבר שנשאר גם אחרי שהזמן עבר", שנועד להנגיש מוות של חיית מחמד אהובה לילדים וגם למבוגרים.
קראו גם:
"הספר בא לפתוח נושא קשה וכואב שלא מדובר ולא מונגש לילדים מתוך ההכרה שברגע שניתן מקום לרגשות שלנו, נוכל באמת לעשות תהליך של פרידה", אומרת קירשנר. "ברגע שלא נפחד כל כך מהמוות נבין שהוא חלק מהחיים וסביבנו כל הזמן".

חוסר אונים

ד"ר קירשנר, מאלפת ובעלת פנסיון לכלבים ברמת השרון, החליטה לכתוב את הספר לאחר מות הכלב המשפחתי, "נמש", שהיה אהוב מאוד על בת זוגה, רוני, ושני ילדיה, יובל ויונתן.
"לפני שנתיים נאלצנו להרדים את 'נמש, הכלבה שלנו", אומרת קירשנר, "היא הייתה כבר מבוגרת ומאוד סבלה, אז עשינו לה מעין מסיבת פרידה. נמש מאוד אהבה 'לגנוב' לנו פיצה, אז כפינוק אחרון היא קיבלה כמה משולשי פיצה ומשם לקחתי אותה ישירות לווטרינר.
3 צפייה בגלריה
יום אימוץ כלבים
יום אימוץ כלבים
"ברגע שניתן מקום לרגשות שלנו, נוכל באמת לעשות תהליך של פרידה"
(צילום: shutterstock)
"להבדיל מהעבר, עת נפרדתי מחיית מחמד, עם נמש זה היה קשה עוד יותר. מעבר לתחושת הצער והכאב שלי על הפרידה ממנה, פתאום היו עוד שני בני משפחה, הילדים שלי, שהיו צריכים להתמודד עם פרידה כזאת בפעם הראשונה בחייהם הצעירים.
"לא ידעתי מה להשיב להם כששאלו לאן לקחתי את נמש. איפה היא עכשיו? מתי היא תחזור? מה זה הרדמה? מה זה מתה? לא קר לה באדמה? ועוד שאלות טבעיות שדרשו מענה והיו מאוד מאתגרות עבורי כאימא, שבעצמה מתמודדת עם הפרידה הקשה.
"מצאתי עצמי רצה לחנות הספרים הקרובה כדי לחפש ספר שיעזור לי לתווך את הנושא המורכב הזה לילדים, ותנחשו מה? לא מצאתי אף ספר כזה, לא ליד ולא כמעט. אז החלטתי לכתוב אחד כזה לבד ועל הדרך גם לאייר אותו. ספר שיסייע להתמודד עם חוויות קשות ועתידיות עם חיות המחמד שלנו".
3 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
עטיפת הספר
(צילום פרטי)
אז איך מתווכחים לילדים מוות של בעל חיים, כלב למשל?
העצות של קירשנר:
תהיו אמיתיים. אל תסתירו את מה שאתם מרגישים. מותר לילדים לראות אתכם עצובים, מתגעגעים וכואבים את הפרידה.
תגלו סבלנות. לכל אדם יש קצב שונה ודרך שונה וצריך לתת את הזמן לעכל, להתאבל ולהתגעגע.
תסבירו להם. חשוב להסביר שהמוות הוא בעצם חלק מהחיים. אפשר לומר לילדים שכמו שפרח פורח ואז נובל, כך גם בעלי חיים, וזה משהו מאד טבעי וברור, גם החיים והמוות.
תענו על השאלות, גם הקשות. השאלה הכי קשה היא: איפה הם עכשיו? אפשר להשיב שהחזרנו את הגוף לאדמה ולטבע כדי שעכשיו הטבע יוכל לתת כוח לעוד חיים.
ומבחינת הנפש: הנפש תמיד חיה, וחלק מהנפש של חיית המחמד תמיד נשארת איתנו, רק בצורה אחרת וצריך להתרגל לזה. החוויה של הילדים עם חיית המחמד תמיד תישאר, גם כשהוא ימות, וזו הישארות הנפש.
קירשנר ומשפחתה ערכו לנמש טקס פרידה אמיתי. "קברנו אותו אצלנו בחצר. עשינו לו טקס פרידה, עם דמעות והכול, ואמרנו שהחזרנו אותו לאדמה כדי שיעניק עוד חיים לאחרים", היא אומרת.
כדאי להביא הביתה עוד חיית מחמד אחרי הפרידה העצובה?
"אין לי תשובה חד משמעית. לכל אחד ואחת יש קצב אחר לאבל. כל עוד אנחנו לא עושים השלכה על חיית המחמד החדשה ומשווים אותה לזאת ממנה נפרדנו, אז הכניסה של חבר חדש למשפחה תמיד מבורכת".
אתם הבאתם?
"כן, הבאנו כלבה חדשה שנקראת ציקי, והילדים די מקבלים אותה יפה".