בן קיסר (26) נולד לבית מוזיקלי, כמו שיכול להסגיר שם המשפחה שלו, אבל הוריו – אגדת הגיטרה הישראלית יהודה קיסר ואימו חני, מוותיקות המורות בתיכון בן צבי בעיר הולדתו, קריית אונו, דחפו אותו לכיוונים ריאליים הרבה יותר. "רשמו אותי לחוג אלקטרוניקה והלחמתי מנורות במקום להלחין שירים", הוא נזכר בחיוך.
2 צפייה בגלריה
בן קיסר
בן קיסר
בן קיסר
(צילום: ריאן)
אף שמוזיקה היא סם החיים של אביך.
"נכון, אבל הוא גם יודע עד כמה זה תחום מתעתע. הוא ראה זמרים שמגיעים לפסגות אדירות והכסף עיוור אותם. זה מקצוע שקל ליפול בו וכשאתה נופל, קשה להתרומם. זה מה ששמעתי בבית – לעסוק באומנות בשביל הכיף והנשמה, כתחביב נחמד, אבל למצוא פרנסה אחרת, יציבה. לשם חתרתי".
לפני שנים אחדות, נאמן למצוות הוריו, נרשם בן ללימודי הנדסת תוכנה באוניברסיטת תל אביב, אבל אז נגלה לפניו עולם חדש, יוטיוב שמו, ושינה את תוכניותיו. אומנם לאקדמיה הוא עוד לא הגיע, אבל הוא כבר אחד מחמשת כוכבי הרשת המובילים בישראל היום. יש לו יותר מ־300 אלף "סאבים" (עוקבים) בחשבונו והכנסה חודשית קבועה ומכובדת. הוריו כבר אינם שואלים אותו מתי ילך ללמוד.

אומנות ופרנסה

בן קיסר הוא השלישי מארבעת הבנים שנולדו ליהודה ולחני. אם נפרט את שמות הזמרים המפורסמים שהיו בני בית בסלון ביתם בקריית אונו, נזדקק לכתבה נפרדת. "כל הגדולים", הוא מספר. "מפגשי חברים שמהר מאוד הסתיימו בקריוקי אל תוך הלילה. אבא היה מופיע ללא הפסקה, לפעמים כמה פעמים ביום, והייתי הולך איתו ויושב מאחורי הקלעים. התבאסתי מכך שכדי לפגוש אותו אני צריך ללכת להופעה".
כשהיה בן 10 קנו לו הוריו מחשב כדי שיתאמן על שפות תכנות, והוא השתמש בו כדי ליצור אנימציות ראשונות. "עד גיל 20 לא ידעתי איזה דברים עושים בו, חשבתי שזה עוד מקום ששומעים בו מוזיקה ושבחו"ל עושים דברים מטורפים", הוא אומר. "לא הבנתי אז שכל מי שצעיר ממני בחמש שנים צופה ביוטיוב בלי הפסקה וצורך שם כמויות אדירות של תוכן".
הצלחתו הראשונה של בן ברשת הייתה בשנת 2008. "ישראל בראון זכה ב'כוכב נולד' וידעתי שיחפשו עליו הרבה באינטרנט", הוא אומר. "עשיתי סרטון אנימציה שלו והגעתי ל־60 אלף צפיות, כמות מטורפת במונחי התקופה".
בזמן שירותו הצבאי היה צלם ביחידת הניסויים של צה"ל בתל השומר ושם פגש לראשונה את עמית רחום. מאז ועד היום רחום הוא שותפו של בן. "הוא כבר היה מפורסם ואני לא הבנתי את זה", אומר בן בחיוך. "הוא רצה לבוא ולהקליט באולפן הביתי שלי בתמורה לפרסום. עד אז הוא עשה פרודיות לשירים ועכשיו הוא רצה לעשות משהו ניסיוני – קליפ מילולי, לקחת את מה שקורה בקליפ 'זהב' של סטטיק ובן אל ופשוט לתאר אותו בשיר".
קודם לכן העלה קיסר לפייסבוק פרודיה שעשה ללהיט "מסיבה בחיפה" וחיבר אותו למשחק "פוקימון גו". "רחום הסביר לי שמעריצים אוספים ביוטיוב, תעלה לשם ותראה מה יקרה", הוא מספר.
הם העלו את "זהב" ליוטיוב בצירוף קישור לדף של קיסר. "אחרי כמה ימים נכנסתי לערוץ וגיליתי 10,000 עוקבים, חשבתי שהוא קנה לי עוקבים", צוחק היוטיובר.
"זהב" צבר חצי מיליון צפיות בשלושה ימים, ועולם חדש נגלה לפני בן. "התחלתי להבין מה זה יוטיובר וכמה עשייה ותוכן יש בדבר הזה וגם שאפשר להרוויח מזה כסף", הוא אומר. "זה אפשר לי להגיד לאימא, 'הנה, מצאתי משהו שאני אוהב ואפשר לחיות ממנו".
"בהתחלה לאימא היה מוזר שאני לא הולך ללמוד, אבל כשהחלו להגיע אלינו הביתה ילדים להצטלם איתי, היא הבינה שיש פה משהו. אבא ניסה להוריד אותי מהנושא בהתחלה. הוכחתי שזאת יכולה להיות אחלה פרנסה"
קיסר קיבל פרס מגוגל על הצמיחה הגדולה ביותר לשנת 2017 ומיוטיוב על הגעתו ל־100 אלף עוקבים. "הייתי שליח במסעדה בקריית אונו וקרעתי את התחת כדי לשרוד כי אף פעם לא לקחתי כסף מההורים, מה גם שזאת הייתה תקופה שאבא שלי נפל כלכלית", הוא מספר. "ופתאום בא היוטיוב, וכעבור שלושה חודשים אני מתחיל לקבל קמפיינים בסכומים מדהימים. זה הכניס הרבה אור לחיים שלי. אלה היו ימים מטורפים. לא הצלחתי להירגע. עשיתי הכול לבד וכל הזמן חשבתי איך אני יכול להפתיע ולחדש. למשל, הערוץ שלי היה היחיד שסבב סביב אפקטים, עד אז לא נגעו בזה. זה היה הדבר הנכון בזמן הנכון".

