בחלק מהבתים (אצלנו למשל), הפרסומות מנוצלות לטובת הפסקת שירותים, מקלחת או הכנת פופקורן. ועדיין, גם אם מתנתקים פה ושם מטקס הבהייה במסכים, פעמים רבות הצפייה הממושכת בטלוויזיה חושפת את הילדים לארטילריה כבדה של אינספור פרסומות.
כשהמפרסמים המתוחכמים מצליחים גם להצחיק, זה פועל כמעט כמו קסם. מבלי שנהיה מודעים לכך, אנחנו פתאום רוצים את הדבר ההוא שנחרת בראש, והיד נשלחת אל המוצר מהפרסומת - זאת שחזרה על עצמה שוב ושוב ושוב.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
ברציונל נטען ש"מה פתאום, זה בכלל לא משפיע עלינו", אבל השיטה בהחלט עובדת. חברות עסקיות לא היו מוציאות מיליארדים על פרסומות אלמלא ידעו בוודאות שהשפעתן על המכירות משמעותית ומוכחת.
שיהיה ברור: פרסומת היא לא דבר שלילי. היא מאפשרת להיחשף למוצרים חדשים, לרעיונות מקוריים ולאירועים שלא ידענו על קיומם.
הבעיה מתחילה כשילדים נחשפים לפרסומות והולכים אחריהן שבי מבלי להפעיל שיקול דעת, מבלי שהמבוגר האחראי בסביבה יהיה ער ומודע למניפולציה המתרחשת בסלון שלו, ממש מתחת לאף.
המפרסמים משתמשים בפסיכולוגיה של ההתנהגות, חודרים לתודעה שלנו ומשפיעים עליה מבלי שנשים לב.
הילדים הם קהל יעד מצוין, ותפקידנו כהורים הוא לייצר את הבלאנס, לחשוף את הצופים הקטנים והמתלהבים להשפעות השליליות וללמד אותם לקבל החלטות מתוך שיקול דעת, ממקום בריא ומאוזן.
איך עושים את זה?
למה התכוון המפרסם?
כשאתם עוברים ליד שלט חוצות שממנו נשקף מסר כפול או מניפולציה שזועקת לשמים, כדאי לשאול את הילדים מה לדעתם הייתה כוונת המפרסם – ואז להציג להם מסר מזווית אחרת. כך תצרו איזון של נקודת המבט.
כמו של הדוגמנית המפורסמת
אם הילדים טוענים באוזניכם שהמוצר "לא טוב כי אין לו פרסומת", למדו אותם שמוצרים טובים מוכרים את עצמם ללא פרסומות. התנסות חיובית חשובה יותר מקמפיין עם כוכבת ילדים.
להיות הכי מקובל בכיתה
כשילד מספר לכם על פרסומת שעובדת על התניה רגשית, עודדו שיחה: למה הוא צריך את זה? האם הוא מאמין שרכישת המוצר תהפוך אותו למקובל? לחזק? לקול? שאלו אותו אם באמת מאמין שיש הבדל בין מוצר זה או אחר שהיה רגיל אליו והיה מרוצה ממנו.
המסר שצריך לעבור הוא: לא צריך להתפתות לקנות מוצר יקר רק כדי להיראות איתו. בהחלט יתאים לעודד חשיבה עצמאית ועמידה על עקרונות אחרים.
לזהות את החסרונות
את החסרונות המפרסם, מן הסתם, לא יציג. ולכן אתם כאן. למשל, בפרסומת של משקה דיאטטי מוגז, נכון שכולם נראים בה יפים, מאושרים ומלאי חיוניות, אבל יש בו חומרים לא בריאים. הרגילו אותם לשתות מים והסבירו להם שדיאט לא יותר טוב מסוכר.
לנצל את הפסקת הפרסומות
והמלצה אחרונה: עדיף לצפות כמה שפחות בטלוויזיה, ובטח שלא להשאיר מולה את הילדים על תקן הבייביסיטר. אם אתם כבר צופים יחד בתוכנית כלשהי ונקלעים לפרסומות, נצלו את הזמן כדי להדגים להם איך זה עובד. זאת המתנה הכי טובה שתוכלו לתת להם כדי לפתח מודעות צרכנית.
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה לפיתוח עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך. http://www.odem4u.co.il/השתלמויות-למורים