ילדים זה שמחה. אנחנו אוהבים אותם ומשקיעים בהם את הנשמה. וכשמגיע יום ההולדת, אנחנו יוצאים מגדרנו כדי לשמח את ליבם.
לא פעם אני פוגשת הורים שמרגישים מחויבים להפקות ענק מיוחדות לרגל יום ההולדת. זה מתחיל מהזמנה של כיתה שלמה לבאולינג, עובר דרך מפגשים בבתים עם מפעיל שגובה אלפי שקלים ונגמר במועדונים שמציעים ריקודים ואוכל באווירת 'אנחנו גדולים ומגניבים'.
בשורה התחתונה: הסטנדרטים גבוהים והעלויות גבוהות עוד יותר.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
אני זוכרת את עצמי כאמא צעירה לילדות קטנות בגן ובבית הספר היסודי, ממציאה כל פעם מחדש הפעלות לחגיגות יום ההולדת.
ארגנתי את "המסע לארץ הממתקים", חיברתי כתבי חידה למציאת המטמון ברחבי הפארק הלאומי והפקתי שרשרת של משימות צוות נחמדות עוד לפני שנולד "המירוץ למיליון".
המשותף לכל ההפעלות: הן הוכנו בבית, הילדות שלי היו שותפות בכל שלבי ההכנה (וגם בהפעלה, כמובן) ובהשוואה להזמנת כל הכיתה לקולנוע או לבאולינג, זה היה בוודאי גם זול משמעותית.
אז מה קרה לנו שכל הפקת יומולדת הפכה להוצאה יקרה של אלפי שקלים? ואיך אפשר ללמד את הילדים שאפשר לחגוג בהנאה רבה, גם כשהתקציב צנוע?
ריכזתי עבורכם כמה טיפים של חזרה לשפיות בחגיגות ימי הולדת:
הגודל קובע, וגם הגיל
חגיגה בחיק המשפחה הקרובה תהיה נפלאה לילדים עד גיל שלוש. אם חוגגים לבני שלוש עד שש, בהחלט אפשר להסתפק בהזמנת כמה חברים מהגן ולהכין להם הפעלה ביתית נחמדה.
אל תשכחו שילדים קטנים הולכים קצת לאיבוד בהפקות גרנדיוזיות. בעיני השכנים או החברים אולי זה ייראה "וואו, איזו השקעה", אבל בכלל לא בטוח שעבור הילד שלכם זה באמת יהיה כיף.
זמן הרטרו הגיע
דווקא נקיטת יוזמה ב"גישת הרטרו", תגרום לכם ליצור מסיבה ייחודית, שתשאיר אבק לכל הליצנים והמפעילים הרעשניים. הפעלות שמוציאות את הילדים מהבית ומהמסכים, כמו חפש את המטמון, סימני דרך, משחקי צוות בפארק ליד הבית או בריכות שחיה מתנפחות בחצר, יגרמו לילדים ליהנות מחוויה נעימה וערכית ולתחושת הערכה בקרב הורים אחרים.
המפעיל החסכוני
אם קשה לכם להנחות את ההפעלה, בקלות תוכלו להגיע לכמה מדריכי צופים בגילאי י' עד י"ב, שישמחו לקחת חלק בהפעלה ולהרוויח מעט כסף. מבחינה תקציבית ברור שזה יעלה הרבה פחות מהזמנה של מפעיל חיצוני.
יומולדת קבוצתי
כשהילדים בכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי, מבחינה חברתית לא נכון להזמין רק חלק מהכיתה. ועדיין, לחלק מההורים קשה לראות את עצמם מפיקים מסיבה רעשנית והמונית בבית. ומחוץ לבית? בבאולינג, בקיר הטיפוס, בחדרי הבריחה ובבריכות המחירים מרקיעי שחקים.
את ההפעלות היקרות האלה כדאי לדחות ככל האפשר. אם כבר נגררתם לזה, לפחות קבעו כללים ברורים לילדים: מתארגנים יחד עם שניים, שלושה חברים נוספים שחוגגים יומולדת וחולקים את ההוצאות.
אין שום הגיון בטיפוח האגו והייחודיות של הילדים באמצעות חגיגת יום הולדת מפוצצת. בהחלט כדאי לטפח בקרב הילדים קצת צניעות ושיתוף פעולה באמצעות אופן החגיגה.
מתנה בהזמנה
נסו לבדוק עם הילד שלכם מה הדברים שהוא היה רוצה לקבל ובקשו מההורים לרכז מאמץ ולקנות מעט מתנות – משמעותיות יותר.
גם כך חדרי הילדים שלנו מוצפים בשטויות ובפריטים שמעניינים אותם למשך ימים ספורים, ואז הם נשכחים בערימה, נזרקים (במקרה הרע) או נמסרים הלאה (במקרה הטוב).
והכי חשוב: שיהיה יומולדת ממש שמח!
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה לפיתוח עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך. http://www.odem4u.co.il/השתלמויות-למורים