התופעה של בריחת שתן היא שכיחה ביותר בקרב נשים לאחר לידה. במחשבה ראשונה, רבות תופסות אותה כלא נוחה ובעיקר מביכה, אך החדשות הטובות הן שקיימים כיום פתרונות מעולים אשר מסייעים להקל על כך מאוד. אז רגע לפני שאת מתייאשת, בואי ללמוד הכול על התופעה, מדוע היא מתרחשת ומה אפשר לעשות.
בריחת שתן לאחר לידה – מדוע?
עצם ההיריון ולידה בפרט הם תהליכים משמעותיים אשר מפעילים עומס רב על גוף האישה. במהלך ההיריון, הגוף כולו משתנה וככל שההיריון מתקדם, הרחם לוחץ על השלפוחית. בזמן הלידה, שרירי רצפת האגן – השרירים התומכים בשלפוחית השתן, הרקטום והרחם עלולים להימתח ולהיחלש, שכן הם אינם מסוגלים לתמוך באיברים אלה כראוי, דבר שעלול להוביל לדליפה.
מכיוון שמדובר בתהליכים טבעיים, נכון יהיה לציין כי בריחת שתן לאחר לידה היא בעיה שכיחה, המשפיעה על נשים רבות בכל העולם. זה יכול לקרות לאחר כל סוג של לידה – נרתיקית וקיסרית כאחד. עם זאת, נשים שעברו לידה נרתיקית נוטות יותר לחוות את התופעה מאשר אלו שעברו לידה קיסרית.

1 צפייה בגלריה
בריחת שתן
בריחת שתן
בריחת שתן
(צילום: pexels)

אז מה אפשר לעשות?
לא מדובר בגזרת גורל! יש כמה דברים שתוכלי לעשות כדי להקל על דליפת השתן. אחת הדרכים היעילות ביותר היא לבצע תרגילי קיגל, הידועים כמחזקים טבעיים ומעולים לשרירי רצפת האגן. התרגיל הכולל כיווץ והרפיה של שרירי רצפת האגן למשך כמה שניות, כאשר ההמלצה היא להקפיד עליהם מספר פעמים ביום ולאורך תקופה כמה שיותר ארוכה. ככל שתקפידי עליהם יותר, כך תיהני מתוצאות מהירות וברורות יותר עד לפתרון מלא של דליפת השתן.
כדי לבצע את התרגיל, הדקי את שרירי השלפוחית כדי להפסיק להטיל שתן, החזיקי לכמה שניות ואז הרפי. חזרי על כך מספר פעמים ביום. ניתן ואף מומלץ לבצע את התרגיל לא רק בזמן מתן שתן, אלא ברגעים פנויים שבהם תזכרי לעשות זאת. בישיבה, עמידה ואף בהליכה. כל תרגיל הוא יעיל!
במקביל לתהליך חיזוק השרירים, ודאי תרצי למנוע תאונות. לפחות בתקופה הראשונה שלאחר הלידה. קיימים מוצרים מיוחדים לספיגה. ממש כמו תחבושות, טמפונים ותחתונים שנועדו לספיגת המחזור החודשי, תוכלי למצוא אלטרנטיבות שמטרתן היא לספוג את הרטיבות ולמנוע הצטברות של חיידקים. אלו יכולים להיות תחתונים, רפידות ואף חיתולים. יש מוצרים לשימוש חד פעמי ואחרים לשימוש רב פעמי לאחר כביסה, כך שתוכלי לבחור את האופציה שאת הכי מתחברת אליה.
בנוסף לאלו, חשוב לנהל אורח חיים נכון. למשל, מומלץ לצרוך סיבים בריאותיים, למזער הרמה של משקל כבד, לטפל כמה שיותר מהר בכל מצב של צינון או שיעול וכמובן, לעקוב אחר תסמיני דליפת השתן בעזרת פיזיותרפיסט מומחה.
אם כן, לידה היא אירוע נפלא המהווה התחלה לרגעים מאושרים ומיוחדים, בפרק החדש בחייך. עם זאת, קיימים אתגרים רבים שעימם כל אם טרייה צריכה להתמודד, החל מלילות ללא שינה, קושי בהנקה ועוד. נושא מאתגר המדובר פחות, הוא דליפת שתן שממנה סובלות שליש מהנשים. זה קורה בזמן התעטשות, שיעול או כל מאמץ אחר. בעזרת תרגילים פשוטים, מוצרי ספיגה מתקדמים ושינויים באורח החיים, תוכלי גם כן להקל ואף להעלים את תסמיני דליפת השתן.
מוגש מטעם: depend