מהי רשלנות רפואית?
רשלנות רפואית מתרחשת כאשר מטפל אינו עומד בסטנדרט הרפואי המתאים לטיפול שהוא מעניק – מה שמתבטא בטעויות ומחדלים. כמו כן, במקרים מהסוג הזה, גם המוסד הרפואי שבו מועסק המטפל אחראי על מעשיו, משום שזוהי האחריות שלו להעסיק רופאים, אחיות, מנתחים, רופאים מרדימים ועוד אנשי צוות מקצועיים שיבצעו את עבודתם במיומנות הנדרשת מהם, ובמידה ולא הם צריכים לקבל אחריות על המעשים שלהם. במידת הצורך תוכלו להתחיל תהליך של הגשת תביעה באמצעות עורך דין לרשלנות רפואית, שיוודא שאתם מממשים את כל הזכויות שלכם ומקבלים את הפיצויים הראויים.

1 צפייה בגלריה
רשלנות רפואית
רשלנות רפואית
רשלנות רפואית
(צילום: pixabay)

יסודות תביעת רשלנות רפואית
אם אתם חושבים שקיבלתם טיפול רפואי לא הולם, תצטרכו להוכיח כמה עניינים:
• לרופא או למטפל שנגדו מוגשת התביעה הייתה חובה מקצועית כלפיך.
• הרופא או המטפל לא מילאו את חובתם משום שהם פעלו (או לא פעלו) באופן ששום רופא מוסמך סביר בעל הכשרה דומה לא היה פועל.
• נגרם לכם נזק באופן ישיר מהטיפול, שלא היה נגרם בטיפול הולם.
דוגמאות לרשלנות רפואית
כל טעות רפואית שמטפל מבצע, משום שלא פעל לפי הסטנדרטים המקובלים בתחום, עלולה להיחשב רשלנות רפואית. מקרים של רשלנות רפואית אינם מתרחשים אך ורק בבתי חולים, ויש לא מעט אנשים המתמודדים עם מקרה של טיפול לקוי בעבודה, בקופת החולים או בכל מקום שבו נותנים טיפול רפואי. יש כמה מקרים מסוימים של טעויות בטיפולים, שהן שכיחות יותר ביחס לאחרות:
אבחון שגוי
אם מטפל נותן לכם אבחנה שגויה, זהו מקרה של רשלנות רפואית. אך כדי להוכיח זאת תצטרכו לקבל חוות דעת שנייה מרופא מוסמך עם הכשרה דומה. לדוגמה, אם רופא מיון יאבחן אתכם עם צרבת, בעוד שרופא מוסמך היה מאבחן אתכם עם התקף לב, סביר להניח שהאבחון השגוי הזה ייחשב לרשלנות רפואית.
אבחון איטי
אבחון מהיר הוא חיוני לטיפול במצבים רפואיים רבים. אם רופא אינו מצליח לאבחן בעיה רפואית בזמן, אך רופא אחר עם אותה הכשרה היה מאתר בקלות ובמהירות את הבעיה, ייתכן שמדובר במקרה של רשלנות רפואית.
אי השגת הסכמה מדעת
לפני מתן טיפול, על המטפלים להסביר למטופלים על ההליך הרפואי – המשמעות היא שעליכם להסכים לעבור הליך רפואי לאחר שהסבירו לכם את משמעות הטיפול ואת הסיכונים הכרוכים בו. אם המטפל לא נהג כך, הרי שזו רשלנות רפואית.
הצעת טיפול לא נכון
אחד התפקידים של מטפל הוא להציע לכם טיפול שיסייע לכם לטפל בבעיה שאתם מתמודדים עמה. אפילו שרופאים הם בסך הכול בני אדם כמו כולם, הם צריכים לקבל אחריות על הצעת טיפול שלא מתאים למטופל. לדוגמה, אם הרופא שלכם ממליץ ליטול תוספי מזון במקום לקבל כימותרפיה כדי לטפל בסרטן אגרסיבי, ייתכן שתהיה לכם עילה לתביעה על רשלנות רפואית.
טעויות בטיפול
רופאים שעושים טעויות מקצועיות בזמן הטיפול בכם צריכים לקבל אחריות על כך, במיוחד אם הם גרמו לכם נזק בלתי הפיך. לדוגמה, אם הרופא שלכם רשם לכם תרופה שגויה שאינה מתאימה למצב שלכם או להיסטוריה הרפואית שלכם, או שהוא משבש הליך רפואי שהוא מבצע, הכשלים הללו הן טעויות המובילות לתביעה על רשלנות.
סיכום
אם אתם חושבים שקיבלתם טיפול לא ראוי ואתם מעוניינים להגיש תביעה על רשלנות רפואית, כדי שתתייעצו עם עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית, שיסייע לכם להבין אם יש בידכם עילה לתביעה, וידאג להגיש בשבילכם את התביעה במקרה הצורך.

מוגש מטעם: אלמוג שפירא משרד עורכי דין