מהו Dapp?
dapp (שנקראת לפעמים גם Dapp או dApp) היא אפליקציה מבוזרת. היא נמצאת בשימוש לצורך עריכת חוזים חכמים ורשתות חכמות. היא מתאימה כדי לפקח על פעולות פיננסיות שבעבר טופלו אך ורק על ידי מערכת מרכזית - ריכוזית.
מהו חוזה חכם?
חוזה חכם הוא למעשה פיסת קוד, המבצעת באופן אוטומטי פקודות המבוססות על ההיגיון של "אם – אז" (“if this, then that”). חוזים כאלה יכולים לשמש כדי להפוך צורות רבות של מכשירים פיננסיים לאוטומטיים והם משמשים כעמוד השדרה של רוב ה- DeFi dapps.

1 צפייה בגלריה
מהפכת הכלכלה המבוזרת
מהפכת הכלכלה המבוזרת
מהפכת הכלכלה המבוזרת
(צילום: Shutterstock)

מדוע רוב הדאפים (dapp) בנויים על אתריום?
את'ריום תוכנן במיוחד להיות בלוקצ'יין לכל מטרה שניתן להשתמש בו עבור יותר מסתם תשלומים. רבגוניות זו הפכה אותו לפופולרי מאוד בבלוקצ'יין ובקהילת הקריפטו בכלל. זה הופך אותו לבחירה הטבעית עבור רוב יישומי DeFi.
האם DeFi בטוח?
DeFi לא משוללת סיכונים. למשל סיכונים של פריצות וחוסר יציבות בשוק כפי שהוצג בספרו של און יבין. כמה פלטפורמות המשתמשות בביטחונות עדיין דורשות מהמשתמשים לעקוב בעצמם על מה שקורה בשוק. זאת כדי להבטיח שהביטחונות שלהם לא יאבדו מערכם ויחוסלו. פלטפורמות DeFi גם אינן נהנות מאותן הגנות ביטוחיות שמוסדות פיננסיים מסורתיים כוללים. כך, המשתמשים עשויים להצטרך לקבל ביטוח משלהם או פשוט לקבל על עצמם את הסיכונים. המערכת האקולוגית של DeFi עדיין חדשה ולא נבדקה במלואה. מדי פעם, פלטפורמות סובלות מפריצות, ניצול וכישלונות, שעלולים להוביל לאובדן כספים. בשלב זה, אחד צריך להיות זהיר שלא לסכן ב-DeFi יותר כסף או נכסים ממה שתוכל להרשות לעצמך להפסיד.
מי הם המנועים מבנקאות (מודרים מבנקים / הלא-בנקאיים)?
מנועים מבנקאות (underbanked) זה מושג המתייחס לאנשים שאין להם גישה לבנק ושירותים פיננסיים מסורתיים. הם מנועים בין אם בשל מגבלות גיאוגרפיות או מכשולים פיננסיים. לפעמים, מונח זה מתייחס גם לאנשים שיש להם חשבון בנק אבל לא מסוגלים לנצל את מלוא היתרונות של מכשירים פיננסיים הזמינים לאנשים מיוחסים ואמידים יותר.
האם אני יכול להרוויח כסף על בסיס DeFi?
זה תלוי. DeFi הוא שוק כמו כל שוק אחר, אומר און יבין. יש אנשים שהצליחו להשיג יתרון בשוק באמצעות עבודה קשה, מסחר חכם ואולי קצת מזל, אבל זה לא קל כמו שזה נראה. יש גם אנשים שהפסידו כסף, לדוגמא בגלל מסחר שגוי, בחירות לא טובות או בגלל פריצות והתקפות של גורמים זדוניים. שוק ה- DeFi טומן בחובו סיכונים רבים וכל מי שנכנס להשקעה או מסחר בשוק זה צריך לנהוג בתבונה ולראות בכך סוג של התנסות. בשום אופן אין לראות בכך "כסף על הרצפה" או רווח בטוח.
מוגש מטעם: Cointelligence