בלי במה לאלימות

מאז הוא לומד, מתפתח, ממציא ז'אנרים, מייבא אחרים מחו"ל ובכל יום מפצח מחדש את הנוסחה היוטיובית ליצירת תנועה בעמוד. "בסוף זאת תוכנת מחשב שיש לה אלגוריתם פשוט", הוא אומר. "למדתי איך לתת למערכת כל מה שהיא רוצה – לעלות תכנים בתדירות גבוהה, לעלות על 'טרנדים'. הקפדנו שכל שיר של סטטיק ובן אל יזכה לתגובה שלנו, וכך כל מי שצפה בשיר שלהם, השיר הבא ש'קפץ' לו היה שלנו". הגרסה שלהם ל"טודו בום" של הצמד המצליח כבר זכתה ליותר משמונה מיליון צפיות.
2 צפייה בגלריה
יהודה קיסר
יהודה קיסר
יהודה קיסר
(צילום: יובל חן)
היום משפחת קיסר מתגוררת בעץ אפרים, ובן בנה לעצמו יחידה משלו על גג הבית, כולה אולפן יוטיוב אחד גדול. הוא עצמו יוטיובר במשרה מלאה – יש לו תוכנית בערוץ KIDZ, מאות אלפי עוקבים ועשרות מיליוני צפיות. "הבנתי שבניתי מותג, שיש טעויות שאסור לי לעשות", הוא מתגאה. "אני מקבל תגובות גם מילדים, אבל גם מחבר'ה מבוגרים. זה מרגש. אני מבין את האחריות שיש לי. אני לא מתיימר להיות מחנך ולא אתקן את החברה, אבל לא אתן במה לאלימות, והעמוד שלי נקי מקללות וממסרים פוגעניים כדי שכולם יוכלו להתחבר".
ההורים כבר רגועים?
"בהתחלה לאימא שלי היה מוזר שאני לא הולך ללמוד, אבל כשפתאום התחילו להגיע אלינו הביתה ילדים להצטלם איתי, היא הבינה שיש פה משהו. אבא ניסה להוריד אותי מהנושא בהתחלה. הבנתי את החשש שלהם, אבל הסברתי להם שהלימודים עוד יגיעו. היום זה כבר לא עולה. הוכחתי להם שזאת יכולה להיות אחלה פרנסה".
אתה שר ברבים מהסרטונים שלך. יש מחשבות בכיוון המוזיקלי?
"לפני הקורונה התכוונתי להוציא שיר ראשון שלי ואני מחכה שהיא תירגע ואוכל לשחרר ולצאת להופעות. אני לא רוצה להיות זמר, אני לא שר מספיק טוב, אבל אני תימני, זה קיים אצלנו. זמר שלא עושה משהו מסביב הוא לא יותר מקול יפה. את השיר הקלטתי עם אבא שלי, הוא מנגן ומופיע בקליפ. זה היה מביך מאוד. הוא גאון מוזיקלי, האדם הכי מוכשר במדינה. מה שהוא עושה באצבעות הוא אלוהי. שאחד כזה ישמע אותי שר? כמעט הוצאתי אותו מהאולפן מרוב מבוכה. אבא שלי לא רק מפורסם, הוא גם מוערך, וזה פתח לי הרבה מאוד דלתות".
איך מתמודד אביך עם השבתת ההופעות?
"קשה לו, אבל אני לא שומע אותו מתלונן. הוא מבין את המצב, נמצא יותר עם המשפחה, נהנה מהנכד הבכור שנולד לו ומשפץ את הבית. הוא אדם חזק שיכול לקום מהכול ולימד אותי מה הוא כוח נפשי. גם כשהוא נפל כלכלית גיליתי את זה רק בטלוויזיה. מבחינתי, כל עוד יש אוכל על השולחן לא צריך יותר. כשהוא הלך לנגן בשווקים אמרתי שהוא גאון, מופיע בבקרים ובערבים. כך מתנהגים במצבי קיצון. יש בו בערה אדירה, דחף בלתי פוסק לשמח אנשים והוא רוצה לעשות את זה כמה שיותר, אם זה מכניס לו כסף וגם אם לא".