הופעת המחזור בגיל העשרה מלווה בהתרגשות גדולה ובגאווה שכן הנערה נכנסת לעולם המבוגרים, ויחד עם זאת מלווה בחששות ודאגות גדולים כגון מה יקרה אם יראו כתמי דם או היכן להסתיר את התחבושת כך שלא יראו אותה בדרך לשירותים וכדומה.
יחסים מורכבים אלו תלויים במכלול התסמינים והתופעות הקשורים להופעת המחזור מידי חודש, שעליהם נדון במאמר זה.
מהי תסמונת קדם וסתית?
המחזור אומנם אורך כשבעה ימים בממוצע, אך תופעות הלוואי שלו מתחילות כמה ימים קודם לכן. נשים רבות מדווחות כי הן חשות תסמינים שונים טרם הופעת המחזור, מה שמאפשר להן לעיתים להיערך בהתאם לימי המחזור עצמם הממשמשים לבוא.

1 צפייה בגלריה
תסמינים הפיזיולוגיים שנשים מרגישות
תסמינים הפיזיולוגיים שנשים מרגישות
תסמינים הפיזיולוגיים שנשים מרגישות
(צילום: pexels)

הן מדווחות על גודש בשדיים, נפיחות בבטן הדומה לתחושה של גזים בבטן, שינויים במצבי רוח, ירידה ברמות האנרגיה ועייפות, שינויים בתיאבון ועוד. תסמינים אלו מופיעים כיומיים עד ארבעה ימים לפני יום הדימום הראשון ולרוב נעלמות עם הופעת המחזור או בסיומו.
תסמינים אלו משתנים בעוצמתם בין אישה לאישה ואינם אחידים אפילו מחודש לחודש. הסיבה להם תלויה בשינויים ההורמונליים החלים בגוף בתקופה זו ולכן גם אינם ניתנים למניעה אם כי שימוש בגלולות למניעת היריון יכולים למתן אותם.
ימים של דימום
מהותו של המחזור הוא דימום וגינלי הנגרם מניקוי הרחם לאחר שלא נקלט בו היריון. מידי חודש מכין עצמו הרחם לקראת קליטתה של ביצית מופרית בזרע. רירית הרחם שהתעבתה מתקלפת ונושרת לאיטה וזהו הדימום החודשי.
יש נשים אשר חשות כאבי בטן בזמן המחזור, כאבים שיכולים להתמקד בשיפולי הבטן או בצד אחד בלבד. לרוב הכאב סביר וניתן לטיפול באמצעות משככי כאבים פשוטים. נשים אשר הכאב עבורן חזק באופן מיוחד יוכלו לפנות לרופא לקבלת טיפול מתאים ואף להמלצה על גלולות למניעת היריון.
תחושות הגוף בימים שבין מחזור למחזור
לכאורה אלו ימים חופשיים ומשוחררים מתסמינים, מכאבים, מתחושות וכדומה, אך בפועל נשים רבות אינן מרגישות מיד בתום ימי הדימום הבדל בין ימי המחזור לימים שאחריו. הגוף, אשר עבר שינויים רבים הן מבחינה הורמונלית, הן מבחינה רגשית והן מבחינה גופנית. מתאושש בקצב איטי.
תחושת העייפות, שינויי מצב הרוח, התיאבון המוגבר או לחילופין המועט, כאבי הגוף השונים וכדומה, כל אלו נעלמים בתום המחזור, אך זהו תהליך שיכול להימשך כמה ימים לאחר סיומו של המחזור.
משך המחזור החודשי
בבתי הספר ובשיעורי ביולוגיה מלמדים כי מחזור חודשי של אישה אורך בממוצע 28 יום. הוא מתחיל ביום הראשון שלאחר סיום המחזור ועד לסיום המחזור בחודש שלאחריו. בפועל, משך המחזור משתנה מאוד מאישה לאישה והוא נע בין 24 יום עבור נשים בעלות מחזור קצר ועד 35 יום לנשים עם מחזור ארוך.
המשמעות היא שימי הביוץ שבהם אישה יכולה להיכנס להיריון משתנים אף הם ויש צורך למדוד את משך המחזור החודשי כדי לוודא מה הם.
היחסים של נערות ונשים כלפי המחזור החודשי שלהן הם דינמיים ומשתנים כל הזמן, גם כאשר הוא פוסק. יש לקבל באהבה את שינויי הגוף והנפש הללו, לקבל את השלילי עם החיובי, ולהבין כי זו דרכו של הטבע.

מוגש מטעם אלטמן