אחד הדברים הנלווים למעצר בגין עבירה פלילית היא רישום פלילי המתווסף מיד עם המעצר כשמתברר כי עבירה פלילית אכן נעשתה. רישום פלילי מהווה סוג של כתם היכול להשפיע מיידית על המקרה הספציפי שנקלע אליו החשוד אבל ההשפעה יכולה להיות הרבה מעבר לכך, ולמעשה, לכל החיים. זאת הינה אחת הבעיות העומדות לפתחו של חשוד ובמקרים רבים הוא עושה מאמץ למניעת רישום פלילי, ובמקרים בהם הוא כבר נרשם - למחוק אותו. עורך דין פלילי יכול לסייע בשני המקרים הנ"ל וכמובן לייעץ ללקוח ולייצג אותו לאורך כל תהליך החיכוך עם הממסד האוכף והשופט. קרי: לייצג מול המשטרה, מול הפרקליטות הראשית וכמובן, בבית המשפט.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: freepik)

הימנעות מרישום פלילי

המשימה הראשונה העומדת בפני החשוד היא הימנעות מרישום פלילי במשטרה. עבירות צווארון לבן שנעשו עקב אי תשלום מס אמת ואחרות נחשבות גם לפליליות. במקרים רבים, עו"ד פלילי יכול להשיג הסדר של תשלום כופר וקנסות כספיים לרשויות ובכך לסגור את התיק ללא הרישום הפלילי. בעלי עסקים רבים ונאשמים אחרים ישמחו, לרוב, לפתרון כזה שיחלץ אותם מרישום פלילי. כאשר הוא כבר קיים אזי המטלה העומדת לפתחו של עורך דין פלילי מסובכת בהרבה, אבל גם כאן ניתן לנסות לטפל ולהגיע להצלחה. מקרים אחרים שבהם החשוד נחקר ונרשם לו רישום פלילי הם תיקים הממתינים לבירור דין. לעיתים, בגלל לחץ עבודה הם נתקעים ולא דנים בהם, ולבסוף, נסגרים כאשר הרישום הפלילי לא מוסר לאורך שנים.

מחיקת רישום פלילי בשלב החקירות המשטרתיות

הדרך הטובה אך המסובכת ביותר היא להוכיח חפות של הנאשם. ניתן לעשות זאת על ידי מציאת פגמים טכניים בעבודת המשטרה או כאשר מוכיחים שם ובבית המשפט כי לחשוד אין קשר לחשדות נגדו וכי אין הוכחה או עדות אמינה המוכיחה זאת. ניתן לעשות זאת בעת החקירות המשטרתיות, כאשר הוא במעצר או במעצר בית. את הבקשה מגישים לקצין החקירות היכול לקבל החלטה למחיקה.

טיפול מול הפרקליטות

מועד אחר הוא כאשר התיק המשטרתי מגיע לפרקליטות אשר תפקידה הוא להחליט אם החקירה אכן מוכיחה בצורך בהגשת כתב אישום או שהיא איננה מראה הוכחות חותכות או אחרות היכולות להביא לאישום בבית משפט. גם בשלב זה יכול פרקליט פלילי להתדיין עם תובע מוסמך ולנסות לגנוז את התיק באחת מהעילות הבאות: חוסר אשמה, אין די ראיות להעמיד לדין או חוסר עניין לציבור. צריך לציין, כי רק חוסר אשמה מוביל למחיקת רישום פלילי מושלם. במקרה של חוסר עניין לציבור, הרישום ממשיך להופיע אבל נחשף רק לזרועות הביטחון. עצירת התהליך תקל מאוד על הלקוח ותמנע ממנו הגעה לבית משפט על כל ההוצאות הכרוכות ואיבוד הזמן בשל כך. בשני מקרים אלו יש צורך בניהול משא ומתן, הכרוך בפגישות בהצגת מסמכים ועוד.
ייצוג בבית משפט
גולת הכותרת של טיפול עורך דין פלילי הוא בבית המשפט וכאן הוא חייב לגייס את כל הידע והניסיון המצטבר שיש לו. הוא ינסה להביא מסמכים, עדויות למקרה, עדויות אופי, חוות דעת והמלצות על הלקוח, תקדימים משפטיים וחומרים נוספים המוכיחים את צדקת טענותיו של הלקוח. זיכויו היא הצלחה רבה מאוד שתוביל במידית למחיקת רישום פלילי, אבל גם הקלות אחרות בגזר הדין מהמקסימום המצוי בחוק תיחשב, במקרים רבים, להצלחה. מחיקת רישום פלילי יכולה להיות עילה להגשת תביעת נזיקין נגד מתלונן שהגיש תלונה לא מוצדקת. מומלץ לשכור שירותי עורך דין פלילי בעל מוניטין מאחר והסיוע שלו הינו טכני אבל גם נפשי לנאשם ומשפחתו לאורך כל התהליך המורכב.