בתבשיל הזה יש שף ישראלי מוכר ומעוטר בכוכב מישלן, תלמיד כיתה י"ב בתיכון הקולינרי רימונים בטבריה ותבלין שנקרא אמונה.
כל זה הוכנס לסיר עמוק והתבשל על אש גבוהה. המנה שהוגשה הייתה חמה. לוהטת אפילו.
3 צפייה בגלריה
ליאל ארזי. "רוצה לפתוח מסעדה ולהיות כמו השף אסף גרניט"
ליאל ארזי. "רוצה לפתוח מסעדה ולהיות כמו השף אסף גרניט"
ליאל ארזי. "רוצה לפתוח מסעדה ולהיות כמו השף אסף גרניט"
(צילום: שרון צור)
מי שבישל אותה הם השף אסף גרניט, היועצת החינוכית של בית הספר מיכל ללוש והתלמיד, פרח שפים מבטיח, ליאל ארזי (18), שרק לפני שנה עמד לוותר על החלום שלו אבל למזלו היו מי שלא ויתרו עליו.
ויתור, לוותר, ויתרתי. המילים האלה נשמעות לא מעט כשמדברים עם ליאל ארזי על התחתיות שהגיע אליהן ולא ראה איך להרים את עצמו מהן. ארזי הגיע לרימונים אחרי לימודים בתיכון אורט שבו לא הסתדר.
קראו גם:
גם ברימונים לא היה קל. אומנם הוא בחר בקולינריה כמקצוע מוביל שאותו התחיל ללמוד במסגרת הקודמת, אבל התקשה להסתגל לסביבה החדשה ולמורים החדשים. "הגעתי לרימונים אחרי שבלב כבר ויתרתי לעצמי, הרגשתי שאף אחד לא מבין אותי", הוא מודה היום.
מה היה הכי קשה?
"בבית בקושי בישלתי כי המטבח היה הטריטוריה של אמא. מסביבי הרגשתי שכל התלמידים יודעים מה עושים ואני לא ידעתי כלום. למזל השף וכל הצוות עזרו לי והצלחתי. התחלתי לאהוב לבשל. צמצמתי פערים במהירות".
3 צפייה בגלריה
השף גרניט, ארזי וללוש. "אמרתי שאני רוצה להיות כמוהו"
השף גרניט, ארזי וללוש. "אמרתי שאני רוצה להיות כמוהו"
השף גרניט, ארזי וללוש. "אמרתי שאני רוצה להיות כמוהו"
(צילום: פרטי)
אבל אז הגיעה הקורונה והסגרים והלימודים בזום וארזי חשש ששוב בורחת לו ההזדמנות מהידיים. "היה לי קשה ללמוד בזום", הוא מודה. "כמעט שוב עזבתי. לא הסתדרו לי השעות, סדר היום השתנה. במשך היום כשההורים הלכו לעבודה הייתי צריך לשמור על אחותי. קשה ללמוד ככה".
חבל ההצלה הגיע בזכות ללוש: היא גייסה את השף גרניט ששלח לארזי סרטון אישי ובו מסר ועידוד להתגבר על הקשיים ולחזור למסלול הלימודים. גרניט אף שרטט לארזי אופק תעסוקתי: לעבוד בעתיד באחת המסעדות שהוא מתכנן לפתוח באזור.
ארזי: "מיכל והמחנכת שלי שאלו אותי מה אני רוצה להיות בעתיד. אמרתי שאני רוצה לפתוח מסעדה ולהיות כמו השף אסף גרניט".
ללוש: "מאיר רוזנברג, אחד השפים שלנו, נמצא עם גרניט בקשר וביקשתי ממנו שיעביר לו מסר, שליאל, כמו רבים מתלמידי ישראל, הלך לאיבוד בקורונה ובזום ושאני חושבת שמסר ממנו יכול להחזיר לו את המוטיבציה ולעודד אותו לחזור ללמוד.
