היא בת 82, נאה ומטופחת מאוד. בעבר עסקה בתפקיד בכיר במשרד ממשלתי והיא חדה כתער, אבל היום, כדי לתקשר עם הנכדים והנינים שלה, היא צריכה ללמוד שפה חדשה. היא מבינה שבשביל לשמור על התא המשפחתי המורחב היא צריכה להתאים את עצמה לרוח הזמן והקדמה.
"לאחרונה אני מבינה את המשמעות של חיים ארוכים", היא מספרת לי. "כשהנכד שלי לא חושב על חתונה למרות שהוא כבר בן 30, או שהנכדה שלי בוחרת לא ללמוד כרגע אלא להשקיע בעסק עצמאי, אני מבינה שהזמנים השתנו", היא מגלגלת עיניים בהומור. "פעם הכל היה פשוט. חתונה, עבודה, ילדים. היום הכל השתנה ללא הכר. אני מכבדת את זה אבל לא תמיד קל לי".
1 צפייה בגלריה
ללמוד שפה חדשה
ללמוד שפה חדשה
ללמוד שפה חדשה
(צילום: shutterstock)
במאה השנים האחרונות חלו שינויים עצומים בהתבוננות בפרט. האינדיבידואל הצמיח כנפיים. ובכל יום עוד משהו משתנה.
"הכי קשה היה לי כשהנכד שלי יצא מהארון", היא מספרת בלחש. "האמת, לא ממש הבנתי את המשמעות. אני יודעת שיש הומואים, אבל לא חשבתי שזה יקרה אצלי במשפחה".
תוחלת החיים המתארכת חושפת את הסבים והסבתות להתפתחות החברתית המואצת, למתירנות ולחופש שנוטל לעצמו הפרט. בקרב רבים מהם נוצר בלבול בין הערכים שעליהם גדלו לבין צורת החיים הדינאמית של הצעירים במשפחה. לא פשוט להם להתמודד עם הלגיטימציה שאלה נוטלים לעצמם לחיות חיים "אחרים".
נושא היציאה מהארון עולה פעמים רבות בשיח עם הדור המבוגר. הצעירים לא מביטים בהשתאות בזוג חד מיני מתנשק או אוחז ידיים ברחוב כי בעיניהם זהו מראה שגרתי. אבל בני הדור הרביעי והחמישי מתקשים לעכל שמדובר בדרך חיים לגיטימית שהם אמורים לקבל.
"מה שהוא עושה זה לא מקובל בחברה", היא ניסתה למצוא את המילים שיבטאו את תחושותיה. הסברתי לה שהנכד שלה לא עושה מה שמקובל בחברה אלא מה שמקובל על עצמו. היא הביטה בי מופתעת. אני מקווה שהשתכנעה.
אז איך מגשרים על הפער?
השינויים בתא המשפחתי מעוררים ריגוש וגם פחד. הדור המבוגר צופה בשינויים המתרחשים במהירות שיא ולא תמיד מצליח למצוא את מקומו ולהדביק את הקצב.
הם מתמודדים עם ה'מותר' וה'אסור' החדשים שעברו מהפכה, בעוד שבתוך תוכם בוער בהם הצורך לשמור על הקיים, לא לשנות, לא להפוך סדרי עולם.
נכדים וילדים יקרים, כבדו אותם על כך. הצורך שלכם לחיות חיים אותנטיים ולהגשים את הרצונות והאמונות שלכם לא צריך לכלול פגיעה באחר. להיפך.
כבדו את הדור המבוגר ותבינו: השינוי עבורכם הוא תחילתה של דרך חדשה, עבורם זו טלטלה של כל מה שמוכר ובטוח.
הגשר שצריך להקים בין הדור הצעיר למבוגר צריך להיבנות כולו מאהבה, הערכה וקבלה. תנו מקום לשיח חומל, קשוב ולא שיפוטי. קל להגיד מילים שקשה מאוד יהיה לסלוח עליהן. תהיו שם עבור עצמכם ועבור אהוביכם. כל אחד במשפחה הוא נדבך משמעותי לקשר הבין דורי המופלא הזה!
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313