בשנים האחרונות ישנו טרנד בעולם המקצועות והעבודה, כשהמון אנשים, לא משנה מאיזה תחום, ענף או עולם - עושים הסבה להייטק. אז מדוע התופעה הזאת כל כך שכיחה בימינו? ולמי בדיוק מתאים התהליך הזה? על שתי השאלות הללו אענה במאמר הבא.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: RF123)

קודם כל - שדרוג בשכר ובתנאים

אנשים רבים שביצעו הסבה מקצועית אל עולמות ההייטק יעידו בפה אחד שקיים שדרוג עצום בשכר שלהם ובתנאים שלהם, לצורך הדוגמה, מורה למתמטיקה, יוכל בעזרת קורס קצרצר ומעמיק של בניית ופיתוח אתרים, להגיע אל משרה בעולם ההייטק בתור בונה ומפתח אתרים ולהרוויח משכורת של כ-10,000 ש"ח כבר בתחילת דרכו! לעומת זאת, כשהוא היה מורה, הוא הרוויח קצת פחות מ-7,000 ש"ח.
וזה לא מסתכם רק בשכר, אלא גם בתנאים, בודדים הענפים, אם בכלל, שמתעלים בתנאי העסקה שלהם לעומת עולם ההייטק. לאן זה בא לידי ביטוי? ראשית כל, רוב עובדי ההייטק זוכים לכרטיס תן ביס, כרטיס נטען שניתן להזמין דרכו אוכל למשרד. שנית, בהמון משרדי הייטק קיימת סביבה שכיף לעבוד בה, כשזה כולל עמדת פלייסטיישן, מכונת נספרסו, ביליארד, הוקי אוויר ומרפסת גדול ורחבה.
נקודה חשובה לציון: כפי שכתבתי קודם, לא חייבים תואר על מנת לבצע הסבה להייטק, כיום, מספיק קורס או מסלול לימודים, באורך כמה חודשים שיעניק לך את ההכשרה הנכונה והמתאימה על מנת להגיע לעולם ההייטק.

להגיע אל מקצוע מעניין יותר

ולעיתים, לא מדובר רק בשדרוג התנאים או השכר, מה שמוביל אותי לסיפור הבא: פעם אחת שוחחתי עם עורך דין, שעשה הסבה להייטק בתור איש סייבר, אמנם בתוך עורך דין ותיק השכר שלו היה יחסית גבוה, אבל הוא חיפש מקצוע מאתגר ומעניין יותר בחיים, מה שהוביל אותו ללימודי סייבר ואבטחת מידע באחד ממרכזי ההכשרה והשמה למקצועות ההייטק. כיוון שכבר היה לו ניסיון עשיר ב'עבודות של גדולים' ובזכות העובדה שהיה לו תואר ביד, הוא הצליח להתקבל אל חברת סייבר מובילה בתור אחראי בדיקות חדירה כבר לקראת סיום הלימודים. בתפקידו השונה הוא מדמה מתקפות שונות על ארגונים שונים על מנת לגלות את נקודות התורפה שלהם מבחינת אבטחת מידע.
הנקודה היא, שהוא הסביר שלמרות שהפרשים בשכר (אם אנו משווים שכר של איש סייבר ג'וניור לעומת עורך דין ותיק) כמעט ולא קיימים, אבל הוא מוצא את עצמו בסביבה איכותית יותר, מרתקת יותר והרבה יותר מעניינת ומאתגרת. וזוהי הסיבה שבזכותה הוא ביצע הסבה להייטק, לא רק בגלל הכסף או התנאים, אלא בגלל האתגר והעניין במקצוע החדש.

מי מסוגל לעשות הסבה להייטק?

אני לא חושב שקיים מקצוע שממנו לא ניתן לעשות הסבה להייטק, נהפוך הוא, במידה ויש לך תואר ראשון או שני, הכולל ניסיון בעבודה מסוימת, זה רק ישדרג את האופציות הפתוחות בפניכם לאחר שתקבל את ההכשרה הנכונה אל המקצוע אותו תרצה.
ואם כבר דיברנו על מקצועות בעולם ההייטק, להלן רשימה קטנה של התחומים המבוקשים ביותר בענף המשפיע והחזק ביותר במדינת ישראל:
 סייבר ואבטחת מידע
 ניהול רשתות
 בדיקות תוכנה
 פיתוח ובניית אתרים
 ניהול שרתי לינוקס
 פיתוח אוטומציה
 פיתוח אפליקציות
ואם לא די בכך, קיימים עוד מקצועות, אשר לא משתייכים ישירות אל עולם ההייטק, אבל מי שיכיר וילמד אותם, יוכל למצוא את עצמו בבוא הזמנות בחברות הייטק:
 שיווק דיגיטלי
 עיצוב גרפי UI/UX
 אנימציה תלת מימד
בקיצור, לא משנה אם אתה מורה עם ניסיון של שנה או שנתיים בתיכון, מנהל צוות במוקד מכירות, עורך דין, שופט, מנהל חשבונות, מעצב רהיטים או כל דבר אחר - כל עוד יש לך את התשוקה והרצון להגיע אל עולם ההייטק, השמיים הם הגבול, כל מה שעליך לעשות הוא להירשם אל קורס מספיק מקצועי ואיכותי (לאו דווקא יש צורך בתואר במדעי המחשב או הנדסה, חשוב להדגיש) ולהבין שיש בך את הפוטנציאל להצליח בתעשיית ההייטק והדיגיטל.