אם לא די במכות שהנחיתו הקורונה ומלחמת חרבות ברזל על מערכת הבריאות, נוספה לה בימים אלה התמודדות עם אתגר נוסף: קדחת הנילוס המערבי. למרות ש-80 אחוז מהנדבקים כלל לא יפתחו תסמינים, בבתי החולים בילינסון והשרון יש מתחילת הקיץ עלייה משמעותית במספר המטופלים שנעקצו על ידי יתושים נגועים, חלקם תושבי פתח תקוה, וכן שמונה חולים שנפטרו בעקבות סיבוכים.
2 צפייה בגלריה
המחלה  מועברת רק דרך יתושים- ולא בין בני אדם
המחלה  מועברת רק דרך יתושים- ולא בין בני אדם
המחלה מועברת רק דרך יתושים- ולא בין בני אדם
( shutterstock)

כחלק מהמאבק בהתפשטות הנגיף, בית החולים בילינסון הצטרף למחקר רב מרכזי שבוחן מתן טיפול בתרופת אינטרפרון ביתא. החוקרת הראשית מטעם המרכז הרפואי היא ד"ר עדי וילף-ירקוני, רופאה בכירה במחלקה הנוירולוגית. בריאיון לידיעות פתח תקוה היא מדברת על התפשטות הנגיף, הסכנות הכרוכות בתחלואה, התמודדות בית החולים, ההבדלים מתקופת הקורונה ומה צופן העתיד.

40 חולים בחודש אחד

וירוס קדחת הנילוס מועבר כאמור על ידי יתושים נגועים שקיבלו את המחלה מעופות חולים והיא איננה מדבקת בין בני אדם. הווירוס אינו חדש ונפוץ מזה שנים רבות בעיקר בעונות הקיץ והסתיו, אך השנה הוא גורם לתחלואה רחבה ביחס לשנים קודמות.
לפי נתונים שפרסם משרד הבריאות לפני כשבוע, אובחנו 153 אנשים שחלו במחלה, מרביתם מאזור המרכז. 11 חולים נפטרו. בבתי החולים בילינסון והשרון אושפזו מתחילת חודש יוני כ-40 חולים, לא מעט מהם תושבי פתח תקוה. שמונה מהם כאמור נפטרו.
ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה ציין כי "במסגרת פעולות ניטור נרחבות שביצע המשרד לאחרונה נלכדו יתושות הנושאות את וירוס קדחת מערב הנילוס בתל אביב, בהרצליה, בקריית אונו, בפתח תקוה, במועצה האזורית לב השרון ובמועצה המקומית אבן יהודה שבמחוז מרכז, וכן באילת ובמועצה האזורית איילות שבדרום הארץ".
כאמור, 80 אחוז מהנדבקים לא יפתחו תסמינים כלשהם. לכ-20 אחוז מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות שכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף. אחוז אחד מהנדבקים יפתחו מחלה קשה או סיבוכים נוירולוגים כמו דלקת קרום המוח, דלקת במוח עצמו שגורם לבלבול או דלקת בחוט השדרה שגורמת לחולשה משמעותית של הגפיים.

זינוק בכמות הנדבקים


"בכל שנה מאושפזים אצלנו במחלקה הנוירולוגית חולים עם סיבוכים של המחלה אבל נראה שהשנה יש עלייה משמעותית בכמות הנדבקים", אומרת ד"ר וילף-ירקוני. "אנחנו רואים בבתי החולים במרכז כמות מטופלים שלא היינו מצפים לה בכל שנה. אנחנו רק בתחילת הקיץ וכבר יש לנו כמות מטופלים גדולה משמעותית ביחס לתקופה מקבילה אשתקד. בקמפוס בילינסון למשל, היו עד עכשיו כ-40 מאומתים למחלה, שזה די הרבה ביחס לעובדה שחודשי הקיץ רק התחילו.

