בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעות אקלימיות שלא קרו כמעט או שהתרחשו בתדירות נמוכה. עד לא מזמן, שריפות ענק ושיטפונות אדירים נחשבו לנדירים וככה התייחסו אליהם. אולם לאחרונה, תופעות כאלה הפכו לשכיחות יותר ומתפרשות על פני מדינות ואזורים רבים יותר בכדור הארץ.
הסיבה לכך היא שינויים מהירים במזג האוויר שנגרמו כתוצאה מזיהום גבוה ומתמשך במשך עשורים רבים. כך קבע דוח מיוחד של האו"ם שפורסם לאחרונה ומצביע על העובדה שפליטת עשן מזהם הרסה את המרקם הטבעי של כדור הארץ ואת התוצאות ההרסניות כולנו חווים במשך כל השנה.
1 צפייה בגלריה
משבר האקלים
משבר האקלים
משבר האקלים
(צילום: UNSPLASH )
אולם, אפשר עדיין לעשות כמה צעדים בכיוון הנכון ולעזור בהפחתת הזיהום באופן מידי. איך? על ידי שימוש נמוך יותר בתחבורה מזהמת למשל, דבר שהוא אפשרי ומהיר. הפתרון הקיים הוא שימוש בתחבורה חשמלית והיא זמינה ונגישה יותר ויותר, כולל אצלנו כאן בישראל.
הכוונה היא לרכבים חשמליים שהפכו לנפוצים בשנים האחרונות ובשנה האחרונה בפרט, עם כניסתה של חברת טסלה לשוק המקומי, דבר שהעלה את המכירות של רכבים חשמליים, כמו גם את המודעות לשוק החשמלי שמתפתח כאן בקצב מהיר.
אך לא רק טסלה בעניין. השוק החשמלי בישראל כולל את יצרניות הרכב הגדולות שהרכבים החשמליים שלהן פופולריים מאוד ברחבי העולם. יש כאן דגמים שונים של רכבים חשמליים, החל מרכב קטן, דרך רכב משפחתי ועד לרכבי שטח ויוקרה. בין השמות ניתן למצוא רכבים של רנו, ניסאן, אאודי, יונדאי, פיג'ו, ב.מ.וו, מרצדס ועוד חברות אחרות, כולל מסין.
היתרונות של רכב חשמלי הם ברורים: הוא לא מזהם כלל, לא מרעיש וגם זול יותר לאחזקה מרכב המונע על ידי דלק. בנוסף, לרכב חשמלי יש פחות רכיבים מכניים ולכן אין צורך להגיע למוסך באותה תדירות. באופן כללי, מחירי הרכבים החשמליים ירדו משמעותית בעשור האחרון והם זמינים יותר לקנייה. צריך לקחת בחשבון גם את המס המופחת. בישראל, המס על קניית רכב חשמלי עומד על עשרה אחוזים בלבד לעומת כשמונים אחוזים ברכב רגיל.
מבחינת הוצאה חודשית, עלות ממוצעת של דלק לחודש היא בסביבות שמונה מאות שקלים, תלוי בסוג הרכב ובמרכיבים משתנים. אם ניקח רכב חשמלי עם אותם נתוני נסיעה, נראה שטעינה של רכב כזה בחשמל תעלה כמאה וחמישים שקלים לחודש בלבד. בהנחה שהנסיעה הממוצעת לרכב בשנה בישראל היא כשמונה עשר אלף קילומטרים, מדובר בהוצאה של למעלה משמונת אלפים שקלים לרכב המונע על ידי דלק. את אותו מספר קילומטרים בשנה יעשה רכב חשמלי בעלות של כאלף שמונה מאות שקלים בלבד.

ראוי לזכור גם שעלויות הדלק בארץ רק עולות כי מדובר במשאב מוגבל, בסופו של דבר. חשמל, לעומת זאת, ניתן להפיק גם מאנרגיות מתחדשות כמו פאנלים סולריים, כך שמחירי הטעינה החשמלית זולים יותר משמעותית ובעתיד יהיו זולים אף יותר ככל שהתשתית בארץ תלך ותתרחב.
גם בנושא הזה חלה התקדמות אצלנו. כדי שרכב חשמלי ייסע, יש צורך לטעון אותו בחשמל וזה מתבצע או על ידי שקע ביתי של עמדת טעינה לרכב חשמלי או בדרך כלל, בעזרת עמדת טעינה ציבורית. בישראל ישנן עמדות לא מעטות ובשנה האחרונה נוספו אליהן עמדות חדשות בפרישה רחבה בכל הארץ, ניתן לראות את הפרישה שלהן באמצעות מפת עמדות טעינה. כולל עמדות מהירות, כדי להקטין את זמן הטעינה ולאפשר נסיעה חלקה ורצופה יותר.
בכל העולם וגם בישראל, מכירות הרכבים החשמליים נמצאות בעלייה וקהל הצרכנים מגיב בהתאם לכך. אין ספק שתחבורת העתיד היא חשמלית וניתן ליהנות ממנה כבר עכשיו. היתרונות של רכב חשמלי לסביבה ולאוויר ברורים, תרומתם היא מיידית ושימוש גובר בהם יפחית את הזיהום וייתן לכולנו מרחב נשימה ארוך ובטוח יותר.

מוגש מטעם: evm