אני זוכרת את עצמי בגיל 16, תלמידת תיכון, עובדת פעמיים בשבוע בבורגראנץ'. זה לא היה במקום ללמוד או להיות בתנועת הנוער, אלא בנוסף.
בקיץ הדרכתי בקייטנות ועבדתי בחנות ספרים. אני לא זוכרת למה עשיתי את זה, כנראה זה היה עניין שגרתי, ורוב בני גילי עבדו בכל מיני עבודות מזדמנות.
היום לצערי זה אחרת. אני שומעת הורים שאומרים לילדיהם, 'עכשיו תתמקדו בלימודים. אתם לא צריכים לעבוד'. המסר שהם מעבירים הוא, שלא צריך להתאמץ. שילמדו וזהו. שחס וחלילה שלא יתייעפו לנו.
1 צפייה בגלריה
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
המחשה: shutterstock
הורים רבים מדי עסוקים מאוד, לכן חשוב להם לפנק ולפנק ברכישות אינסופיות או לתת כסף למימוש כל רצון של הילד.
הגישה הזאת טועה בגדול, בלי קשר לרמת ההכנסה של המשפחה. נערים ונערות שלומדים שהכסף לא גדל על העצים או בבנק של ההורים, מבינים טוב יותר שאדם צריך להיות יצרני ולעבוד כדי להרוויח.
בעידן המודרני הכסף הוא אמצעי להשיג דברים שאני רוצה בשביל עצמי או בשביל אחרים.
דרך עבודה (וגם אם היא פעמיים בשבוע או בחופש הגדול) לומדים מיומנויות חשובות ומשמעותיות: שסומכים עליי, שאני אחראי על אחרים, שאני צריך להגיע בזמן, להסתדר עם כל מיני סוגי אנשים, לעבוד בצוות ועוד.
כשהבת שלי התעקשה שהיא רוצה אייפון חדש, ואנחנו הסכמנו לקנות לה מכשיר בסכום נמוך יותר, עשינו הסכם: היא תעבוד ותשלים את הפער.
היא תלתה בשכונה מודעות שהיא מוכנה להוציא כלבים לטיול ולעזור לילדים בהכנת שיעורי בית. היא קיבלה ממני את כל העזרה והצליחה להרוויח 2,000 שקלים שעזרו לה במימון הטלפון האגדי.
כל זה לא היה קורה אם היא לא הייתה מרגישה מחסור ומקבלת מיד מן המוכן את מה שרצתה.
אז כמה כלים שיעזרו לכם בעידוד הילדים שלכם לעבוד ולהיות יצרניים:
קודם כל, והכי חשוב: תרגיעו. לא צריך לספק כל רצון של ילד, ובטח שלא מיד.
שווה לעשות עם הילדים הסכם, שהם יתרמו את חלקם לרכישה. זה יכול להיות מחיסכון של דמי הכיס שלהם, למשל.
אבל אם הילדים כבר גדולים יותר, ובעיקר אם מה שהם רוצים לקנות נראה לכם יקר, זה נהדר לעודד אותם לעבוד כדי לממן את הרכישה, או את חלקה.
הציעו להם רעיונות לעבודות פשוטות ונחמדות ששוות הרבה מאוד לאחרים. זה יכול להיות קייטנה למספר ילדים במועד סיומן של הקייטנות ה'רגילות'.
זה יכול להיות 'דוגיסיטר', הוצאת כלבים לטיול באמצע היום, כשההורים בעבודה. אלו עבודות שמסייעות ונותנות ערך מוסף לאחרים, וגם נחמדות לילדים.
חשוב: אל תבלבלו בין עזרה של ילדים בבית ועבודה. תחשבו היטב לפני שאתם משלמים להם כסף על עבודות בבית. לא זו הכוונה ב'עבודה'.
העובדה שהם חיים בבית משמעותה שהם יכולים וצריכים לעזור. אני ממליצה לא לתת כסף על הוצאת כלים מהמדיח ושאר מטלות ביתיות.
הביעו הערכה לנערים שעובדים בחנויות ספרים, בדוכני גלידות וכו'. בדרך זו אתם מעבירים את המסר שלעבוד זה חשוב, וכל הכבוד שהם מוצאים לזה זמן.
תנו להם רעיונות כיצד להשיג עבודה כזאת. הם יכולים להתחיל בחופש כשיש להם שפע של זמן, ואז להישאר בצורה מצומצמת יותר במהלך השנה.
אם ילדים חוששים ליזום ולפנות לחיפוש עבודה, עשו איתם סימולציות איך ליזום בקשה לעבודה ואיך לברר על התשלום. העצות האלו יהיו שוות זהב בטווח ארוך.
עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il