החופש הגדול הוא כזה ואין אפס: ככל שנתכונן לקראתו, תמיד נמצא את עצמנו לא באמת מוכנים. כל פעם מחדש נופתע עד כמה הוא ארוך, מתיש ובזבזני. למזלנו, הנה מתחילה הספירה לאחור – וחלקו השני (והמאתגר) של החופש מתחיל.
אז למרות שהבנות שלי כבר גדולות ואני לא צריכה להעסיק כל יום זאטוטים קטנים, החופש הגדול מורגש היטב בכיס של כולנו.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
אם יש לכם ילדים קטנים, אתם נמצאים במרדף אחר בייביסיטר, או פעילויות של "אחרי הקייטנות" וכל הזמן מרגישים צורך להעסיק את הילדים, כדי שלא תטפסו על הקירות.
אם אתם בשלב של נוער בבית, אולי אתם מצליחים לשבת לשתות קפה בנחת, אבל את ההוצאות אתם בוודאות מרגישים בכיס. אז איך בכל זאת מצליחים לשמור על שפיות נפשית ותקציבית בחודש האחרון ומורט העצבים של החופש הגדול?
זה הזמן להשתמש בילדי השכונה הצעירים כביביסיטר. ילדים בכיתה ט' ומעלה יכולים לשמור מצוין על ילדים בגילאי גן וכיתות נמוכות, ועדין התעריף שהם יבקשו על שעות ביביסיטר יהיה נמוך יותר מצעירים אחרי צבא.
אם אתם שואלים אותי, הם גם ממש סבבה גם לגילאי השנתיים. לא צריך להיכנס לעמדת חרדה ולחפש רק בוגרים.
כשמסתיימות הקייטנות כדאי לתפוס יוזמה ולארגן קייטנת הורים בסבב. אם כל הורה ייקח יום חופש ויעסיק חמישה ילדים בבית, הוא יהנה מארבעה ימי עבודה בשבוע. זהו פתרון חברתי ונוח.
מניסיוני למדתי שעדיף חמישה ילדים בבית על פני ילד אחד משועמם שכל הזמן מחפש תשומת לב. אם תגדילו ראש ותכינו גם בריכה בחצר לטובת יום מים או חומרי יצירה, החוויה תהפוך לאנרגטית ונחמדה.
נצלו את הערוצים הפתוחים ברשתות הלווין ושימו לילדים סרטי איכות ישנים. הסרטים החדשים בקולנוע לאו דווקא טובים יותר. להשלמת האווירה כדאי להחשיך את החדר ולהכין פופקורן. בשורה התחתונה: הרבה יותר חסכוני מיציאה לקולנוע.
ילדים גדולים פחות ירצו שתעסיקו אותם, אבל כל יומיים בערך הם יבקשו ללכת לסרט, לקיר טיפוס, לבריכה, לים, לבאולינג או להחלקה על הקרח.
גם אם תשמחו לתת כ-50 שקלים עבור כניסה למקומות כאלו, עדיין זה לא יהווה את עיקר ההוצאה כי תמיד יש נלוות. אז מה עושים? קובעים תקציב סגור עד סוף החופש כדי שהילדים יוכלו לחלק אותו בהתאם לשבועות שנותרו להם עד החזרה ללימודים.
זה בדיוק הזמן לשכנע את הנוער לבדוק מה היו המטלות שקיבלו לחופש. בחודש הראשון של החופש הם כל כך רוצים חופש, שאין טעם להעלות את הנושא. אם יקדישו כמה שעות ללימודים בשבוע, זה בהחלט יחסוך לכם כסף.
ברשויות מקומיות רבות דואגים לפעילויות עבור נוער וצעירים. נצלו אותן ועודדו את הילדים להשתתף בהן. זאת יכולה להיות מסיבת אוזניות, מופע סטנדאפ, יום בריכה או סדנאות בהפעלת תנועות הנוער. עקבו אחר הפרסומים האלו וכתבו אותם ביומן.
ואתם? כדי לשמור על שפיות בתוך המירוץ המטורף של עבודה וחופש גדול, קחו פסק זמן. לא חייבים לצאת פעמיים בשבוע לבתי קפה או מסעדות, אבל בהחלט יכול להיות מרענן וחסכוני לארוז תיק פקניק עם יין וגבינות ולצאת לחוף הים בשעות החשיכה, כשאפשר לנשום עמוק וליהנות מבריזה נעימה.
ובעיקר תזכירו לעצמכם שעוד מעט זה נגמר. עד החופשה הבאה.
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה לפיתוח עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך. http://www.odem4u.co.il/השתלמויות-למורים