תהליך הפלה יזומה הינו תהליך מלאכותי בו מחליטה האישה להפסיק את ההריון בו היא נמצאת. ישנם מספר שיקולים לבצע פעולה כזו, ישנן מספר דרכים לביצוע הפלה וישנה גם וועדה שצריכה לאשר את התהליך כתנאי מקדים לכל הליך הפלה בארץ. בכתבה הבאה תוכלו לקרוא על כל האתגרים, הפתרונות, העצות, על הוועדה להפסקת הריון ועל הליך ההפלה עצמו.
הפלה יזומה, היא בעצם הפסקת ההריון באופן מלאכותי ותלוי בשבוע ההריון בו האישה נמצאת. עד שבוע 9 זה יהיה באמצעות כדורים, ולאחר מכן בגרידה. עבור כל שלב בהריון דרך הפלה משלו, וככל שההריון מתקדם יותר, הליך הפלה נעשה מעט מורכב יותר.

1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Depositphotos)

הפסקת הריון יזומה בשלבי ההריון השונים, נובעת לעיתים מהעובדה שההרה נכנסה להריון בלתי רצוי, ישנם מקרים בהם העובר נמצא תחת סכנה בריאותית, או מקרים בהם ההרה נמצאת תחת סכנה – בכל אחד מהמקרים הללו נמצאת ההרה תחת לבטים האם להפיל או לשמור על ההריון.
ההחלטה להפיל אינה החלטה קלה, היא החלטה אשר מלווה בלחצים רבים, לעיתים מהסביבה, ולעתים בשל העובדה והתחושות המלוות כל אישה הנמצאת בסיטואציה לא פשוטה כמו זו. בכל קושי לקבלת החלטה מומלץ לפנות לאדם אשר סומכים עליו וניתן להתייעץ איתו בנושאים אלו – זה יכול להיות קרוב משפחה, חבר יקר, רופא הנשים, יועץ פסיכולוגי או גופים שונים אשר נועדו למקרים מסוג זה – לייעץ, להכווין, לשאול את השאלות הנכונות ולתמוך לאורך הדרך.
כאשר מדובר בהפלה עד השבוע ה-23, הוועדה להפסקת הריון מאשרת את ההפלה ברוב המקרים – נפרט על כך בהמשך. כאשר מדובר בהפלה בשבועות מתקדמים כאשר העובר בר חיות, יש צורך באישור מיוחד של הוועדה להפסקת הריון.

הפלה יזומה בשלבי ההריון הראשונים

הפלה יזומה בשבועות הראשונים, עד שבוע 23 להריון, מחוייבת אישור של הוועדה להפסקת הריון.
הוועדה להפסקת הריון תאשר את ההפלה אך ורק במידה ומתקיים אחד מן הסעיפים הללו: במקרה בו האישה מתחת לגיל הנישואין – גיל 18, במידה והאישה מעל גיל 40, במקרה והאישה התעברה בעקבות אונס, במצב בו האישה התעברה בעת קיום יחסי מין אסורים על פי חוק. כמו-כן, אם האישה אינה נשואה, או שיש חשש לגילוי מום גופני ובמידה וחיי האישה בסכנה בעקבות המשך ההריון.
הועדה מונה 3 חברי וועדה – אחת מהן חייבת להיות אישה. חברי הוועדה מורכים מצוות של עובד/ עובדת סוציאלי/ת רופא/ רופאה מומחה למיילדות ומומחה לתחום הגניקולוגיה, רופא/ רופאה מומחה.
ההפלה בשלבים אלו של ההריון תתבצע באמצעות טיפול תרופתי או בגרידה. בחירת אופן ההפלה יתבצע בהתאם לשבוע בו נמצאת אישה.

הפלה בשלב מתקדם

על מנת לבצע הפלה לאחר שבוע 24 של ההריון, כאשר העובר ברחם כבר נחשב כבר חיות יש צורך לעמוד בקריטריונים מחמירים בהרבה מאלו של הוועדה להפסקת הריון, הממונה על אישור ההפלה הינה הוועדה המיוחדת להפסקת הריון אשר תאשר תהליך הפלה רק במקרים חריגים. הכוונה למקרים חריגים הם מצבים בהם העובר בעל מום, ישנה בעיה רפואית או נפשית חריפה אצל העובר או בעיה נפשית או בריאותית אשר מגדירה את האישה ההרה כתחת סכנה.
את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, רופא בכיר בקופח כללית.