"בתוך יומיים אסף שלח סרטון ממש מושקע. הוא פנה לליאל באופן אישי וביקש ממנו למצוא את הכוחות ולחזור ללמוד. אני התרגשתי. למרות שהסרטון נשלח ב-22:00 בלילה לא יכולתי לחכות. קבעתי עם ליאל והגעתי אליו. עמדנו מחוץ לבית והראיתי לו את הסרטון. אמרתי לו גם שאם הוא מבטיח לאסף גרניט אז חייבת להיות משמעות למילה שלו".
ארזי: "חזרתי בפול גז ללימודים ואפילו השקעתי יותר".
ללוש זורחת כשהיא מספרת: "אי אפשר לתאר את זה. הוא התמלא אנרגיה. זה באמת היה הניצוץ הראשון שהלך והתגבר".
3 צפייה בגלריה
ליאל ארזי. התמלא באנרגיות
ליאל ארזי. התמלא באנרגיות
ליאל ארזי. התמלא באנרגיות
(צילום: שרון צור)
בדצמבר האחרון ניגש ארזי לבחינות החורף וסיים אותן בהצלחה. "עדכנתי את אסף גרניט שהוא ניגש לבגרות בזכותו", אומרת ללוש. "וזמן קצר אחר כך אסף גרניט קיבל כוכב מישלן.
"הצעתי לליאל לכתוב לו מכתב או להקליט לו משהו. הוא מאוד התבייש ואמר שהוא לא מסוגל להקליט אז הוא כתב לו מכתב תודה. הקלטתי לאסף גרניט תודה גם בשמנו והקראתי את מה שליאל כתב. אמרתי לאסף שחוץ מכוכב מישלן הוא קיבל מאיתנו כוכב ענק. הוא ענה תודה רבה ושזה מאוד ריגש אותו".
מה כתבת לאסף?
"שף גרניט היקר, שמחתי לשמוע על כוכב המישלן שקיבלת. התרגשתי מאוד בשבילך. כשאני חושב על מה שאני רוצה להיות כשאני אהיה גדול אתה עולה לי במחשבות. מי ייתן ואגיע לדרגה שלך ולמקום בו הגעת. בעזרת ה' תעלה עוד בסולם ההצלחה. בהערכה רבה ליאל".
בשבוע שעבר, יום לפני מסיבת הסיום של בית הספר, הגיע השף אסף גרניט להרצות בפני התלמידים ברימונים. בסיום ההרצאה הוזמן ארזי לבמה וללוש סיפרה לכולם על הקשר המיוחד לגרניט.
"סיפרתי להם שכולם מכירים אותו כשף אסף גרניט הקשוח עם כוכב מישלן ואני בעצם מכירה את הבן אדם שבו, את הדמות להשראה", אומרת ללוש.
"הוא ידע עד כמה המסר שלו משמעותי ויכול לעשות שינוי בילד. אם כל אחד מהכוכבים והשפים יאמץ ילד וייתן לו טפיחה על השכם זה יכול לעשות פלאים. ואז העלינו את ארזי לבמה והם התחבקו. אסף אמר לו שהוא יכול להכניס אותו לסידור עבודה במסעדה החדשה".
ארזי: "אסף אמר לנו בהרצאה שצריך ללמוד והעבודה הקשה בסוף משתלמת. זה תפס אותי. אחרי ההרצאה נפגשתי אתו על הבמה והוא הציע לי לעבוד במסעדה שלו שהוא יפתח בטבריה".
אתה צופה ב"משחקי השף"?
"כן. אני מכור לתוכנית, לא מפסיד אף פרק. אם אני מחמיץ אפילו שתי שניות מהפרק אני מריץ אחורה".
אמא כבר התרגלה שאתה מבשל במטבח?
"עכשיו אני כבר מחליף אותה ומבשל הכל. היא נחה ביום שישי, היא רק עומדת מאחוריי ודואגת שאשאיר הכל נקי".
מה היא חושבת על האוכל שאתה מכין?
"שהוא ממש טעים".