מה זה בדיוק סכרת סוג 1?
אומנם רבים מאיתנו מכירים את שם המחלה הזאת, אך לא כולנו יודעים מה היא באמת כוללת ועל מה מדובר. סכרת סוג 1 היא מחלה אוטואימונית שבה מערכת החיסון של הגוף תוקפת בטעות והורסת את תאי הבטא בלבלב שמייצרים אינסולין. אינסולין הוא הורמון חיוני שעוזר לגלוקוז מהמזון להיכנס לתאים כדי לשמש לאנרגיה. ללא מספיק אינסולין, גלוקוז מצטבר בזרם הדם, מה שמוביל לרמות גבוהות של סוכר בדם שיכולות לגרום לסיבוכים בריאותיים חמורים לאורך זמן. בניגוד לסוכרת מסוג 2, שניתן לעתים קרובות לנהל או למנוע באמצעות שינויים באורח החיים, סוכרת מסוג 1 אינה קשורה לאורח חיים או לתזונה. הסיבה המדויקת לסוכרת מסוג 1 אינה ידועה, אם כי גנטיקה וגורמים סביבתיים, כגון וירוסים, עשויים להשפיע. היא דורשת ניהול לכל החיים הכולל ניטור קבוע של רמות הסוכר בדם, טיפול באינסולין, התאמות תזונה ופעילות גופנית כדי למנוע סיבוכים ולשמור על בריאות כללית.

1 צפייה בגלריה
הדברים שחשוב לדעת
הדברים שחשוב לדעת
הדברים שחשוב לדעת
(צילום: PEXELS)

מי באמת עלול לסבול מסוכרת מסוג כזה?
סכרת סוג 1 משפיעה בעיקר על ילדים ובני נוער, ולכן היא מכונה "סכרת נעורים". עם זאת, זו טעות לחשוב שמדובר במצב ילדות בלבד; גם מבוגרים יכולים לקבל אבחנה של סכרת סוג 1. הופעת סכרת סוג 1 היא פתאומית ואינה מושפעת מגורמי אורח חיים כגון תזונה ופעילות גופנית, מה שמבדיל אותה מסכרת סוג 2 הנפוצה יותר אצל מבוגרים ולעתים קרובות קשורה להשמנת יתר ולאורח חיים שאינו בריא. לגנטיקה יש תפקיד משמעותי בסיכון לפתח סכרת מסוג זה; אנשים עם היסטוריה משפחתית של סוכרת זו נמצאים בסיכון גבוה יותר. גורמים סביבתיים, כולל חשיפה לוירוסים מסוימים, עשויים גם היא לתרום להפעלת התגובה האוטואימונית המובילה למחלה. ללא קשר לגיל, כל מי שיש לו תסמינים כגון צמא מוגבר, השתנה תכופה, ירידה פתאומית במשקל ועייפות מוגברת, צריך לפנות להערכה רפואית לגבי סוכרת פוטנציאלית.
איזה טיפול יש לסוכרת מסוג זה?
ניהול סוכרת מסוג 1 דורש גישה מקיפה המתמקדת בשמירה על רמות גלוקוז בדם בטווח היעד. אבן הפינה של הטיפול היא טיפול באינסולין, שניתן לתת באמצעות זריקות או משאבת אינסולין. על המטופלים לעקוב באופן קבוע אחר רמות הגלוקוז בדם שלהם כדי להתאים את מינוני האינסולין בהתאם. תזונה מאוזנת ופעילות גופנית קבועה ממלאות גם הן תפקידים מכריעים בניהול המצב. בנוסף, חינוך מתמשך לניהול היפוגליקמיה, התאמת אינסולין לצריכת מזון ופעילות גופנית וטיפול רפואי מתמשך הם חיוניים. התקדמות בטכנולוגיה, כגון מערכות לניטור רציף של גלוקוז, שיפרה משמעותית את איכות החיים של אנשים עם סוכרת מסוג זה. מה שבטוח זה שאם גם אתם סובלים מהמחלה הזאת, עליכם להתרגל לבצע ניטור בכל יום, ורצוי מספר פעמים ביום. בצורה כזאת, כאשר בודקים את המצב בכל עת, אפשר לזהות שינויים במהירות גדולה יותר ולמנוע מצבים מסכני חיים. כמו כן, כמובן שצריך גם רופא שמומחה בתחום הסוכרת שיוכל ללוות אתכם ולהבטיח שאתם שומרים על עצמכם ומנהלים את המצב היטב.

מוגש מטעם: גפן מדיקל