בימים האחרונים הורו משרדי הממשלה על שורת הקלות כדי לנסות ולהחזיר את המשק לשגרה כלשהי. בעוד לא מעט עצמאיים פתחו מחדש את עסקיהם גם אם במתכונת שונה, הרי שבעלי חנויות ודוכנים בקניונים באזור ממתינים בקוצר רוח לחזור לפעילות מלאה.
2 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בתקופת הקורונה
הקניון הגדול בתקופת הקורונה
הקניון הגדול בתקופת הקורונה
(צילום: נדיב ורסנו)
גם אם זה אכן יקרה בקרוב, הרי שהנזק הגדול כבר נגרם. עבור חלקם מדובר במכת מוות כלכלית, ועבור אחרים בנזק כבד שייקח זמן רב להתאושש ממנו.
"אין ספק שהתקופה הזו קשה כלכלית", אומר אלעד, זכיין בחנות טיפוח בקניון הגדול בפתח־תקוה. "זה מקום שאני ושותף נוסף מתפרנסים ממנו כבר שבע שנים וזה לא נעים. מדובר בירידה אינטנסיבית של מ־100 ל־0. הימים שלפני פסח היו אמורים להיות הפיק שלנו והנזק שנגרם הוא אדיר. אנחנו מקווים שהעניין לא יימשך לאורך זמן רב כדי שהנושא הכלכלי לא יכריע אותנו".
אתה שומר על קשר כלשהו עם הלקוחות בתקופה הזו? עושה משלוחים אולי?
"בשבועיים הראשונים מאז סגירת החנות באמצע חודש מרץ לא הפעלתי מערך משלוחים או תפעלתי דף פייסבוק כי אנחנו רגילים לעבוד עם הטראפיק של הקניון. אחרי שבועיים הפעלתי שירות 'עקוב אחרי' לנייד שלי והתחילו להיכנס שיחות אבל לא משהו שאפשר להתפרנס ממנו".
תסביר.
"אתה מבין שאתה יוצא ונותן שירות כמעט בחינם עם הדלק והוצאות נלוות. אני גר ביבנה ופעם אחת הגעתי לפתח־תקוה כדי למכור מוצר למישהי שהרווח עליו ממילא כמה עשרות שקלים. יצא שעבדתי בחינם באותו יום. היו כמה מקרים בודדים כאלו, לא פעלתי כך באופן קבוע".
הנהלת הקניון מסייעת לכם בדרך כזו או אחרת?
"לזכות הנהלת קניוני עופר ייאמר כי מספר ימים בודדים לאחר שהחנויות נסגרו הם שלחו מייל בו הודיעו שלא יחייבו אותנו על חודש אפריל, ומדובר בסכום לא מבוטל. לגבי מרץ, אני מאמין שנגיע לעמק השווה. מה הלאה? אני לא חושב שהם שיערו שזה יימשך זמן כה רב. מאמין שלקראת חודש מאי הם ישלחו עדכון נוסף".
2 צפייה בגלריה
(הקניון הגדול. צילום: מור גפני-דור)
כמו עצמאיים רבים, גם אלעד נמצא בתהליך מול המוסד לביטוח לאומי בתקווה לקבל מענק חד־פעמי שמוצע על ידי המדינה עבור העומדים בקריטריונים. מאחר והוא בתהליך ביורוקראטי מול גוף אחר, הוא טרם קיבל תשובה אבל מקווה, לדבריו, לטוב.
אתה חושב שהמדינה מסייעת מספיק לעצמאיים?
"אני חושב שהיא לא יכולה להחזיק את כל העצמאיים כי בסופו של דבר זה משהו שנחת גם על עליה משום מקום. כן אפשר לתת משהו לעצמאיים כדי שיוכלו להחזיק את הראש מעל המים. אני יודע שיש כאלו שמקבלים כבר בימים אלו"
איך אתה מתמודד עם הקושי הכלכלי?
"קונה מה שצריך. אין מותרות בתקופה הזו אבל מסתדרים, אוכלים קצת מהחסכונות. יש דברים שביום יום אנחנו מרשים לעצמנו והיום חושבים אם זה הזמן או שזה יחכה".
יש לכם צפי לחזרה לשגרה?
"אני מקווה שזה יקרה איפשהו בתחילת מאי".
תוך כמה זמן לדעתך החנות תחזור להכנסה הממוצעת?
"שאלת מיליון הדולר. כמונו, כל המשק נמצא בסוג של מיתון ואני מניח שגם כשיודיעו שהמשק חוזר לשגרה, אנשים יצטרכו בערך חודש להתאושש מהמצב. לא רואה את החנויות חוזרות לאותם מחזורים בין רגע. לדעתי זה ייקח חודשיים-שלושה וזאת במידה ולא תהיה התפרצות נוספת. אנשים ישמרו יותר ויעדיפו להגיע פחות לקניונים כדי לא לגרום להתקהלות יתר. גם מהבחינה הכלכלית לא כולם יוכלו להרשות לעצמם לקנות מוצרים מסויימים לאחר הפגיעה שחוו".
יש מקום לאופטימיות?
"אני מקווה שהקורונה תלך כמו שהגיעה. בדרך כלל יש לנו זיכרון קצר כחברה וטוב שכך לפעמים".
"ברור לחלוטין שהמדינה תפתח את הקניונים רק בסוף התהליך, ואף מאוחר יותר את ההסעדה ובתי הקפה, הג'ימבורי וכו'", אומר תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת 'צ'מנסקי בן שחר ושות'' המייעצת לקניונים. "כך היא מקטינה בעצם את המגנט שהביא אנשים לקניון. תהליך הפתיחה והחזרה לביקור בקניון בחודשים הקרובים עד לשהות יותר ארוכה של ישיבה ממש ולא רק קנייה מדודה, יהיה מאוד איטי והדרגתי.
"ייקח זמן עד שנחזור להיות בקניון בממוצע 70 דקות כמו שהיינו בטרם נכנסה הקורונה לחיינו. הקהל הצעיר יחזור מהר יותר לקניונים משום שיש לו פחות חסמים, והקהל המבוגר מאוחר יותר מפני שהוא יותר מוטרד. האם בעוד חצי שנה יהיה לנו נוח לשבת בבית קפה כשמאחורינו ומלפנינו שולחנות? אני לא יודע להעריך".