2 צפייה בגלריה
ד"ר וילף ירקוני
ד"ר וילף ירקוני
ד"ר וילף ירקוני
( דוברות בילינסון)

קראו גם:

"אלו שמגיעים לבילינסון הם חולים יותר קשים, מאותם 20 אחוזים שנדבקים. בדרך כלל מטופלים מבוגרים מעל גיל 65 וחולים מדוכאי חיסון הם אלה שנמצאים בסיכון הכי גבוה לפתח את המחלה או סיבוכים נוירולוגים כתוצאה ממנה. יש אמנם אחוזים נמוכים לסיבוכים נוירולוגים אבל הם קשים מאוד ובמקרים רבים המצב מגיע להנשמה וסיבוכים ארוכי טווח".
מה גרם לעלייה המשמעותית השנה?
"אנחנו לא יודעים בדיוק מה הסיבה. אולי שינויי האקלים והעלייה בחום. אבל אין ספק שהדבר הכי משמעותי עוד לפני הטיפול זה המניעה. לכן חשוב לייבש מקורות מים עומדים ולהימרח בתכשירים דוחי יתושים אם שוהים בחוץ, במיוחד אם מדובר באוכלוסייה בסיכון או מבוגרים".
מדוע הווירוס נפוץ דווקא באזור המרכז? מה שונה מאזור הצפון או הדרום?
"כנראה שכאן נמצאים היתושים הנגועים. בהתחלה החולים היו בעיקר מצפון תל אביב אבל מאז נדבקו חולים ממקומות נוספים, אמנם עדיין באזור המרכז".
האם יש היערכות מיוחדת בבילינסון והשרון?
"יש הנחיות ברורות במטרה לזהות כמה שיותר מוקדם מטופלים עם קדחת. ברגע שיש לאדם חום גבוה, פריחה, חולשת שרירים וכאבי ראש יש לפנות לרופא המשפחה המטפל, בטח כשמדובר באוכלוסיות בסיכון".

המטרה: להפחית סיבוכים נוירולוגים


לדבריה של ד"ר וילף-ירקוני, לקדחת הנילוס המערבי אין כרגע טיפול ובינתיים המטופלים בבית החולים מקבלים טיפול תומך. יחד עם זאת, בימים אלו נערך מחקר רב מרכזי בהשתתפות מספר בתי חולים וביוזמת בית החולים איכילוב, שבוחן מתן טיפול בתרופת אינטרפרון ביתא בשלב האקוטי של המחלה. "מטרת המחקר היא לבדוק אם התרופה תוריד את אחוז הסיבוכים הנוירולוגים", מסבירה הרופאה שמשמשת כחוקרת הראשית מטעם בילינסון. "אנחנו רוצים לראות מה אפשר לעשות כי התחלואה היא קשה מאוד.
"התחלנו לתת את התרופה בבית החולים באישור מיוחד, עדיין לא במסגרת המחקרית. בינתיים קשה לומר אם יש תוצאות, כי אלו מספרים בודדים ולכן חייבים לעשות מחקר מבוקר עם הרבה מטופלים שנעשה בסטנדרטים גבוהים".
ד"ר וילף-ירקוני מסבירה כי "מדובר בתרופה שניתנת בדרך כלל לטרשת נפוצה, ומשתמשים בה כבר המון שנים. יש לה פרופיל בטיחות מוכר וידוע, והיא נוסתה קצת במחלת הקורונה. יש בסיס להאמין שיש בה פעילות אנטיוויראלית שיכולה לעזור גם במקרה הזה. זו תרופה שמאושרת ונמצאת בשימוש כבר למעלה מ-30 שנה למחלות שונות. אנחנו יודעים שהיא לא מסוכנת ואין לה תופעות לוואי. היא אולי לא תעזור לקדחת אבל היא בטוחה ולא תגרום לנזק. חשוב לציין שאותם מטופלים שפיתחו מחלה נוירולוגית, סיכויי ההחלמה שלהם נמוכים. אנחנו נטפל באמצעות התרופה רק בכאלו שבסיכון ופיתחו מחלה נוירולגית, לא בחולים הקלים".
בסופו של דבר, עד כמה הציבור בישראל בכלל ופתח תקוה בפרט צריך להיות מודאג מהקדחת?
"אני לא חושבת שצריכים להיות מודאגים, אלא יותר זהירים. סך הכל גם אם יש עלייה במספר החולים, עדיין לא מדובר בסדר גודל כמו בקורונה, מה גם שמדובר במחלה שלא מדבקת בין בני אדם".
איזו מגמה אנחנו צפויים לראות בחודשים הקרובים?
"קשה לדעת, אנחנו רק בתחילת הקיץ. יתכן שנראה עוד עלייה אבל אני מקווה שהעבודה של משרד הבריאות וייבוש מקורות מים עומדים במקביל למיגור היתושים יביא לתוצאות חיוביות".

תסמיני קדחת הנילוס המערבי:
  • חום
  • הרגשה רעה
  • כאבי ראש
  • כאבים בגוף
  • חולשת שרירים
  • פריחה
דרכי המניעה:
  • המרחו בחומר דוחה יתושים
  • ייבשו מקורות מים עומדים